Zo gebruik je hashtags

Zo maak je slim gebruik van hashtags

Nelleke Braam Social media

De hashtag schept orde in de socialmedia-chaos. Want hoe vind je je weg in al die triljoenen tweets, posts, video’s en foto’s? Met een hashtag hang je heel simpel een label aan je bericht zodat anderen het gemakkelijker terugvinden en eventueel kunnen groeperen.

De meeste mensen kennen de hashtag – juist ja, het hekje – van Twitter. Daar is het ingevoerd, in 2007. Maar ook andere socialmediaplatformen hebben het nut van dat hekje inmiddels ontdekt. Het gebruik ervan kan verschillen per medium. Hieronder geven we een overzicht van ‘best practices’ per netwerk.

Twitter

Gebruik liever één hashtag per tweet dan vier verschillende Tweet dit!. Dit houdt het bericht overzichtelijk en je vermijdt een ‘spammerige’ indruk. Het is ook krachtiger om de hashtag op te nemen in de zin en hem niet achteraan het bericht te plakken. Kies ten slotte voor een pakkende term. Want wees eerlijk: wie zoekt er nu op #mijncaviaisziekikweetnietwathemmankeert. Beter is: #ziekecavia.

Evenementen hebben over het algemeen hun eigen hashtag. Voor organisatoren van evenementen ligt daar een grote kans voor extra zichtbaarheid. Het kan ook handig zijn om te weten wie er zoal het evenement van de concurrent heeft bezocht. Ook maakt een evenement-hashtag inzichtelijk wat de deelnemers van het evenement vinden. Tijdens sommige events zijn de tweets met de betreffende hashtags publiekelijk zichtbaar via grote schermen. Dat kan de betrokkenheid van het publiek verhogen.

Hou dit in de gaten:

  • Hoewel we overdadig gebruik niet aanraden, mag je er zo veel gebruiken als je wilt. Mits je binnen de 140 tekens blijft.
  • Hashtags kunnen bestaan uit letters, cijfers en _ (underscore). Speciale tekens als %&*!:-+ zijn niet toegestaan.

Instagram

Instagram is een van de snelst groeiende sociale netwerken. Momenteel heeft het meer dan 300 miljoen actieve gebruikers, die allemaal hun mooiste, grappigste, ontroerendste en indrukwekkendste momenten delen met de rest van de wereld. Om een weg te vinden in die momenten, komen hashtags goed van pas.

Het gemiddeld aantal tags ligt hier hoger dan op Twitter. Het is normaal om vijf tags aan je foto te hangen. Uit dit onderzoek is zelfs gebleken dat foto’s met het maximum aantal van dertig tags drie keer zoveel likes krijgen als foto’s met minder hashtags.

Op Websta.me vind je een lijst met de meest gebruikte hashtags op Instagram. Kijk eens of je op het succes van een populaire hashtag kunt meeliften. Door een hashtag te gebruiken die jouw doelgroep ook veel gebruikt, kom je eerder bij ze onder de aandacht.

Hou dit in de gaten:

  • Ook hier kun je geen speciale tekens invoeren. Cijfers en een underscore kan wel.
  • Je kunt maximaal dertig tags aan een foto hangen.
  • De zoekresultaten zijn zo ingesteld dat je de meest recente bovenaan de lijst krijgt.

Google Plus

Op Google+ werkt het net even anders. Google beoordeelt beschrijvende hashtags beter. #Marketingtips werkt bijvoorbeeld beter dan #marketing. Google kan dan beter indexeren waar jouw bericht over gaat. En dat wordt weer beloond met een grotere zichtbaarheid.

Belangrijke punten:

  • Ook hier kun je geen speciale tekens gebruiken, maar het is ook niet mogelijk om hashtags te gebruiken die alleen uit cijfers bestaan. #2015 kan dus niet.
  • De populairste posts verschijnen bovenaan bij je zoekresultaten
  • Je kunt zelf tags aan je berichten hangen, maar Google tagt jouw bericht ook. Op basis van de inhoud bepaalt de zoekmachine de kernwoorden.

Facebook

Facebook maakt van hashtags klikbare links. Zo krijg je een overzicht van berichten met die hashtag. Maar wanneer je zoekt op een bepaalde # dan krijg je alleen resultaten te zien van accounts die openbaar zijn of accounts waar jij toegang tot hebt. Op die manier heeft het niet dezelfde waarde als op de eerdergenoemde netwerken. Wellicht is dit een verklaring voor het feit dat de hashtags hier nog geen hoogtij vieren.

Hou dit in de gaten::

  • Speciale tekens kun je niet gebruiken, letters en cijfers wel.
  • Niet iedereen heeft toegang tot de hashtag-functie.

LinkedIn

Begin 2013 voerde LinkedIn het gebruik van hashtags in, maar tegen het eind van dat jaar heeft het netwerk ze alweer in de ban gedaan.

Je kunt zoeken naar mensen, groepen en bedrijven, maar het toevoegen van een # voor je zoekterm heeft geen extra waarde. LinkedIn negeert die hashtag en zoekt gewoon op het woord dat je hebt ingevoerd. Dat is toch jammer, want als er ergens veel relevante, inhoudelijke content wordt gedeeld dan is dat zeker ook via LinkedIn.

Hopelijk helpt dit je wat hordes te nemen in hashtagland.

#Succes