Slimme contentmarketing

Je contentmarketingstrategie 5x slimmer

Esther Sieverding Contentmarketing

De waarde van contentmarketing is steeds meer organisaties bekend. Dat heeft een vervelend bij-effect: de hoeveelheid content groeit, waardoor het steeds lastiger opvallen is. Alle reden dus om je contentmarketingstrategie aan te scherpen. Dat kan op deze 5 manieren.

1. Verwacht geen quick wins

Een slimme contentmarketing is geen kwestie van af en toe een blogje plaatsen. Het is een tijdrovend proces dat veel inspanning kost. Daar moet je als bedrijf echt in willen investeren, anders is het gedoemd te mislukken. De contentproductie moet constant en gevarieerd zijn, en bovenal moet de content van hoge kwaliteit, actueel en relevant voor de doelgroep zijn.

Maar hoe kom je nu aan onderwerpen? Een goede bron zijn de ‘trending topics’ op Twitter, Facebook en LinkedIn. Deze geven actuele gebeurtenissen weer die veel buzz veroorzaken. Daar kun je als bedrijf slim op inhaken en zo zichtbaarheid en interactie stimuleren. Zo is op het moment van schrijven #WordsThatDontDescribeHillary trending op Twitter. De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn in volle gang en op social media wordt hier druk over gepraat. Dat is een uitstekende gelegenheid voor Amerikaanse bedrijven om hierop in te haken. Voor ieder bedrijf is er wel een invalshoek op de verkiezingen te bedenken. Zo kan een kledingbedrijf op een adequate manier reageren op de stelling dat Hillary niet fashion-forward zou zijn.

Trending topics op Facebook
Trending topics zijn populaire onderwerpen op social media. Deze bieden een uitgelezen kans op meer exposure.

2. Meten is weten

Enkel content de wereld inslingeren is echter nog geen contentmarketing. Belangrijk is dat je het effect van je activiteiten in kaart brengt. Zodat je kunt bijsturen waar nodig en aan het einde van het jaar je verbruikte budget kan verantwoorden bij het management.

Analyses en statistieken zijn dus belangrijk. Hoeveel bezoekers de content trok, hoeveel tijd zij spendeerden aan een blog, hoeveel interacties je content hebben opgeleverd: het zijn waardevolle inzichten die je verder helpen. Zodat je je strategie en de content zelf kunt bijschaven.

3. Vergeet SEO niet

Een van de belangrijkste doelstellingen van contentmarketing is het vergroten van je zichtbaarheid. Dat geldt ook voor de zichtbaarheid in zoekmachines. Hoe beter je daar scoort, hoe meer bezoekers je trekt naar je content of relevante pagina’s. Zoekmachineoptimalisatie is een vak apart, maar er zijn genoeg eenvoudig toepasbare SEO-trucs en best practices.

4. Gebruik visuele content

Een kale tekst oogt saai en nodigt minder uit tot lezen. Kleed daarom een blog, whitepaper of artikel altijd aan met visuele elementen. Het trekt de aandacht en houdt de lezer bij de les. En zoekmachines waarderen content met visuele elementen bovendien beter. Afbeeldingen, maar ook quotes, infographics en video’s vormen een welkome afwisseling in een tekst. De lezer kan tenslotte zo sneller beoordelen of de content voldoet aan dat waarnaar ze op zoek zijn.

Afbeeldingen, maar ook quotes, infographics en video’s vormen een welkome afwisseling in een tekst

Ook puur visuele content vervult een belangrijke rol. Zeker als je je doelgroep praktische uitleg wilt geven. Een goed voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld de DIY-filmpjes op YouTube. In een blog waarbij je uitlegt hoe je een popje haakt (ja, dat is hip) werkt het altijd heel goed als de lezer ook mee kan kijken hoe dit dan moet. Daarnaast kun je het blog aanvullen met een haakpatroon. Zo creëer je volledige content waar je doelgroep echt wat aan heeft.

Een ander effectief visueel element is een factsheet met cijfers en statistieken. Dat trekt niet alleen de aandacht, maar brengt ook verdieping en onderbouwing.

5. Recycle je content

Contentproductie is tijdrovend en daardoor niet goedkoop. Daarom is het belangrijk dat je maximaal resultaat haalt uit iedere blog, artikel of video. Tekstuele content kun je bijvoorbeeld herschrijven voor een ander kanaal, bijvoorbeeld Linkedin Pulse. Je bereikt dan niet alleen een grotere doelgroep op een relatief eenvoudige wijze, maar ook zoekmachines zien het als een nieuw artikel. Dezelfde ‘boodschap’ wordt zo twee keer opgenomen in de zoekresultaten. En dat zorgt voor extra bereik.

Ook het omzetten van de ene variant naar de andere is een effectieve strategie. Zo kun je van een blog met 10 tips prima een webpresentatie maken. Of kun je uit een video een artikel destilleren. Hoe dan ook: recycle!