PR
PR

Het beste pr-bureau voor de IT

Jouw organisatie verdient veel aandacht in de media. Daarom wil je de keuze maken voor een pr-bureau dat niet alleen de IT-markt op z’n duimpje kent. Maar ook precies weet hoe journalisten te werk gaan. Voor Co-Workx dus. Bij ons staat kwaliteit leveren voorop. Het is onze doelstelling om het beste pr-bureau voor de IT van Nederland te zijn. Niet voor niets dat veel klanten al sinds onze oprichting in 2010 klant zijn.

Onze pr-diensten

Persberichten

Persberichten ouderwets? Nee hoor. Dit vertrouwde middel is nog altijd effectief voor het genereren van coverage.

Persrelaties

Wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf of merk op het netvlies van de juiste journalisten terechtkomt en blijft.

Contentcreatie

Blogs, e-books, whitepapers, podcasts of een vlog? Onze ervaren tekstschrijvers draaien hun hand er niet voor om.

Organiseren van pr-evenementen

Het organiseren van een event kost veel tijd. Wij kunnen dat werk overnemen, zodat jij je handen vrij hebt.

Social media

Pr is ook contact houden met je doelgroep. Social media is daarvoor een ideaal medium. Wij weten wat werkt, op welk kanaal, voor welke doelgroep.

SEO

SEO als pr-dienst? Jazeker. Pr biedt namelijk uitgelezen kansen voor linkbuilding. Dat verbetert jouw positie in zoekmachines.

Hier zijn we goed in

Onze superpowers

Technische knowhow

We hebben de meest technische tekstschrijvers in huis. Die schrikken niet als het gaat over BLOB, cloudbursting of hyperconverged infrastructure.

Geen junioren

Wij kennen geen junioradviseurs. Omdat we van mening zijn dat ervaring cruciaal is om de beste diensten te kunnen leveren.

Verloop? Wat is dat?

Verloop van personeel? Dat kennen wij helemaal niet. Bij ons blijf je altijd de vertrouwde gezichten zien.

Flexibel met budgetten

Herkenbaar dat je IT pr-bureau star omgaat met het budget? Zo werken wij in ieder geval niet. Wij maken keuzes voor onze klanten, niet omdat deze beter zijn voor onszelf.

Meer dan pr

We zijn niet alleen maar gespecialiseerd in pr voor de IT. Menig klant heeft inmiddels ook z'n marketingactiviteiten aan ons uitbesteed.

Zo realiseer je
thought leadership

Waarbij onze superpowers van pas komen? Onder meer bij het realiseren van thought leadership. Dankzij de inhoudelijke kennis van onze mensen hoef je ons niet veel input te geven. We hebben vaak aan een woord genoeg.

We snappen jouw materie. We houden zelf bij wat de laatste actualiteiten, trends en ontwikkelingen op jouw gebied zijn. Tegelijkertijd weten we op welke content journalisten wel zitten te wachten. Daardoor kunnen we continu proactief ideeën over de meest mediagenieke onderwerpen delen.

PR

FAQ: pr

Pr staat voor public relations en wordt vaak ook persrelaties genoemd. Al klopt deze laatste benoeming niet helemaal. Onder pr vallen namelijk alle acties die je onderneemt om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten en om de mening van je stakeholders om te vormen. Dat kan met meer dan alleen maar persrelaties. Het grote verschil met marketing is dat dat puur gericht is op het bevorderen van de verkoop van je producten of diensten.

Bij pr moet je eigenlijk een onderscheid maken tussen internet en externe pr. Bij interne pr moet je onder meer denken aan communicatie binnen je eigen bedrijf. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Bij de communicatie buiten je bedrijf draait het om alles dat naar buiten toe wordt gecommuniceerd en alles dat van buitenaf over je wordt geschreven/gezegd.

IT-organisaties bieden veelal software en diensten aan. Dat is best lastig verkopen, want je kunt niet iets tastbaars tonen. Dat betekent ten eerste dat je doelgroep je moet kennen. Onbekend maakt immers onbemind. Ten tweede moet je een betrouwbaar imago hebben. Je kunt zelf natuurlijk hard roepen dat je fantastische oplossingen verkoopt, maar dat wil niet zeggen dat je doelgroep dit gelooft. Sterker nog, Nederlanders geloven daar helemaal niets van. Maar als journalisten over je schrijven, wordt het opeens een heel ander verhaal. Want die worden als objectiever gezien. En daar kun jij awareness mee genereren én je imago op een slimme manier mee sturen.

Public relations is puur gericht op het profileren van een bedrijfsimago. Marketing wordt ingezet voor het verhogen van de verkoop. Het mag dus duidelijk zijn: combineer je pr met marketing, dan heb je een gouden combinatie te pakken.

Nice to know: het inzetten van pr is een stuk goedkoper dan marketing.

