Communicatiefouten

3 pijnlijke communicatiefouten

Aleksandra Andjelic Contentmarketing

Het is natuurlijk een populair item zo op het einde van het jaar: de lijstjes met de grootste communicatiefouten uit 2015. Ook bij Co-Workx doen we hier graag aan mee. Niet alleen om je te laten zien hoe bepalend de communicatiestrategie is voor het succes van je organisatie. Maar ook omdat het leukste vermaak soms leedvermaak is.

Communicatiefout 2

1. Wrijf het er nog maar eens in

Een vrouw komt tijdens een zwangerschap gemiddeld 12 tot 13 kilo aan. Het is na de bevalling voor velen een grote strijd om de beruchte zwangerschapskilo’s kwijt te raken. Ja, ontzwangeren (lees: kilo’s kwijtraken) na je bevalling gaat niet vanzelf. Sterker nog: veel vrouwen bereiken nooit meer hun gewicht van voor de bevalling.

Een gevoelig puntje dus. Het is dan ook niet vreemd dat de manier waarop Bugaboo de nieuwe hardloopwagen promootte, voor vele vrouwen een doorn in het oog is.

Laten we eerlijk zijn: zit jij erop te wachten om te zien hoe andere vrouwen na een geboorte wel weer helemaal strakgetrokken zijn? De kans is groot van niet, aangezien veel vrouwen op social media erg verontwaardigd hebben gereageerd op de campagne.

Communicatiefout 2

2. Edward Snow Den gesignaleerd in het Witte Huis

De populariteit van Google Maps groeit sterk. Voor bedrijven is het dan ook gunstig als ze op Google’s kaart vermeld staan. Maar zorg er dan wel voor dat je goed vermeld staat.

Waarom deze waarschuwing? Omdat de zoektocht naar ‘nigger house’ op Google Maps leidde tot het Witte Huis in Washington. En omdat je een Android-poppetje zag plassen op het logo van concurrent Apple.

Ook bleek volgens Google Maps de naar Rusland gevluchte klokkenluider Edward Snowden zich te verschuilen in de snowboardwinkel genaamd Edwards Snow Den. Deze wintersportwinkel bleek zich te bevinden in het Witte Huis. Volgens 5 reviews was de winkel zelfs een belangrijke bron voor geclassificeerde informatie.

3. Gebrek aan humor

Toen Google zijn nieuwe logo introduceerde, bleek de nieuwe ‘e’ wel erg veel op die van Heineken te lijken. Zowel Heineken als Google voegden in de communicatie hierover succesvol humor toe. Zie hieronder de reactie van Google.

Hoe anders verliep de strijd tussen 2 grote fastfoodketens. Burger King riep McDonald’s op om de strijdbijl eens te begraven op de Internationale Dag van de Vrede. Ze wilden die dag een samengestelde burger verkopen: De McWhopper. Ofwel: een combinatie tussen de Whopper van Burger King en de hamburger van McDonald’s.

communicatie-flater-3

De fans van beide fastfoodketens reageerden erg enthousiast op de oproep en zagen de lol er wel van in. Het idee voor de marketingstunt ging viraal en leverde een hoop publiciteit op. McDonald’s bleek echter het gevoel voor humor niet helemaal te delen getuige hun fantasieloze reactie. Burger King bleek namelijk een gewaardeerde concurrent te zijn, waar geen echte oorlog bij komt kijken. En of Burger King volgende keer gewoon kan bellen om dit soort acties te overleggen.

Wij zij niet de enige partij die in slaap viel bij deze reactie. McDonald’s kreeg op social media de ene uitbrander na de andere van zijn fans. Dan kun je nog zoveel landelijke marketingcampagnes voeren, maar het is niet allesbepalend. Een gebrek aan lef en creativiteit wordt tegenwoordig op social media hard afgestraft.