Feitelijke juistheid worden belangrijk voor Google

Betrouwbaarheid van websites belangrijke SEO-factor

Aleksandra Andjelic Contentmarketing

Volgens de NewScientist voegt Google een nieuw aandachtspunt toe voor iedereen die goed wil ranken in de zoekresultaten. Het nieuwe devies luidt: zorg voor zoveel mogelijk feitelijke juistheid.

Google zet zeer complexe algoritmen in om pagina’s te rangschikken. Om een zoekvraag met resultaten te matchen, analyseren ze wel 200 verschillende parameters. Naar een hoop van deze parameters is het nog steeds gissen, want het concern geeft zo min mogelijk prijs over zijn aanpak. We weten inmiddels wel dat het aantal links naar een webpagina belangrijk is. Hoe meer inkomende – en kwalitatieve – links een webpagina heeft, hoe populairder deze is. En hoe groter de kans dat deze hoog in de zoekresultaten staat.

Trucjes werken niet meer

Uiteraard weten de kenners handig gebruik van het huidige zoeksysteem te maken. Ze passen allerlei slimme trucjes toe om websites bovenaan bij een zoekopdracht te krijgen, terwijl de content niet goed aansluit bij de zoekvraag. Denk hierbij aan het creëren van kunstmatige links. Het resultaat hiervan: bij een zoekopdracht vind je informatie die totaal niet bij je zoekvraag past. Eigenlijk komt het erop neer dat je met spam te maken hebt. Heel irritant, en dus neemt Google maatregelen.

Het onderzoeksteam van Google meet binnenkort de kwaliteit van een webpagina niet meer op basis van de links op andere pagina’s. De reputatie van een website wordt minder belangrijk. Ze gaan zich juist richten op het meten van feiten en ranken betrouwbaarheid hoger.

Knowledge-Based Trust-score

Wat moeten we ons bij het nieuwe model voorstellen? In plaats van het meten van de binnenkomende links, tellen ze het aantal feiten dat niet klopt op een pagina. Bij een relatief laag aantal fouten, wordt een pagina als betrouwbaar gezien. Hiertoe gebruikt de zoekmachine de Knowledge-Based Trust-score. Ze toetsen hierbij een webpagina aan een reeks aan feiten die ze zelf van het internet hebben gehaald. Op het moment dat een webpagina informatie toont die niet confirmeert aan de feiten die Google heeft verzameld, dan gaat het ten koste van de geloofwaardigheid.

Wat betekent dit voor de marketingmanager?

De eerste tip ligt voor de hand: zorg dat in al je publicaties alle feiten kloppen. Maar ben ook uiterst zorgvuldig met het plaatsen van blogs en artikelen op sites van derden. Zorg dat je alleen gastblogs plaatst op websites die hun feiten op orde hebben. Google heeft zijn strategie al eerder aangepast. Het lukraak veelvuldig plaatsen van backlinks op internet heeft inmiddels geen zin meer. In de toekomst wordt het nog belangrijker om ervoor zorg te dragen dat de links zijn geplaatst op zeer betrouwbare platforms. En dat de content van dit platform past bij jouw content. Bovendien moet je weten wat het gemiddelde aantal views van een platform is. Want zodra je content weinig tot geen lezers trekt, kan Google een link op een dergelijke site als een spamlink zien.

Analyseer het aantal views

Co-Workx heeft het afgelopen jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar de views van de artikelen die we hebben geschreven voor onze klanten. Deze continue monitoring heeft tot verrassende inzichten geleid. De titels die hoog aangeschreven staan in de markt, bleken vaak laag te scoren qua aantal views. En titels waarvan we dachten dat ze marginaal bleken te scoren, deden het weer zeer goed.

Zorg er dus voor dat je weet wat de kwaliteit van het perslandschap is en stem je content af op het platform. Of het nu gaat om artikelen, video, infographics, audio of blogs. Toch blijft het de vraag of Google de informatie die verborgen zit in illustraties en video’s goed kunnen analyseren. Vooralsnog gaan ze uit van beschrijvingen of tags die de gebruiker er zelf aan geeft.

Ik verwacht niet dat Google snel stopt met de huidige manier van rangschikken. Maar een ding is zeker: de Knowledge-Based Trust-score komt er snel aan.