Daar zijn veel verschillende manieren voor. We zetten de meest gebruikte vormen op een rij:
  • Versturen van een persbericht.
  • Aanleveren van een kant-en-klaar artikel.
  • Indienen van een blog.
  • Via een case study, ook wel referentieartikel genoemd.
  • Pitchen van journalisten. Dat wil zeggen dat je ze probeert te interesseren voor een interview.
  • Organiseren van een persevenement. Dat kan zowel on- als offline.

We beginnen met iets wat je zal aanspreken: de relatief lage kosten. Bij een goede tekst kun je ervan uitgaan dat meerdere media je bericht publiceren. Daarmee krijg je dus veel zichtbaarheid voor een kleine prijs. Wat nog een voordeel is, is dat je de inhoud van je content in eigen beheer houdt. Een journalist zal je tekst niet letterlijk overnemen, maar kan er tegelijkertijd ook niet al te veel aan veranderen.

Voor de SEO-experts: een persbericht versturen kan ook een goede zet zijn voor zoekmachineoptimalisatie. Als organisaties online gaan zoeken naar een oplossing, kun je via IT- of businessmedia snel gevonden worden. Het helpt echter maar voor een klein deel mee om je website naar een hogere plek te krijgen in de zoekmachines. Daarvoor is linkbuilding belangrijk. En uitgevers willen nog wel de link naar je homepage opnemen, maar subpagina’s zijn uitgesloten bij free publicity (een enkele uitzondering daargelaten).

Ben je een nog relatief onbekend bedrijf? Dan is de kans vrij klein dat journalisten je persbericht oppakken – tenzij je echt iets spectaculairs te melden hebt. En versie 3.2.1 van je product is dat niet (sorry, don’t shoot the messenger). Daarnaast maken journalisten natuurlijk niet echt kennis met jouw organisatie. Als je veel persberichten op een dag ontvangt, blijft er natuurlijk weinig hangen van het nieuws dat jij te brengen hebt. Zeker ook omdat ze het nieuws niet exclusief ontvangen, aangezien een persbericht wijdverspreid wordt.

Weet ook dat je met persberichten redelijk kleine berichten als resultaat krijgt. Wil je dus dat je doelgroep goed geïnformeerd wordt over de uitdagingen die je voor ze kunt oplossen? Dan is een persbericht niet het juiste middel.

Journalisten worden dagelijks overspoeld met persberichten. Niet voor niets scannen ze de meeste van die berichten vluchtig. Ze lezen de berichten niet van voor naar achteren – tenzij ze in het begin geprikkeld worden om verder te lezen. Zorg daarom in eerste instantie dat je het ook echt nieuws te bieden hebt en dat het persbericht het juiste middel hiervoor is. Je wilt ze immers niet lastigvallen met nutteloos nieuws.

Vervolgens bedenk je een ijzersterke kop en inleiding. Gaat dat stukje mis, dan belandt jouw persbericht al snel in de virtuele prullenbak. Vermijd vooral ook woorden als ’toonaangevende leverancier’ en ‘unieke oplossing’. Journalisten krijgen echt kromme tenen van dit soort teksten.

Een persbericht is relatief kort en bondig (er zijn uitzonderingen mogelijk). Hanteer een logische structuur. Meld daarin eerst het kernnieuws en wijd daarna uit over randzaken. Een ezelsbruggetje hiervoor is om de 5W’s en 1H in gedachten te houden: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe?

Tot slot geven we je nog de tip om tussenkopjes te gebruiken. Want: het brengt structuur aan in een tekst én is goed voor SEO. Ben je op zoek naar meer tips voor het schrijven van een persbericht? Laat het ons dan vooral weten en dan helpen we je op weg.

Bij artikelen heb je net als bij persberichten de eindcontrole over de content. Redacties zullen nauwelijks wijzigingen doorvoeren in je tekst. Ook kun je dieper op de inhoud ingaan dan bij een persbericht. Het grote verschil met persberichten is dat je niet per definitie een groot of erg bekend bedrijf hoeft te zijn. Zolang je maar een interessant verhaal te vertellen hebt wat er toe doet voor de doelgroep van de publicatie.

Niet alle media accepteren artikelen gratis. Het is ook logisch dat je er voor moet betalen, want een uitgeverij moet ergens van leven. En dat is best lastig in een advertentiemarkt die wordt gedomineerd door de Google’s en Facebooken van deze wereld.

Net als bij een persbericht geldt dat een journalist je bedrijf niet echt leert kennen als je een artikel aanlevert. Bij een interview komt hij of zij veel meer te weten over je bedrijf en die informatie blijft langer hangen.

