roi-contentmarketing

ROI van PR en contentmarketing

Organisaties hebben dringend behoefte aan een manier om de resultaten van hun PR en contentmarketing te meten. Lastig, want meer dan 90 procent van de PR- en marketingmanagers weet niet hoe ze dat moeten aanpakken. Wij hebben daarvoor wel een methode ontwikkeld. Die toont niet alleen de effectiviteit van de inspanningen aan. Maar legt ook de fundering voor een solide PR- en contentmarketingstrategie.

‘ROI van content marketing’ is een populair onderwerp. Google geeft op deze zoekvraag bijna 10,5 miljoen resultaten. Maar die resultaten maken je weinig wijzer. Er zijn nauwelijks goede methoden te vinden waarmee je je PR- of contentmarketingbudget kunt verantwoorden. Dat komt omdat de meeste van die methoden niet de juiste zaken meten, of slechts abstracte cijfertjes genereren.

Wie zijn je lezers?

Dat doen wij anders. Wij gebruiken data mining-oplossingen die inzichtelijk maken welke bedrijven op een bepaalde pagina van je website zijn geweest. Je krijgt zo niet alleen inzicht in welke organisaties jouw blogs, artikelen of webpagina’s bezoeken. Maar ook de tijd die ze hebben besteed op die specifieke pagina’s. En welke pagina’s ze eerder hebben bezocht. In veel gevallen kunnen we zelfs de structuur van hele afdelingen in kaart brengen.

Uit de bezoekhistorie wordt veelal duidelijk in welke onderwerpen, diensten of producten organisaties geïnteresseerd zijn. Als een bezoeker voor de vierde keer een pagina over business analytics bezoekt, is de kans aanzienlijk groot dat het bedrijf op zoek is naar een oplossing. Hier kun je vervolgens allerlei campagnes op loslaten. Dat is precies wat contentmarketing beoogt.

Strategie

Daarnaast maken onze oplossingen zichtbaar op welke topics jij online presence claimt. Maar ook waar je concurrenten mee bezig zijn, en welke topics zij claimen, via welke kanalen. Die inzichten zijn nodig voor een gedegen contentmarketingstrategie. Het voorkomt dat je ‘zomaar wat doet’, lukraak content produceert en plaatst. Want voor hetzelfde geld schrijven al je concurrenten over precies hetzelfde onderwerp, en roep je in een woestijn.

Online concurrentieanalyse

Daarom zetten wij online concurrentieanalyses in. Wat krijg je hiermee onder meer helder?

  • Kruip in de huid van je klanten en prospects als zij online een zoekopdracht geven. Welke concurrenten kom je dan tegen? De praktijk wijst uit dat hiermee vaak nog onbekende concurrenten naar boven komen.
  • Waar is de concurrentie online aanwezig?
  • Wat communiceert de concurrentie online?
  • Waar en wat adverteren concurrenten?
  • Vaak kunnen we zelfs een indicatie geven van het budget dat de concurrent inzet. Daarnaast brengen we trends in kaart.
  • Wat is de PR- en contentstrategie van de concurrentie en waar gaat deze over?
  • Zet de concurrentie websites of platforms in waar jouw organisatie nog ontbreekt?

Resultaat online concurrentieanalyse

Dankzij onze software kunnen we in zeer korte tijd veel strategische informatie over concurrenten verzamelen. We tonen bijvoorbeeld aan waarom een concurrent goed scoort op bepaalde zoekwoorden. Op basis hiervan ontwikkelen we een PR- en contentstrategie om je concurrentie de baas te worden.

Uiteraard maken we na een kwartaal of half jaar weer een analyse, om te zien wat onze PR- en contentmarketingactiviteiten hebben gerealiseerd. En met die gegevens is het al snel duidelijk wat de ROI van je PR- en contentmarketingstrategie is.