Blauwe vinkjes drijven ons tot waanzin

Esther van Rees Social media

Als je met een vriend staat te praten, dan is het gek als je ineens niets meer terug zegt. Sterker nog, het is vrij ongewenst gedrag. Zeg maar gerust, asociaal. Maar niet op social media. Geen haan die ernaar kraait als je niet direct reageert op Skypeberichten, Facebookchats en dergelijke.

Maar sinds deze week heeft WhatsApp blauwe vinkjes. Ze verschijnen wanneer een bericht gelezen is. Het land is gelijk in rep en roer. #blauwevinkjes is bijvoorbeeld trending topic op Twitter.

Twitter WhatsApp blauwe vinkjes Twitter WhatsApp blauwe vinkjes Twitter WhatsApp blauwe vinkjes

En er zijn allerlei leuke inhakers.

Inhaker Whatsapp WNFInhaker Whatsapp Hi

Maar de inhaker van Hi heeft wel een punt. Negeren was inderdaad nog nooit zo moeilijk. Maar waarom eigenlijk?

We voelen ons gedwongen omdat we een soort gesprek voeren via de app. Als je een bericht verstuurt, dan verwacht je ook direct een antwoord van de ontvanger zodra hij het leest. Facebookchat laat echter al langer zien wanneer een bericht gelezen is. Toch hoor je zelden iemand die boos is omdat een vriend niet direct reageerde op een berichtje via de chat.

Er is dus meer aan de hand. Een groot verschil tussen Facebookchat en WhatsApp is hoe we belangrijk wij het communicatiemiddel beschouwen. Facebookchat is handig. Onmisbaar? Bij lange na niet.

Sterke positie in de markt: vink

WhatsApp daarentegen wel. Eerst stootte het de SMS van de troon. Vervolgens was de applicatie bijna heilig voor meer dan 9,5 miljoen Nederlanders. We stapten zelfs niet massaal over naar andere apps toen Mark Zuckerberg WhatsApp kocht.

Door die blauwe vinkjes gaan we de geliefde app nog intensiever gebruiken. We voelen ons immers gedwongen om te reageren, dus gaan we ook eerder reageren. Dat leidt tot meer interactie en dus wordt de app nog belangrijker voor ons. Et voilà, Mark Zuckerberg verstevigt de positie van WhatsApp in de markt.

Een Briljante actie vanuit zijn kant. De ophef gaat immers vanzelf voorbij. Dan is iedereen eraan gewend en gaat gewoon weer op de oude toer verder.