Duplicate content

Wat gebeurt er bij duplicate content?

Aleksandra Andjelic SEO

In het verleden was het vrijwel altijd nuttig om je content op meerdere websites te delen. Ook was het erg zinvol om andere platforms – zoals LinkedIn – in te zetten voor je content. Maar werkt deze manier van content dupliceren nog steeds goed? Of straft Google je hier op af? SEO-expert Bill Sebad van Greenlane Search Marketing testte het voor je uit. Zie hier zijn bevindingen.

Het opnieuw publiceren van content kon erg waardevol voor je organisatie zijn. Je plaatste bijvoorbeeld een blog op je eigen website, en publiceerde het daarna op onder andere en vaktitel, gevolgd door LinkedIn.

In eerste instantie werden de vaktitels door Google hoger gewaardeerd dan je eigen website. Maar na een paar weken veranderde dit en stond je eigen website hoger in de ranking. Niet voor een kortere tijd, maar voor altijd. Google vond namelijk achteraf uit waar het origineel was geplaatst en waardeerde die bron daarom hoger.

Deze manier van werken kon je veel traffic naar je eigen website opleveren. Maar let op, want inmiddels kan het tegen je werken. Google heeft zijn algoritmes weer aangepast, ondervond Bill Sebad in de praktijk.

Test 1: eerst publiceren op LinkedIn

Plaats je een blog eerst op LinkedIn, dan is dat de originele bron. Wordt het artikel na een paar maanden op je eigen website geplaatst, dan vindt Google het niet meer waard om die pagina in de zoekresultaten weer te geven.

Ik moet hierbij wel vermelden vanuit LinkedIn geen canonical URL in het artikel geplaatst. Dat wil zeggen: een URL waarmee je kunt voorkomen dat de content twee keer wordt geïndexeerd door Google, aangezien zij duplicate content afstraffen. Ook is link naar het artikel op mijn eigen site een nofollow-link, zoals alle links vanuit blogs op LinkedIn.

Desondanks is het vreemd dat LinkedIn en shares op Facebook en Twitter hoger gewaardeerd worden. De blog bevat immers een afzender die staat vermeld op zowel LinkedIn als op de eigen website. Google ziet dus geen relatie meer tussen de auteur en het eigen domein. In dit geval vindt Google dat de content op je eigen website puur en alleen duplicate content is.

Test 2: eerste publiceren op de eigen website

In deze test heeft Sebad een blog geschreven die wederom op de eigen website en daarna bij een vaktitel is geplaatst. Het origineel stond dus op zijn eigen website.

De blog heeft het qua traffic goed gedaan. Deze is vermeld in een post van een website met een goede autoriteit en heeft meer dan 40 backlinks ontvangen op externe websites (weliswaar niet altijd van even goede kwaliteit).

Tot grote verbazing van Sebad bleek in de zoekresultaten het vakblad bovenaan te staan. Maar waar stond zijn eigen website? Na nog wat experimenten met posts op LinkedIn maanden na de originele indexering, bleek dat LinkedIn het tweede zoekresultaat was. Maar nog steeds was zijn eigen website onvindbaar.

En het wordt nog erger: het natuurlijke zoekverkeer naar zijn blog bleek met maar liefst 90% te dalen nadat hij de blog ook op LinkedIn had geplaatst.

Conclusie

Publiceer je blogs voor het aantrekken van meer traffic op je eigen website? Plaats dezelfde blog dan niet op andere plaatsen zoals LinkedIn op in de online media. Dat kost je verkeer naar je eigen site, vaak daar waar je de lezers hebben wil. Het is in dit geval veel nuttiger om de bestaande content te herschrijven.