Voorkom penalty in Google

10 tips om SEO-penalty’s te voorkomen

Raymond Luijbregts SEO

Een mooie positie op de eerste pagina van Google: wie wil dat nu niet? De weg er naar toe zit echter vol valkuilen. Google kan jouw website om allerlei redenen ‘bestraffen‘. Met deze tips voorkom je dat je verdwijnt uit de zoekresultaten, of dat je ergens op de ‘tigste’ pagina belandt.

1. Los ‘dode links’ op, oftewel 404-fouten

Bevat je website veel links die verwijzen naar niet bestaande pagina’s? Er heerst een hardnekkig misverstand dat deze voor strafpunten bij Google zorgen, maar het is absoluut schadelijk voor de gebruikerservaring.

Dode links ontstaan door tikfouten in de URL-verwijzing, maar ook omdat websites ophouden te bestaan. Het is daarom verstandig om regelmatig de links na te lopen. Dat is handmatig al snel een enorme klus, maar gelukkig zijn er allerlei tools en spiders die dat automatisch voor je kunnen doen.

2. Snelle pagina’s

Snelle pagina’s zorgen voor tevreden bezoekers en meer conversie. Het omgekeerde is ook waar: langzame pagina’s jagen bezoekers weg. Ook zoekmachines zijn er niet van gediend. De reden daarvan ligt voor de hand: Google schotelt zijn gebruikers liever geen trage websites voor.

Een trage website kan technische oorzaken hebben: slechte hosting, slecht programmeerwerk of veel (overbodige) scripts. Maar de oorzaak kan ook liggen in de content. Zo zorgen onnodig ‘zware’ afbeeldingen voor langzame pagina. Een voldoende sterke compressie van afbeeldingen is dan ook een goede gewoonte in je contentmarketingstrategie. Een vuistregel is dat een pagina binnen 3 seconden volledig geladen moet zijn, en na 1 seconde moet de eerste content al zichtbaar zijn.

Een goede tool om te controleren welke bottlenecks je website dwarsbomen is Google Pagespeed. De video hieronder geeft een indruk van de mogelijkheden.

 

3. Wees beperkt met zoekwoorden

Er zijn nauwelijks valide vuistregels voor het aantal keywords dat je moet gebruiken op een pagina. Zeker nu Google steeds beter een tekst begrijpt, is het bovendien niet nodig hier zeer nauwkeurig op te letten. Maar een ding is zeker: een onnatuurlijk hoog aantal keywords is een teken van slecht schrijverschap, of erger: spam. Beide ‘beloont’ Google met een (forse!) penalty.

4. Koop nooit links en doe niet aan linkruil

Links zijn voor Google een krachtig kwaliteitssignaal. Maar dat geldt niet voor links die om deze reden gekocht of geruild zijn. Een ‘natuurlijk’ ogend linkprofiel is belangrijk, links afkomstig van irrelevante of zelfs ‘verdachte’ bronnen werken tegen je.

Hoe mooi een aanbieding ook mag klinken, ga er niet op in. Links hoor je te verdienen, niet te kopen. Dat doe je bijvoorbeeld met kwalitatief sterke content middels PR of contentmarketing. Krijg je zonder jouw toedoen een link van een verdachte site, vraag hen dan vriendelijk deze te verwijderen.

5. Zet geen ‘onzichtbare’ keywords in

Het was vroeger een smerig trucje om de positie van webpagina in de zoekresultaten te verbeteren: het plaatsen van keywords op een pagina in dezelfde kleur als de achtergrond. Daardoor waren ze voor de lezer onzichtbaar, maar niet voor zoekmachines.

Deze methode geldt al enkele jaren als absolute no-go. Houd er rekening mee dat bij dergelijke misleidende praktijken de zoekmachines de betreffende pagina of zelfs je gehele website uit de zoekresultaten verwijdert.

6. Pagina’s/websites moeten bereikbaar zijn

Iedere website ligt wel eens ‘plat’. Vanwege onderhoudswerkzaamheden bijvoorbeeld, of een storing bij de provider. Maar gebeurt dit vaak of ligt een website al dagen op zijn gat, dan heeft dat gevolgen voor de positie in de zoekresultaten. Volstrekt logisch: niemand heeft iets aan een dode pagina. Zorg dus voor een betrouwbare hostingpartij en beperk downtime tot het absoluut noodzakelijke.

7. Laat geen reactie-spam toe

Veel blogs hebben een reactiemogelijkheid, waarbij de bezoeker de kans krijgt te reageren op het stuk. Maar spammers kunnen dankbaar misbruik maken van dat reactieveld voor het plaatsen van allerhande rommel. Allerlei gevaarlijke links kunnen zo op je website terechtkomen. Google beschermt zijn gebruikers hiertegen door dergelijke pagina’s lager te laten ranken, of zelfs helemaal niet op te nemen. Zorg dan ook altijd voor een goede anti-spamvoorzieningen op je website.

8. Zet geen advertorials in

Google wil zijn gebruiker voorzien van zo betrouwbaar en objectief mogelijke informatie. Een advertorial is dat overduidelijk niet en heeft als enige doelstelling de promotie van een product of dienst.

De advertorials zelf worden meestal nog wel geïndexeerd, maar de pagina waar naartoe wordt verwezen loopt het risico op een penalty. De reden is dat advertorials met verwijzende links vaak zijn gebruikt als linkbuilding-methode.

Google houdt daar niet van, want het is een vorm van manipulatie: zo zou iemand met de grootste zak geld de beste positie in de zoekresultaten kunnen verwerven. Links in advertorials moeten dan ook altijd voorzien zijn van een speciale tag in de html-code (‘rel=nofollow’). Deze tag voorkomt dat zoekmachines de link volgen en voorkomen dus een penalty.

In een uiterst geval krijgt de website die de advertorial plaatst ook een penalty. Meestal gaat het dan om een straf uitgedeeld door een ‘menselijk’ team dat content op kwaliteit beoordeelt en actief speurt naar dergelijke praktijken. Robots zien immers maar moeilijk het verschil.

9. Zorg voor een sitemap en robots.txt

De ‘crawlers’ van Google bezoeken om de zoveel tijd jouw webpagina. Dan is het handig als je die crawlers een soort landkaart van je website meegeeft, zodat ze hun taak veel efficiënter kunnen doen. Dat is precies wat een sitemap doet.

Het bestand robots.txt geeft bovendien allerlei huisregels mee aan ze. Welke pagina’s ze niet mogen bezoeken, bijvoorbeeld. Beide zaken zijn dus nodig voor een goede relatie met Google. Ontbreken ze, dan begin je dus al een achterstand. Een websitebouwer kan beide zaken voor je verzorgen.

10. Voorkom overoptimalisatie van zoekwoorden in linkteksten

Ook deze penalty is een tegenreactie op een veelgebruikte SEO-techniek: het overdadig plaatsen van keywords in linkteksten. Google kan aan de hand van linkteksten bepalen waar een website over gaat, maar in het verleden is deze methode te vaak misbruikt door SEO-bureau’s. Google herkent dergelijke praktijken als keyword-spam en bestraft deze. Het heeft nog steeds zin kritisch te kijken naar zowel interne als externe linkteksten, maar sla niet door in overoptimalisatie.