Qua inhoud moet een artikel redactioneel opgesteld zijn. Het gaat er dus niet om wat voor IT-bedrijf je bent en wat voor IT-producten of -diensten je biedt. Het gaat bijvoorbeeld wel om tips die je lezers kunt bieden, om een visie of opinie die je wilt etaleren of om te laten zien hoe bedrijven omgaan met hun uitdagingen en hoe ze dit oplossen (referentieartikel).

Veel mensen denken bij pr vooral aan free publicity die je verkrijgt door bijvoorbeeld journalisten die over je schrijven. Het grootste voordeel hiervan is dat als journalisten positief over je schrijven, dit vele malen sterker is dan reclame. Dit is echter maar een klein onderdeel van je public relations. Zo zijn het krijgen van likes, shares, reageren en retweeten ook mogelijkheden om de aandacht voor je bedrijf of merk te vergroten.

Wat de laatste jaren steeds populairder is geworden binnen de pr-wereld, is het betalen voor mediapublicaties. Het prijskaartje voor de meeste businessmedia is helaas niet mals. Dat geldt echter niet voor de IT-titels. Voor een vaak redelijke prijs mag je je redactionele artikel plaatsen. En wat hier nu echt het fraaiste voordeel van is: je mag er ook meerdere links naar subpagina’s van je eigen website in verwerken. Dat betekent dat je er meteen mooi aan je linkbuilding kan werken, zodat jouw website beter in zoekmachines wordt gevonden.

Nog wel een opmerking: we hebben het hier over media-artikelen, maar paid media kan net zo goed bestaan uit onder meer Google Adwords, mediabanners of Linkedin-ads.

Talloze pr-bureaus zullen je vertellen dat je niet moet kiezen voor paid media. Logisch, want hier verdienen zij veel minder aan. Bij Co-Workx zijn we wél een grote fan van deze manier van werken. Wij gunnen onze klanten dat ze goed gevonden worden in zoekmachines en we gunnen uitgeverijen ook hun business.

De IT-pers schrijft voor organisaties die een eigen IT-afdeling hebben. Hun content moet deze bedrijven helpen bij al hun IT-dilemma’s. En hoe kun je ze beter helpen dan te schrijven over hoe andere organisaties hun uitdagingen hebben opgelost?! Een case study, ook wel referentieartikel genoemd, kan dus op de nodige aandacht rekenen van de pers en hun lezers. Het is een mooie manier om jezelf te profileren en te laten zien wat je in huis hebt. Het kan zelfs als een magneet voor nieuwe klanten werken.

Er zijn IT-journalisten die zo nu en dan bedrijven nabellen waar ze een referentieverhaal over hebben geschreven. Niet ieder project blijkt in de praktijk even succesvol te zijn afgerond. Zoals je vast al weet, scoort negatief nieuws beduidend beter dan positief nieuws. Dus je snapt het al: op het moment dat een klant achteraf toch niet zo tevreden was, gaan ze soms helemaal los tegen een journalist. Alle positieve pr is daarmee omgezet naar negatieve pr.

Als je als journalist iedere dag persberichten naar je toegestuurd krijgt, gaat alles op een gegeven moment erg op elkaar lijken. Maar leuke, interessante interviews met woordvoerders van bedrijven blijven wel beklijven. En bleek het te gaan om een sterke woordvoerder, dan willen ze deze persoon nog wel eens vaker bellen om te vragen over zijn/haar mening over een specifiek onderwerp. Dat levert dan mooi weer free publicity op.

Soms blijkt een woordvoerder geen goed verhaal te hebben. Journalisten onthouden deze situaties beter dan als ze wel een goed gesprek hebben gehad. Dus wat gebeurt er als je volgende keer echt interessant nieuws hebt? Precies, dan gooien journalisten sneller de deur je dicht. Ze zullen dan ook je persberichten minder snel oppakken.

En oh ja, ook nog belangrijk om te vermelden: niet ieder interview leidt tot een publicatie. Dat betekent dat je er veel tijd in hebt gestoken en er geen resultaat uithaalt.

Dat is een lastig te beantwoorden vraag. Een pr-bureau kan heel duur zijn. Ze zitten bijvoorbeeld in een fancy kantoor of maken deel uit van een internationaal concern dat hoge uurtarieven hanteert om zoveel mogelijk marge te maken. Natuurlijk zijn er ook pr-bureaus die normale tarieven hanteren. Maar omdat de IT-markt geen hele eenvoudige sector is, liggen kundige pr-adviseurs niet voor het grijpen. Dat maakt dat pr voor de IT-branche duurder is dan voor bijvoorbeeld de modebranche.

Staar je overigens niet blind op de uurtarieven zelf, maar vraag vooral ook hoeveel tijd een bureau denkt te besteden aan pr-activiteiten zoals het schrijven van een persbericht of artikel of voor het pitchen van interviews.

Om even een grove schatting te geven: voor circa 2.500 euro per maand, kun je al de nodige resultaten behalen met pr-activiteiten.