Persbericht

Persberichten dankzij Google weer terug van weggeweest

Aleksandra Andjelic Contentmarketing

Waren we bij Co-Workx altijd van mening dat het rondsturen van persberichten heel erg 2010 was. Hebben we opeens toch een andere mening. Hoe dat komt? Door Google.

Allereerst behoeft het wat uitleg waarom wij niet zo heel erg meer gecharmeerd zijn als het gaat om persberichten. Ten eerste vanwege het feit dat persberichten voor de ietwat kleinere en middelgrote organisaties slecht door de media opgepikt worden. Heet je Apple, T-Mobile, SAP of Huawei? Dan is realiseren van publicaties met behulp van persberichten een stuk eenvoudiger dan wanneer je een lokaal opererend Brabants bedrijf bent.

Zoektocht naar een oplossing

De tweede reden is meer gericht op de customer journey. Op het moment dat mensen zich bewust zijn van een probleem, zoeken zij naar een oplossing. Dat doen zij over het algemeen door te googlen. Vrijwel ieder onderzoek toont aan dat mensen in de eerste fase van de klantreis geen commerciële prietpraat willen lezen. En laat een persbericht over het algemeen alles behalve objectief zijn.

Long reads

De derde reden is dat in de tweede fase van de customer journey mensen zich oriënteren op mogelijke oplossingen. Dat betekent dat zij vooral op zoek zijn naar diepgaande informatie. Long reads, ofwel langere artikelen, en white papers zijn bij uitstek een goed middel. Aangezien persberichten kort en krachtig geschreven horen te zijn, valt ook het nut van een persbericht in deze fase weer af.

SEO

De vierde reden is gericht op een verandering binnen Google. Tot een paar jaar geleden kon je je persberichten op allerlei gratis websites laten plaatsen. Hoe meer backlinks je genereerde, hoe beter dit voor zoekmachineoptimalisatie was.

Tegenwoordig kan deze strategie flink afgestraft worden, aangezien de kwaliteit van de websites waar je de backlinks plaatst essentieel is. Daardoor hebben websites zoals persberichten.com, persbericht.nu, gratispersberichten.net hun kracht verloren. Zeker ook aangezien duplicate content geen verstandige beslissing meer is. Het plaatsen van dezelfde content op meerdere websites wordt door Google als een SEO-trucje gezien en daardoor negatief beoordeeld door de zoekmachinegigant.

Wanneer dan wel persberichten?

Zijn we bij Co-Workx dan echt anti-persbericht? Nee, dat ook weer niet. Zodra je echt interessant nieuws te vertellen hebt, pikken redacties het bericht goed op. Dat is mooi, want je bent op veel media zichtbaar. En aangezien journalisten een persbericht nooit 1-op-1 overnemen, is het voor je SEO ook een uitstekend instrument.

Maar laten we eerlijk zijn? Hoeveel leuke en interessante persberichten versturen organisaties nu echt? Het persberichtenniveau blijft toch vaak hangen op het feit dat versie 3.6.2 van hun software is uitgekomen. En nogmaals, als je Apple, T-Mobile, SAP of Huawei heet, zit hier nieuwswaarde in. Maar niet als je een relatief onbekend bedrijf bent.

Google News verandert

Goed, het betoog over waarom je vooral geen persberichten moet uitsturen, mag duidelijk zijn. We moeten echter onze mening bijstellen. Google News transformeert namelijk naar ‘Google Persbericht’. Het is altijd een zware taak geweest om je berichten op Google News geplaatst te krijgen. De selectie van Google is altijd zeer streng geweest. Waardoor bijvoorbeeld vooral gerenommeerde kranten, persagentschappen, tv-zenders of uitgevers plaatsingen voor elkaar kregen. Dat is nu verleden tijd.

Persberichten van organisaties worden door Google niet meer gefilterd. Dus op het moment dat iemand via Google op zoek is naar informatie, kan zomaar jouw persbericht bovenaan de zoekpagina verschijnen. Dit is helemaal gratis. PR-bureaus hebben hiermee weer een nieuw wapen in handen om de zoekmachineresultaten van hun klanten te optimaliseren.

Praktijkvoorbeeld

Geldt het alleen voor persberichten? Nee, ook verklaringen van bedrijven zijn te zien. Het eerste bekende voorbeeld hiervan is een statement van Gemalto. De simkaartmaker was veelvuldig in het nieuws vanwege het gerucht – en vervolgens de bekentenis – dat ze gehackt zijn door de Amerikaanse inlichtingendienst NSA. Als je eenmaal ging googlen op Gemalto, kwamen niet de nieuwsberichten naar boven over de hack. Het was juist de verklaring van Gemalto die de boventoon voerde.

De afgelopen jaren hebben we klanten en prospects geadviseerd om het rustig aan te doen met het schrijven en distribueren van persberichten. Nu kan het wel eens lonen om actiever op dit gebied te zijn. Al blijven wij van mening dat we journalisten niet lastig moeten vallen met onzinberichten.