De kracht van visuele content

7 tips voor visuals in je contentmarketing

Esther Sieverding Contentmarketing

Krachtige contentmarketing kan haast niet zonder visuele content. Met deze tips zorg je voor meer aandacht voor je content, een beter bereik en een langere time-on-site.

Visuele content begint steeds meer de online wereld te domineren. Dat is niet zo gek. Onderzoek toont aan dat de menselijke aandachtspanne 8 seconden behelst (minder dan een goudvis!). Alleen visuele content krijgt het voor elkaar om waardevolle informatie op een begrijpelijke manier over te brengen in dat tijdsbestek. Zo schijnt het menselijk brein afbeeldingen al binnen een luttele 13 milliseconden te verwerken.

Een kale, platte tekst oogt inderdaad een stuk minder interessant en nodigt totaal niet uit om alles helemaal door te lezen. Kleed daarom een tekst (een blog, artikel of white paper) altijd aan met extra visuele elementen. Zeven manieren om via visuals je contentmarketing te versterken.

  1. Gebruik visuals als sturing op je website

    Let erop dat afbeeldingen op de bedrijfswebsite er met een reden staan. Natuurlijk kunnen ze een mooi visueel beeld maken van de pagina, maar meer nog zouden ze de bezoekers moeten uitnodigen meer van de website te gaan bekijken.

    Probeer daarom vooraf te achterhalen welke doelgroep je met welke visuals aanspreekt en naar welk deel van de website je ze wilt ‘lokken’. Consumenten blijven immers maar kort op een webpagina, laat staan op een hele website. Het is dan ook essentieel om via landing pages en afbeeldingen deze waardevolle bezoekers snel naar de voor hen relevante content te begeleiden.

  2. Boost je SEO

    Afbeeldingen zijn voor Google een hulpmiddel om te bepalen waar je content over gaat. Zodat de zoekmachine deze content gerichter kan aanbieden bij de juiste zoekvragen van je doelgroep. Voorzie je content dan wel van relevante alt-tags. Dat zijn een soort tekstuele labels waarin je de zoekmachine vertelt wat op de afbeelding te zien is. De bezoeker ziet deze tekst ook, zodra het met de muis over de afbeelding ‘hovert’.

    Ook de bestandsnaam van de afbeelding is voor Google een aanwijzing. Gebruik dus altijd een zinnige bestandsnaam, en geen vage toestanden als DCIM0234.jpg of iets dergelijks.

  3. Blijf authentiek

    Afbeeldingen toevoegen lijkt een simpele opgave. Maar let op dat je niet in de bekende valkuilen valt. Plaatjes googlen brengt je namelijk niet heel ver. De afbeeldingen zijn in de meeste gevallen niet rechtenvrij. Er rust auteursrecht op en gebruik ervan kan je duur komen te staan. Mocht je die visuals voor je eigen merk en business inzetten, dan ben je al snel illegaal bezig met alle mogelijke gevolgen van dien.

    Maar pas ook op dat je je niet laat verleiden door stockfoto’s. Consumenten willen authenticiteit, ook in het beeld dat ze associëren met jouw merk of bedrijf. Wees daarom persoonlijk, plaats foto’s die je zelf hebt geschoten, video’s die je zelf hebt gemaakt en afbeeldingen waarop jouw eigen personeel staat afgebeeld. Dat schept vertrouwen, omdat je als het ware als buitenstaander een oprecht ‘kijkje in de keuken’ krijgt.

    Wil je toch gebruikmaken van bestaand materiaal, beperk je dan tot stockfotografie en afbeeldingen die je voor commerciële doeleinden mag gebruiken. Dat zijn in sommige gevallen afbeeldingen met een Creative Commons-licentie. Lees wel goed de voorwaarden door, want een CC-licentie staat beslist niet gelijk aan rechtenvrij.

    Stockfotografie
    Kijk altijd uit met generieke stockbeelden. Afbeeldingen als deze zijn te Amerikaans, te ‘gelikt’ en stralen geen eigen identiteit uit. Daarmee komen ze de geloofwaardigheid niet ten goede.

  4. Tekstuele ‘hooks’ houden de aandacht vast

    Vanwege het enorme aanbod aan content zijn we met zijn allen ‘koppenscanners’ geworden. Teksten lezen we nauwelijks van begin tot eind, woord per woord. Om toch de aandacht van lezers te trekken en behouden zijn koppen dus zeer belangrijk.

    Een quote of citaat is een krachtig visueel element. Het geeft het oog rust en triggert mensen om verder te lezen. Die tekst springt er dan uit, waardoor de lezer in één blik ziet waar de inhoud over gaat en of het voldoet aan dat waarnaar ze op zoek zijn.

    Een quote of citaat is een krachtig visueel element. Het geeft het oog rust en triggert mensen om verder te lezen.

    Bovendien breken dergelijke elementen de optische tekstlengte in behapbare brokken, zodat langere teksten niet overweldigend overkomen en lezers vroegtijdig afhaken.

  5. Pimp je e-mailnieuwsbrief

    Bedrijfsnieuwsbrieven worden steeds moderner ingericht. Het zijn allang niet meer de saaie, ellenlange lijstjes zonder enige vorm van opmaak. Maar ook hierin kun je in veel gevallen nog meer met beeld doen. Zet er naast het gebruikelijke logo ook eens andere afbeeldingen in die iets vertellen over jouw bedrijf, over de content of over een maandelijks thema.

    Denk ook eens na over de mogelijkheden voor het opnemen van een (bedrijfs)video. Dit is een slimme manier om mensen meer betrokken te laten voelen bij je organisatie. Het gaat namelijk om makkelijk te verteren, vluchtige content, waar de meeste mensen nog wel de tijd voor hebben als ze ’s ochtends hun mail doornemen.

  6. Waag je aan productvideo’s

    Als je dan toch bezig bent met het creëren van visuele content, dan is de stap naar een uitleg- of productvideo snel gezet. Hierin kun je op een duidelijke manier uitleggen waar je producten voor dienen, hoe jouw dienstverlening precies werkt. Of aantonen waarmee jouw bedrijf zich binnen de markt onderscheidt.
    Websitebezoekers, consumenten en prospects kijken liever naar een korte (maar krachtige!) video om hen van de bedrijfswaarde te overtuigen, dan dat ze zich door commerciële bedrijfsteksten of ingewikkelde handleidingen moeten worstelen. En geef ze eens ongelijk!

  7. Motiveer klanten om afbeeldingen op social media te delen

    Sommige bedrijven en merken kunnen meer met beeld dan een ander. Zo kan een schoenenfabrikant zijn producten gemakkelijker via visuals tentoonspreiden dan bijvoorbeeld een tekstschrijver. Toch verzinnen inmiddels ook de minder voor de hand liggende organisaties creatieve manieren om visuele content te produceren en online te delen. Gepersonaliseerde foto’s zijn namelijk enorm hip: denk maar aan de populariteit van socialmediakanalen als Instagram en Pinterest.

    Enthousiasmeer je klanten dus voortaan met aantrekkelijke visuele content en moedig hen aan om dit via hun sociale platformen te delen. Dit vergroot je bereik immers aanzienlijk.