SEO tips

10 belangrijke tips voor SEO in 2015

Aleksandra Andjelic SEO

Een goede website trekt niet per definitie veel bezoekers. Daarom moeten organisaties zich continu blijven richten op zoekmachineoptimalisatie. Hoe hoger je zoekpositie is, hoe beter je zichtbaar bent. We zetten hierbij de belangrijkste tips op een rij.

1. Zoekwoorden en spelling

Het is een open deur, maar gebruik de juiste zoekwoorden op je website. Uiteraard is het van belang om een goede Nederlandse spelling te hanteren. Hoe meer taalfouten je website bevat, hoe meer Google het idee krijgt dat het gaat om een slechtere website.

2. Semantic search

Geef ik zojuist aan dat het inzetten van de juiste zoekwoorden van belang is, ga ik het vervolgens weer tegenspreken. Google gaat immers semantic search inzetten. Hiermee herkent het concern straks het verband tussen woorden en zinnen.

Wat is het gevolg voor de marketeer? Het heeft binnenkort geen zin meer op hele webpagina’s te besteden aan een bepaald zoekwoord. Je moet je vooral bedenken wat je doelgroep over het zoekwoord wil weten en ook daadwerkelijk een antwoord op die vraag of vragen geven. Let er bovendien op dat de tekst goed leesbaar is, aangezien Google webpagina’s nog steeds blijft waarderen op basis van gebruikerservaring.

3. Responsiveness

Websites moeten responsive zijn en dus goed te lezen zijn op alle mobile devices. Lees voor meer uitleg deze blog van mijn collega. Op het moment dat bezoekers afhaken omdat de website niet geschikt is voor een mobiel apparaat, ziet Google dit als een slecht teken.

4. Webcrawlers

Google zet software in om openbaar beschikbare pagina’s te ontdekken. Deze webcrawlers of spiders besteden vooral aandacht aan nieuwe websites, websites die gewijzigd zijn en dode links. Zorg er daarom voor dat je website toegankelijk is voor deze crawlrobots. Dat doe je onder meer door het bieden van een duidelijke navigatie.

5. Linkbuilding

Linkbuilding doe je alleen nog maar bij kwalitatief hoogwaardige websites. Het heeft al een tijd geen zin meer om backlinks te kopen. Zag Google vroeger de hoeveelheid aan links op externe websites als een populariteitsgraadmeter van je webpagina, tegenwoordig straffen ze het hard af als die link op een zwakke pagina staat. Google heeft inmiddels ook al aangekondigd in de toekomst hier nog strenger mee om te gaan.

Hoe zorg je voor zoveel mogelijk kwalitatieve links? Je kunt hiervoor een PR-bureau inschakelen, die teksten voor je schrijft op basis van ghostwriting en zorgdraagt voor het publiceren in online media. Maar je kunt ook zelf blogs schrijven die je plaatst op bijvoorbeeld een website van een partner of klant. Vergeet niet dat je je niet alleen op tekst moet richten. Video’s, infographics en audio zijn ook belangrijke middelen.

6. Overzicht van negatieve linkbuilding

Hoe kom je erachter dat je webpagina is vermeld op negatief gewaardeerde websites? Registreer je website bij Webmaster Tools. Vervolgens krijg je een overzicht van de websites waar je je link het beste kunt (laten) verwijderen.

7. Verwijder negatieve links

Soms loop je er tegenaan dat de beheerder van een website niet mee of kan meewerken aan het verwijderen van een backlink. Geen nood, hiervoor biedt de Google-tool Disavow een uitkomst.

8. Regelmatig een nieuw ontwerp

Google beoordeelt niet alleen de content op je website. Ze wegen ook het ontwerp van je website mee. Vernieuw het ontwerp daarom regelmatig. Denk hierbij aan een maximale periode van vijf jaar.

Het nadeel is dat je weer opnieuw moet investeren in een nieuwe website. Maar kijk eens naar websites waarvan je weet dat deze in de afgelopen jaren niet zijn vernieuwd. Je ziet dan al snel dat ze er verouderd uitzien. Als je je doelgroep continu wilt aanspreken, hoort een modern ontwerp van je website er gewoon bij. Want zodra je doelgroep afhaakt, krijg je een hoger bouncepercentage. En Google straft je hierop af.

9. Teksten spelen in op wensen van doelgroep

Nog steeds zie ik regelmatig websites die zichzelf promoten. Keer op keer wijst onderzoek uit dat consumenten en business-users niet op zoek zijn naar advertentiemateriaal van een bedrijf. Ze willen daadwerkelijk een antwoord op hun vragen/uitdagingen krijgen. Net als dat bezoekers van je website afhaken door een verouderd ontwerp, doen ze dat ook als je de content niet op hun wensen hebt afgestemd. Je content is dus inhoudelijk en geen onbeschaamde manier om je eigen organisatie aan te prijzen.

10. Snelheid

Zorg voor een website die vlot reageert en laadt. Niets zo vervelend als secondenlang naar een leeg browservenster te moeten starten, en dat vinden zoekmachines ook. De  content boven de ‘vouw’ (het direct zichtbare deel zonder te scrollen) zou binnen 1,5 seconde volledig zichtbaar moeten zijn. Snelheid is afhankelijk van de hosting, structuur en technische optimalisaties van de server en de content. Voor een indicatie van de websitesnelheid en tips voor verbetering is Google PageSpeed een prima tool.