Pinterest tips

6 Pinterest-tips en trucs voor het bedrijfsleven

Esther Sieverding Social media

Wil je dat er meer verkeer naar je bedrijfswebsite komt? En wil je dit realiseren via social media? Dan is Pinterest een goede optie. Het is wellicht niet het meest voor de hand liggende netwerk, maar het zal je verbazen hoe effectief het is in het aantrekken van je doelgroep.

Je kunt Pinterest zien als een online prikbord of ‘mood board’. Hier kun je plaatjes en foto’s pinnen en re-pinnen die inspireren of die je mooi vindt. Je plaatst ze op het prikbord, deelt ze met anderen, kunt de foto’s bewaren voor later, of je kunt er ideeën opdoen.

De afbeeldingen zijn – in vergelijking tot Instagram – niet per se van jezelf. Het kunnen allerlei soorten afbeeldingen zijn die je vindt op het internet: van designmeubelen tot kinderkamers en van bruidsjurken tot tatoeages. En de populariteit neemt de afgelopen tijd aanzienlijk toe. Uit cijfers blijkt dat eind 2014 maar liefst 1,1 miljoen Nederlanders Pinterest gebruiken, waarvan 131.000 dagelijks actief de site bezoeken.

Cijfers

Recentelijk vierde het platform haar vijfde verjaardag. In die 5 jaar zijn er maar liefst 50 miljard pins geplaatst, wat een groei betekent van 66 procent sinds april vorig jaar (toen 30 miljard pins). De overige cijfers liegen er ook niet om:

  • 1 miljard prikborden
  • 80 procent van het verkeer gebeurt via mobile
  • Dagelijks meer dan 14 miljoen gepinde artikelen en blogs
  • Dagelijks pinnen meer dan 2 miljoen mensen productgerelateerde en dus commerciële pins

Popi Jopi

Die groei in populariteit is ook een reden dat (Nederlandse) bedrijven steeds vaker de mogelijkheden van het platform onder de loep nemen. Want waarom zouden ze het niet inzetten voor marketing-gerelateerde doeleinden? Of om de dialoog aan te gaan met de doelgroep? Of om in-the-picture te komen van influencers en mensen die ertoe doen voor je merk? Uiteindelijk wilt elk bedrijf meer van hun producten of diensten verkopen. In dit digitale tijdperk is het dan belangrijk dat mensen op de bedrijfswebsite terechtkomen, de producten zien, en er bekend mee raken. Hierbij daarom zes tips voor het gebruik van Pinterest voor het genereren van webverkeer.

1. Start met een solide basis

Voordat je begint met het toepassen van gevorderde contentstrategieën is het essentieel dat de basis op orde is. Denk er daarbij aan dat je de ‘pins’ (afbeeldingen) uploadt via de website, niet vanaf een computer. Je wilt je bezoekers immers sturen naar interessante content die reeds online staat. Dat kan “eigen” content zijn vanaf je corporate website of blog, maar dat hoeft niet per se. Een gezonde mix is het beste.

Kies vervolgens een relevante categorie voor de plaatjes. Doe je dit niet, dan bereik je ook niet de juiste doelgroep. Tot slot: zorg voor aanmelding van je website of je blog. Dit levert je twee voordelen op. Het laat Pinterest-gebruikers op de eerste plaats weten dat je de eigenaar bent van de content die je plaatst. Daarnaast biedt het toegang tot analyse-mogelijkheden van Pinterest zelf, waardoor je meer inzicht krijgt in het gebruik en de doeltreffendheid van je initiatieven.

2. Maak een koppeling tussen website en Pinterest

Pinterest toont (nieuwe) gebruikers altijd de mogelijkheid om een speciale ‘Pin It’-knop toe te voegen. Bedrijven kunnen deze knop bij hun content op hun website integreren. Met één klik op de knop hebben ze het op hun eigen tijdlijn gedeeld en komt ook hun netwerk met de pin in aanraking. Het grootste voordeel is dat bedrijven de knop alleen maar hoeven te plaatsen. Daarna gaan volgers er zelf mee aan de slag.

3. Beheer je prikborden

Ieder account bestaat uit verschillende prikborden. Op deze borden verdeelt de gebruiker zijn gepinde afbeeldingen op onderwerp. De namen en beschrijvingen van de borden zijn zeer belangrijk. Het helpt andere gebruikers namelijk om voor hen relevante content te vinden en dus bij jouw pins uit te komen als ze zoeken op dat specifieke onderwerp. De namen moeten daarom gekoppeld zijn aan de zoekwoorden waarop andere gebruikers zoeken. Ter illustratie: het kan algemeen: ‘Bruiloft’. Het kan ook specifieker: “Traditionele Bruiloft”. Of: “Romantische bruidsjurk met kant”. Bepaal voor jezelf en je bedrijf wat de beste en meest relevante benamingen zijn.

Pinterest
De cameradivisie van Sony maakt effectief gebruik van Pinterest voor het bereiken van hun doelgroep.

4. Geef juiste beschrijvingen aan je pins

Naast een relevante en doelgerichte beschrijving van de prikborden, is het eveneens van belang om de pins zelf van een juiste beschrijving te voorzien. Dit vergroot de kans dat fans en geïnteresseerden de afbeeldingen te zien krijgen. Het zorgt tevens voor meer ‘likes’, reacties en re-pins (het doorplaatsen van de afbeelding).

5. Meng je in de doelgroep

Zoals voor elk sociaal netwerk geldt: het draait niet enkel om het constant pushen van content. Het moet sociaal zijn, dus ga de dialoog aan met klanten, fans en prospects. Reageer daarom ook op de posts van andere Pinterest-gebruikers en volgers, complimenteer ze, ‘like’ hun pins, vertel waarom het je inspireert of aantrekt, en re-pin hun posts. Hierdoor wordt jouw bedrijf immers alleen maar beter zichtbaar voor een grotere groep mensen. Dat is precies wat je probeert te bereiken.

6. Gebruik pins die van extra informatie voorzien zijn

Via zogenaamde rijke pins kunnen bedrijven meer informatie toevoegen aan hun afbeeldingen. Er bestaan zes typen rijke pins: app, artikel, film, plaats, product en recept. Deze afbeeldingen maken het voor gebruikers duidelijker waarnaar ze worden doorgelinkt op het moment dat ze op de foto klikken. De kans is dan groter dat ze doorklikken en op je website terechtkomen.

Pinterest is dan ook zeker geen knip-en-plakboek voor creatievelingen en enthousiaste oppasmoeders. Het is een strategisch platform dat bedrijven veel mogelijkheden biedt. Veel organisaties zien de voordelen jammer genoeg nog niet. Maar het is zeker de moeite waard om meer aandacht aan dit sociale netwerk te besteden. Het aantal gebruikers neemt immers nog elke dag toe. En daar zitten ook altijd potentiële nieuwe klanten tussen.