Twitter en Google

Tweet-indexering: dit zijn de SEO-gevolgen

Raymond Luijbregts Social media

Na een lange tijd van ‘ruzie’ zijn Google en Twitter weer businesspartners. Concreet: Google indexeert tweets van Twitter. Dat is interessant voor marketeers, want het biedt een extra kans om aandacht van je doelgroep.

Ten eerste: Google indexeert slechts een deel van alle tweets. Dat is niet zo gek, dagelijks verspreiden we met zijn allen zo’n 500 miljoen berichten via Twitter. Niet al die tweets zijn de moeite waard voor de rest van de wereld. Bovendien zou het een veel te grote aanslag op de bots van de zoekmachine zijn. In totaal neemt Google zo’n 7 tot 8 procent van alle Twitterberichten in de zoekresultaten op.

Maar welke Twitterberichten zijn voor Google wel index-waardig? Hoe kom je met jouw tweets in Google? Het Amerikaanse onlinemarketingbureau Stone Temple Consulting zocht het uit en ontdekte een aantal factoren die een rol spelen.

Factor 1: Aantal volgers

Volgens het onderzoek is er een direct verband tussen het aantal volgers van een account en het percentage berichten dat in Google verschijnt. Hoe meer volgers je hebt, hoe groter het deel van je berichten dat wordt geïndexeerd. Het is niet duidelijk of er een direct causaal verband zit, maar een correlatie is er wel degelijk.

Factor 2: Tijd

Google ziet Twitter voor zijn eigen zoekmachine niet zozeer als nieuwsbron. Het aantal tweets dat binnen 24 uur al op Google staat is verwaarloosbaar. Wie zijn tweets in Google wil terugzien, moet dus geduld hebben. Daarmee vervalt de nieuwsfunctie van de indexatie vrijwel volledig. Overigens is de zoekmachine zeer kieskeurig als het gaat om indexatie: na een onderzoeksperiode van 7 weken was slechts 6 procent van alle onderzochte Twitterberichten terug te vinden.

Factor 3: Type content

Heeft Google een voorkeur voor bepaalde tweets? Uit het onderzoek blijkt van wel. Berichten met afbeeldingen werden het vaakst opgenomen, gevolgd door berichten met hashtags. Twitterberichten met een mention erin werden gemiddeld minder vaak opgenomen. Op zich niet onlogisch: deze berichten zijn bedoeld voor een specifieke persoon of account en dus minder interessant voor het grote publiek. Ook is hier is het overigens niet geheel duidelijk of de aangetoonde verbanden correlatief of causaal zijn.

Factor 4: verwijzende links

Een van de duidelijkst aangetoonde onderzoeksresultaten is die van de verwijzende links. Hier komt een oud Google-principe om de hoek kijken: hoe meer links verwijzen naar de tweet, hoe hoger de kans dat deze geïndexeerd wordt. Verwijzende links zijn voor Google een belangrijk kwaliteitssignaal, en dat lijkt voor tweets niet anders.

Conclusies

Uit het onderzoek vallen nog geen keiharde conclusies te trekken. Toch lijkt het erop dat Google hier min of meer dezelfde spelregels hanteert als voor de rest van het web. Het verkiest waardevolle berichten (met veel inbound links en met bijvoorbeeld afbeeldingen) met autoriteit (door Twitteraars met veel volgers) boven de rest. Daarmee hoopt het zoekmachinegebruiker de de meest interessante tweets voor te schotelen. Wil je meer kans maken op indexering, zorg dan dus voor veel volgers en gebruik afbeeldingen en hashtags. Zorg dat je, kortom, interessant genoeg bent en echt wat te vertellen hebt.

Nieuwsgierig naar alle onderzoeksresultaten? Je vindt ze op de website van Stone Temple Consulting.