Linkbuilding

Linkbuilding

Zoekmachines speuren continu naar de meest relevante content. Maar hoe weten zij wat relevant is en wat niet? Een hele sterke aanwijzing zijn de links van andere websites die naar die content verwijzen. Daarbij telt de autoriteit van de verwijzende partij zwaar: een link van de New York Times naar jouw artikel is een sterker kwaliteitssignaal dan een link van het plaatselijke sufferdje. Ook het onderwerp van de pagina die naar jou linkt, is van belang.

Linkbuilding, het verdienen van die naar jou verwijzende links, is dan ook een essentieel onderdeel van SEO. Maar hoe doe je dat? Vroeger werden allerlei schimmige technieken toegepast, zoals linkruil. Plaats jij een linkje naar mij, dan plaats ik er een naar jou. Ook werden links op allerlei startpagina-achtige sites gedumpt, om maar zoveel mogelijk ‘inlinks’ te hebben. Dat alles met maar een doel: zoekmachines laten denken dat jij belangrijk bent.

‘Google doesn’t want you to become popular, it wants to rank popular websites’

Kwaliteit boven kwantiteit

Zo makkelijk gaat dat niet meer. Kwaliteit gaat momenteel boven kwantiteit, en links van onbetrouwbare sites werken zelfs averechts. Het vergaren van kwalitatief goede links kan bijvoorbeeld via het plaatsen van je blog op een website met veel autoriteit. Of door te zorgen dat de content kwalitatief zo sterk is, dat andere sites automatisch jou naar voren schuiven of als bron gaan opvoeren.

Hoe dan ook: linkbuilding is iets wat je maar moeilijk zelf kunt doen. Het vereist expertise, tijd, een goed netwerk en goede contacten met relevante bloggers en journalisten. Co-Workx heeft het allemaal.

Onze activiteiten