Afbeeldingen optimaliseren voor social media

Zo optimaliseer je afbeeldingen voor social media

Raymond Luijbregts Social media

Goede afbeeldingen zijn een essentieel onderdeel van je socialmediastrategie. Of je nu de business of consumenten wilt bereiken. Het menselijk oog scant nu eenmaal eerst visuele informatie, een instinct dat we al in de oertijd hadden. Afbeeldingen zorgen voor een hoger bereik en meer engagement. Maar hoe zorg je nu op ieder platform voor optimale impact? De truc zit hem in resolutie, verhouding en afmeting.

Afbeeldingen kun je grofweg op twee manieren op een socialmediakanaal plaatsen:

  • De afbeelding komt automatisch mee met een gedeelde blog of artikel
  • Als ‘los element’: op zichzelf staand of als toevoeging bij een tekstuele statusupdate.

In dit artikel behandel ik optimalisatie voor de tweede methode.

Facebook, Google+, Twitter: allemaal kennen ze net even andere afmetingen voor hun ‘thumbnails’, de verkleinde versies van de afbeeldingen die je post. Gelukkig hoef je die niet allemaal te onthouden, want de kanalen verkleinen of vergroten het automatisch naar de juiste maat. Maar wil je de originele verhoudingen en genoeg detail behouden, dan moet je wel degelijk opletten.

Een belangrijk aspect van een afbeelding is de verhouding. Grofweg zijn er drie opties: liggend, staand of vierkant.

Liggende afbeeldingen

Het menselijk oog voelt zich het meest comfortabel met afbeeldingen in de zogeheten ‘landschap-oriëntatie’, ook wel een ‘liggende oriëntatie’ genoemd. Het is niet voor niets dat televisies in die verhouding zijn. En dat het ook de natuurlijke positie is van een fotocamera. Dat is niet zo gek: het komt overeen met hoe we de wereld zien. Tegenwoordig is de 16:9 het meest gebruikelijk op social media. Die verhouding zorgt voor een prettig ‘breedbeeld’ en komt grofweg overeen met wat het menselijke oog waarneemt.

Liggende afbeeldingen zijn de leidraad op Facebook, Twitter en Linkedin. Op Twitter en Linkedin worden plaatjes zelfs bijgesneden als ze niet liggend zijn. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Google+ is een apart verhaal. Een liggende afbeelding is weliswaar gunstig, want daarmee maak je de meeste kans op een plaatsing van de afbeelding over twee kolommen (zie afbeelding hieronder). Dat kun je nog het beste vergelijken met een gigantisch ‘billboard’ in de stream van je volgers. Dat wil je! Toch is een verticale oriëntatie hier ook geen verkeerd idee, daarover later meer.

Google Plus horizontale afbeelding
Met een liggende afbeelding maak je op Google+ kans op plaatsing over meerdere kolommen, zoals in het voorbeeld hierboven.

Verticale afbeeldingen

Zijn verticale, ‘staande’ afbeeldingen dan helemaal geen goed idee? Toch wel. Sterker nog: op Pinterest is dit de verhouding met de meeste impact. Dat heeft te maken met de kolommenstructuur van deze website. Een staande afbeelding levert daar simpelweg meer beeldoppervlak in beslag, waardoor het beter opvalt. Ook op Google+ is dat het geval, wederom vanwege de indeling van de site in verticale kolommen. Weliswaar heb je op Google+ met een staande afbeelding geen kans op publicatie over twee kolommen.

Vierkant

Blijft er een verhouding over: het vierkant. Op alle sociale media wordt dit formaat ongelukkig weergegeven, met extra balken aan weerszijden of erger: een naar een liggend formaat bijgesneden variant. Er is een uitzondering: Instagram. Op dit sociale medium, dat nota bene draait om afbeeldingen, is het vierkant de enige mogelijkheid. Alle afbeeldingen die hier niet aan voldoen, worden handmatig of automatisch bijgesneden.

Resolutie

Een andere technische eigenschap van een afbeelding die je in de gaten moet houden is de resolutie. Met andere woorden: de hoeveelheid pixels waaruit het plaatje bestaat. Hoe meer pixels, hoe meer detail een afbeelding bevat. Is die hoeveelheid pixels onder de maat (en de afbeelding dus te klein) dan gaat het sociale medium pixels erbij verzinnen. ‘Opblazen’ , zogezegd. Het resultaat: een onscherpe afbeelding. Dat oogt zeer onprofessioneel. Zorg dus altijd voor een voldoende hoge resolutie. Eigenlijk hoef je maar drie minimumresoluties te hanteren:

  • 1280 x 720 (voor liggende afbeeldingen)
  • 735 x 1102 (voor staande afbeeldingen, bijvoorbeeld op Pinterest en Google+)
  • 900 x 900 (voor vierkante afbeeldingen)

Meer pixels mag, maar is eigenlijk niet nuttig. Ieder sociale medium verkleint een te grote afbeelding en gooit dan dus ‘overbodige’ pixels weg.

Geen ijzeren wet

Let wel: met uitzondering van de minimale resoluties zijn de gegeven aanwijzingen en voorkeursformaten geen ijzeren wetten. Uiteindelijk weegt de inhoud en de context van het beeld het zwaarst, de beeldverhouding is daaraan altijd van ondergeschikt belang. Kijk ook uit met het veranderen van de verhouding. Een fotograaf zal niet blij zijn als je bijvoorbeeld zijn of haar vierkante kunstwerkje verandert in een liggend plaat. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Ga ook geen staande infographics geforceerd wijzigen naar horizontaal formaat als dat de leesbaarheid of bruikbaarheid niet ten goede komt. Gebruik altijd je gezonde verstand!