Marketingtechnologie

Drie trends met grote impact op het marketingvak

Aleksandra Andjelic Gecureerd

Het vak van de marketingmanager wordt steeds interessanter dankzij de opkomst van een reeks aan nieuwe technologieën. Tegelijkertijd is het bijna niet meer te doen om de digitale mogelijkheden op de voet te volgen. Wat zijn de belangrijkste trends? Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) omschrijft de drie meest essentiële ontwikkelingen.

  • Maker movement: mensen willen creëren

    We lezen al een aantal jaar over 3D-printers, maar in de praktijk bleef het nog stil. Dat veranderde vorig jaar. Zo kon je jezelf, familie of vrienden printen dankzij een initiatief van HEMA. Ook in de zorg zorgden 3D-printers voor revolutionaire ontwikkelingen. Denk hierbij aan het printen van een schedel.

    Kost een printer nu nog circa 6.000 euro, in de nabije toekomst is een printer voor vrijwel iedere Westerse consument betaalbaar. Dat zet voor het merendeel van de toeleveranciers de wereld compleet op z’n kop. We kopen immers geen kant-en-klare producten meer, maar schaffen ontwerpen voor een printer aan. Daarmee produceren we uiteindelijk thuis zelf, zonder dat hiervoor technologische kennis nodig is.

    Wat zijn de gevolgen voor de marketeer? Hij moet zich goed voorbereiden op zijn toekomst. Hoe ga je je ‘producten’ verkopen zonder dat deze nog tastbaar zijn? In hoeverre laat je consumenten experimenteren met jouw ontwerpen? Wil de consument nog massaproductie, of is er met 3D-printing nu vooral interesse in maatwerk?

  • Internet of Everything: Mensen willen beheersen

    Denk je daadwerkelijk dat een gemiddelde boer in Nederland de melkproductie van zijn koeien aan het toeval overlaat? Nee, zij monitoren vrijwel iedere koe met behulp van sensoren. Slimme technologie legt allerlei meetgegevens over de melkproductie vast. Dankzij snelle analyse van deze informatie zien boeren vrijwel direct welke koeien te weinig melk geven of waarvan de samenstelling van de melk niet optimaal is. Zo kunnen zij proactief opsporen welke koeien bijvoorbeeld ziek zijn.

    Dit soort innovaties komen ook voor de gemiddelde consument beschikbaar. De eerste auto’s zijn inmiddels ‘connected’. Deze geven van te voren aan wanneer het tijd is om te tanken en bij welk tankstation in de buurt de laagste brandstofprijs biedt. Sensoren in banden geven aan wanneer we deze moeten vervangen. De koelkast meet automatisch welke producten bijna op zijn, zodat we er nooit meer misgrijpen naar de cola.

    Marketeers moeten door Internet of Things meedenken over slimme producten of oplossingen. Hoe komt je organisatie aan consumentgegevens? En hoe kun je deze snel analyseren, zodat je bijvoorbeeld consumenten rechtstreeks kunt benaderen met marketing?

    Marketing wordt meer en meer een analytisch vakgebied. Wie informatie op een slimme manier analyseert, heeft een enorme concurrentievoorsprong.

  • Robotisering: Mensen willen evolueren

    De robotica heeft zich nog nooit in zo’n snel tempo ontwikkeld. We zetten drones in voor het bezorgen van bestellingen. We stimuleren het sociale leven van bejaarden door ze met robots te laten praten, aangezien we er zelf geen tijd meer voor hebben. In de zorg opereren we met behulp van robots. En dagelijkse handelingen zoals stofzuigen of autorijden lijken ook verleden tijd.

    Mensen met banen die door robots overgenomen moeten worden, moeten zich bezinnen. Wat gaan zij doen als machines hun taken overnemen? Marketing is echter nog steeds een creatief beroep. Ontwikkel daarom veel creatieve vaardigheden, maar denk ook na over hetgeen je kunt laten uitvoeren door robots. Breek tot slot de muur tussen on- en offline door de fysieke wereld te verrijken met de digitale wereld.

    Het marketingvak wordt naar mijn idee steeds interessanter. Maar dat betekent wel dat je nieuwe ontwikkelingen op de voet moet volgen. En erover na moet denken hoe je hiermee kunt experimenteren. Doe je dat niet, dan leidt het gegarandeerd tot stilstand.