Overtuig managers van contentmarketing

Contentmarketing: zo overtuig je het management van het nut

Esther van Rees Contentmarketing

Contentmarketing is hot. Sterker nog, volgens sommigen wordt het in 2015 zelfs volwassen. Het betekent dat niet alleen de marketeers, maar dat ook de C-suite overtuigd raakt van deze strategie. Helaas bestaan er nog veel managers die sterk twijfelen over de vertaling van een blog naar omzet. Het klinkt duur en tijdrovend. Hoe overtuig je sceptici?

Bijna iedereen ziet dat eenzijdige en ongenuanceerde reclameboodschappen niet meer werken. Hoeveel reclames deel je bijvoorbeeld daadwerkelijk met anderen? Of kijk en lees je bewust? Het is al wishful thinking als je een Gouden Loekie-reclame kan herinneren. Daarom gaan bedrijven op zoek naar andere strategieën om toch in contact te komen met de doelgroep. Via contentmarketing dringen organisaties geen producten op, maar geef je antwoorden op vragen, leg je zaken uit of geef je een mening over iets dat speelt in je vakgebied. Daarmee vergroot je de autoriteit en wek je het vertrouwen van de klant. Je vergroot je ‘thought leadership’ en zorgt voor traffic naar je website, wat hopelijk resulteert in conversie.

Begin klein

De waarde van contentmarketing begrijpt de C-suite pas als ze resultaten zien. Hierdoor beschik je niet direct over een groot budget. Dit hoeft geen struikelblok te zijn. Begin niet met lang nadenken over ingewikkelde en zeer uitgebreide contentmarketingstrategie, maar start klein door gewoonweg te publiceren. Schrijf bijvoorbeeld zelf een blog. Dat kost niks. Alleen tijd. Speel die content vervolgens zoveel mogelijk in de kijker. Via social media bijvoorbeeld. Met de behaalde resultaten kun je uiteindelijk meer budget lospeuteren.

Maak resultaten aantoonbaar

Maar hoe bepaal je die resultaten? Waarschijnlijk kun je niet direct meten of een lezer van je blog ook eindigt als klant, daar zijn namelijk dure tools voor nodig. Ook hier is het advies: begin klein. Toon aan dat het resultaat groter is met contentmarketing dan met advertenties op het web. Advertenties hebben vaak een hoog bouncepercentage. Bovendien worden ze nauwelijks gedeeld op social media. Goede blogs, video’s, of in welke vorm je content aanbiedt: ze krijgen simpelweg meer aandacht. Dat kun je hardmaken via (kosteloze) webanalysetools als Google Analytics. Daar zie je direct hoeveel bezoekers het blog heeft getrokken naar de website. En bijvoorbeeld of ze hebben doorgeklikt naar andere blogs of product- en dienstenpagina’s. Harde cijfers, dat is iets waar de C-suite doorgaans wel oren naar heeft.

Start de buzz

Publiceer je met succes de eerste paar blogs, overtuig dan eerst collega’s om mee te schrijven. Probeer iemand van hogerop te overtuigen, want je collega’s volgen graag leiders. Deel ook de resultaten, want ook dit is een waardevol middel om anderen te overtuigen.

Gaat het nog stroef en lukt het overtuigen nog niet in het begin, maak dan een publicatieschema en vraag of collega’s binnen jouw team een bijdrage willen leveren. Hoe meer collega’s meedoen, hoe meer draagkracht je contentmarketingplan krijgt. En heb je veel infographics, video’s of blogs, vergeet dan ook niet om het te recyclen. Van een webinar maak je een tutorial, van een tipartikel een slideshow. En van alle blogs maak je een overzicht met best gelezen blogs.

Creëer ambassadeurs

Zie je collega’s als ambassadeurs voor jouw contentmarketingstrategie. Door die ambassadeurs sta je er straks niet alleen voor wanneer je het plan voor volgend jaar presenteert. Je hebt dan collega’s aan jouw kant die wellicht meer invloed hebben op de directie. Slaagt de aanpak, dan pak je het volgend jaar professioneler aan. Met meer budget kun je immers schrijvers inhuren voor blogs of designers voor infographics. En dat betekent nog meer resultaat!