Update voor Facebook-algoritme

Facebook-algoritme geeft gebruikers belangrijke stem

Raymond Luijbregts Social media

Facebook geeft zijn gebruikers een zwaardere stem in het algoritme dat het bereik van bedrijfsupdates bepaalt. Dat maakt het socialmedianetwerk bekend op zijn blogpagina.

Facebook baseert wie de posts op je bedrijfspagina te zien krijgt in zijn of haar timeline op een ingewikkeld algoritme. Voorheen was het bereik vooral gebaseerd op het aantal shares, reacties en likes dat een artikel kreeg. Hoe meer daarvan, hoe een groter bereik een post van een bedrijfspagina had. Dat gaat veranderen: Facebook laat directe gebruikers-feedback uit eigen onderzoeken voortaan veel zwaarder meewegen.

De onderzoeken verschijnen willekeurig in de nieuwsfeed van tienduizenden Facebook-gebruikers wereldwijd. Facebook vraagt hen daarin naar in hoeverre zij updates van de betreffende pagina’s op prijs stellen. Die informatie combineert het met resultaten uit het eigen wereldwijde testpanel.

Menselijke factor

Deze wijziging ligt in lijn met waar Google ook steeds meer waarde aan hecht: menselijke feedback in plaats van automatische algoritmen. De zoekmachine gebruikt al sinds 2005 wegingen van menselijke teams voor de rangschikking van zoekresultaten.

De zet heeft zonder twijfel gevolgen voor het bereik van veel bedrijfspagina’s. Ben je voor je branding erg afhankelijk van verkeer van en interactie op Facebook, dan is het zeker iets om in de gaten te houden.