Opvallen met content

Hoe val je op met content? Vijf tips

Aleksandra Andjelic Contentmarketing

De budgetten voor contentmarketing stijgen fors. En dat is te merken, want content zoals artikelen in de media (PR), blogs, socialmediaberichten en whitepapers worden volop geproduceerd. Hoe zorg je dan dat je opvalt?

    1. Durf een mening te hebben

      Organisaties hebben vaak grootse wensen als het gaat om hun PR- of contentmarketingstrategie. Zoals een publicatie in een dagblad die gaat over de bijzondere producten of oplossingen die ze bieden.

      Dagbladjournalisten hebben echter geen interesse in commerciële verhalen, ze willen nieuws maken voor hun lezers. Maar hoe creëer je nieuws?

      Veelal door een onderscheidende en stevige mening te ventileren. Hoe moet de overheid bepaalde problematiek anders aanpakken? Hoe kunnen we onze kenniseconomie verbeteren? Waar faalt de huidige wet- en regelgeving? Moet de overheid een rol spelen in privacy-issues als nieuwe technologieën ontstaan zoals het analyseren van big data?

      Durf voor je mening op te komen en zwak je ideeën niet af. Want honderden andere bedrijven durven wel stellig te zijn. En dan ben je voor de pers een stuk interessanter.

    2. Stel lijsten op

      Online heeft een flinke impact gehad op hoe we content lezen. We hebben namelijk vooral de overstap gemaakt naar het scannen van artikelen. Gewoonweg omdat we niet meer de tijd hebben om alles te bekijken dat we graag willen lezen. Bovendien is een elektronisch beeldscherm nu eenmaal minder geschikt voor het lezen van lange lappen tekst.

      Stel daarom eenvoudig te scannen lijsten samen met tips & tricks. Denk hierbij aan de vijf meest gemaakte fouten, de top tien trends of de zes best practices.

    3. Long reads

      Eenvoudig te scannen artikelen werken. Maar het tegenovergestelde ook; soms heeft je doelgroep behoefte aan een langer artikel waarin diep op de materie wordt ingegaan.

      In de VS lopen uitgevers hierin ver voorop vergeleken bij Nederland. Daar is het heel gebruikelijk dat dagbladen zoals de NY Times zeer lange artikelen schrijven. Een bijkomend voordeel hierbij is dat long reads beter scoren als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. In Engelstalige gebieden heeft Google hiervoor zelfs een aparte sectie in de zoekresultaten ingericht, de ‘In-Depth Articles’. Op termijn komt die sectie ook naar Nederland, en daar wil je als ‘thought leader’ tussen staan.

    4. Geef een blik in de toekomst

      Trendwatchers zijn erg populair. Spring als organisatie dan ook in op de wens van mensen om te weten hoe onze toekomst eruit gaat zien.

      Veel business-to-business organisaties maken de fout dat ze vooral over hun technologie willen schrijven. Je kunt deze content een stuk aantrekkelijker maken als je schetst wat een technologie in de toekomst voor ons gaat betekenen. Schrijf dus niet over technologie zoals cloud computing, maar juist over wat de cloud mogelijk maakt. Denk hierbij aan wearables en toepassingen voor drones.

    5. Negatief scoort beter dan positief

      We weten vrijwel allemaal dat negatief ingestoken content beter wordt gelezen dan positieve. Maar hierbij wringt de schoen bij organisaties wel enigszins.

      Vrijwel iedereen heeft het liever over de ‘best practices op het gebied van big data’ dan over ‘de meest voorkomende fouten’. Toch wordt content die inhaakt op een negatief gevoel vaak tot wel 50 procent meer gelezen.

Content is tegenwoordig alom. Het is dus steeds belangrijker dat jouw content boven de grijze massa uitsteekt. Met deze tips heb je in ieder geval meer kans dat je komt bovendrijven.