Inbound marketing met klein budget

Inbound marketing met een klein budget: zes tips

Aleksandra Andjelic Inbound marketing

Organisaties kunnen niet zonder marketing. En vaak geldt: hoe meer budget, hoe meer aandacht een merk of een bedrijf krijgt. Kun je hier als kleinere organisatie nog tegen opboksen? Jawel, door slim om te gaan met het beperkte budget en voor de meest effectieve inboundmarketingaanpak te kiezen. Zes tips.

  1. Maak een keuze uit zoekwoorden

    Het oriëntatieproces van je prospects begint in de meeste gevallen met een zoektocht op internet. Het is dus relevant om hier gevonden te worden. Een organisatie zoals Zalando weet precies hoe dat moet. Maar nog belangrijker: zij hebben ook het budget voor een goede zichtbaarheid op enorm veel zoekwoorden.

    Heb je niet het megabudget van de Zalando’s van deze wereld? Kies een focus. Zoek allereerst goed uit wat je belangrijkste zoekwoord is. Denk hierbij vanuit je prospect; hoe starten zij hun zoekproces? Een goede tool om dat uit te zoeken is bijvoorbeeld de Keyword Planner van Google. Daarmee breng je per zoekwoord het zoekvolume in kaart.

    De volgende stap is natuurlijk om met dat zoekwoord hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google. Het liefst in de top drie van de organische zoekresultaten.

  2. PR en bloggen

    Het publiceren van blogs en artikelen is een beproefde strategie voor een goede positie in zoekmachines. Je kunt de content op je eigen website plaatsen. Bij ieder nieuw bericht, maak je een nieuwe pagina aan op jouw website. En dat betekent nieuwe kansen in de zoekmachines.

    Je kunt er ook voor kiezen om je content op externe websites te plaatsen, zoals online vakbladen. Uitgeverijen leveren enorm veel content en weten doorgaans hoe ze hun online titels zo goed mogelijk kunnen optimaliseren voor SEO. Probeer hier dan ook op mee te liften.

  3. Interactie op social media

    Ik hoor nog steeds vaak de vraag waarom bedrijven op social media aanwezig moeten zijn. Het leidt immers nauwelijks tot conversie, zeker in de business-to-business markt. Toch biedt social media aanzienlijk grote voordelen, mits je beschikt over een goede strategie. KLM, bijvoorbeeld. Zij verdienen 25 miljoen euro per jaar dankzij social media.

    Voor een goed verdienmodel moet je meer doen dan slechts aanwezig zijn. Alles draait om engagement. Dring je product of dienst niet op. Zorg dat je iets te vertellen hebt dat je prospects echt interessant vinden. Zorg voor betrokkenheid bij je volgers. Hoe? Stel ze vragen om te weten wat er bij ze leeft. Reageer ook op hun posts. Vandaag en het liefst binnen een uur, want social media is een snel en vluchtig medium.

    Maak ook niet de fout om je te richten op zoveel mogelijk volgers. Liever een trouwe kleine schare dan een grote groep volgers die weinig interesse in jouw bedrijf of merk hebben.

  4. Bied white papers of ebooks aan

    Vrijwel iedere organisatie bezit over unieke kennis of een onderscheidende visie op haar specialistische gebied. Deel deze informatie met je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een uitgebreide white paper of een ebook.

    De IT-branche is een van de eerste sectoren waarin whitepapers veelvuldig zijn ingezet. Het gaat hierbij om een onafhankelijk geschreven document. Geen commerciële brochure dus. Veel ICT-bedrijven omschrijven bijvoorbeeld een technologie, of bieden een stappenplan om gebruik te maken van deze technologie.

    Een whitepaper of ebook kun je aanbieden in ruil voor een e-mailadres. Lezers zijn namelijk bij dergelijke waardevolle informatie nog wel bereid iets ervoor terug te geven. Die mailadressen kun je weer gebruiken in voor je mailingcampagnes. Houd je daarbij uiteraard wel aan de geldende antispamwetgeving.

  5. Breid e-maillijsten uit met pop-ups

    Op het moment dat je online een artikel leest, komt er vaak een pop-up tevoorschijn met de vraag of je je wilt abonneren op de nieuwsbrief. Ook al ervaren sommige mensen dit als irritant, het blijkt te werken. Sterker nog, pop-ups leiden tot conversie.