Veelgestelde vragen
(en de antwoorden)

Inhoudsopgave

FAQ

FAQ: Onze dienstverlening

Dat hangt helemaal af van de wensen van je wensen. Voor sommige klanten hanteren we een vaste retainer, anderen werken op projectbasis. Een retainermodel past over het algemeen beter wanneer niet van tevoren precies inzichtelijk is welke werkzaamheden er wanneer moeten plaatsvinden. Een projectmodel is geschikt voor duidelijk afgebakende klussen. Hierbij bepalen we van tevoren de kosten en spreken we af wat we daarvoor precies opleveren. Dat voorkomt verrassingen.

In alle gevallen geldt dat we onze gemaakte uren nauwkeurig bijhouden, en je daarvan desgewenst iedere maand een uitgespecificeerd overzicht van krijgt. Zo zie je precies hoe het budget is besteed.

In principe hanteren we voor iedere klant een vast contactpersoon. Deze persoon is tevens de projectmanager aan onze kant. Wel zo overzichtelijk. Natuurlijk kan het zo zijn dat bij grote drukte of uitval collega’s voor elkaar inspringen. Zo garanderen we een goede continuïteit van onze dienstverlening.

Sinds de coronapandemie zijn we een volledig ‘remote first’-bedrijf. Dat betekent dat we geen vaste werkplekken en/of een bezoekadres kennen. Voor in-person meetings spreken we van tevoren af hoe en waar deze plaatsvinden.

Wij hanteren geen vaste prijzen. Iedere opdracht is namelijk anders. Zo vereist een blog of whitepaper de ene keer een interview vooraf, terwijl de andere keer deskresearch volstaat. Ook kost een blog van 600 woorden uiteraard minder werk dan een van 2000. Daarom maken we voor opdrachten graag een offerte op maat.

Wij maken onze inspanningen zo meetbaar mogelijk. Denk aan de Share of Voice, paginabezoeken, sentiment op social media, brand mentions, maar ook bijvoorbeeld rankings op belangrijke zoekwoorden. We beschikken over een uitgebreid arsenaal aan tools waarmee we diepgravende analyses kunnen maken. Dat doen we om twee redenen:
  1. Verbeteren eigen dienstverlening

  2. Onze meettools geven ons houvast om te bepalen of een campagne of strategie werkt. Met die inzichten kunnen we tussentijds bijsturen.
  3. Inzichtelijk maken van de prestaties

    Natuurlijk wil je als klant ook weten wat het allemaal oplevert. Daarom kunnen wij van onze inspanningen uitgebreide periodieke rapportages opstellen. Deze bevatten precies de voor jou belangrijke KPI’s.

We mogen rustig stellen dat we afwijken van veel van onze concurrenten. Wij pakken zaken vaak net even anders aan dan zij. Dit zijn onze belangrijkste onderscheidende kenmerken:

Senioriteit

Veel bureaus werken met junioren. Wij niet, en dat houden we graag zo. Zo hebben al onze contentspecialisten een journalistieke achtergrond met een ruimte kennis van IT-markt. Ook onze projectmanagers en pr-adviseurs hebben ruimschoots hun sporen
verdiend in de branche.

Daarbij beschikken we ook over veel technische kennis, bijvoorbeeld op het gebied van SEO. Zo kunnen we ook de ‘missing link’ zijn tussen marketing en webdevelopment.

Klein praktijkvoorbeeldje? Veel pr-bureaus sturen persberichten uit en/of publiceren blogs, maar optimaliseren deze niet of nauwelijks voor SEO. Wij kunnen met slimme linkbuildingtechnieken zorgen voor meer direct traffic en organisch zoekverkeer, zodat content ook echt gelezen wordt en een positief effect heeft op de zichtbaarheid van je bedrijf.

Focus op creativiteit

Wij geloven dat je in wereld waarin content om je oren vliegt, je alleen opvalt met originele invalshoeken. Daarom zoeken wij voor onze contentproductie altijd naar originele invalshoeken, nieuwe dwarsverbanden, scherpe meningen en interessante verhalen.

Interne processen

Ten slotte hebben we onze interne processen in het teken van het leveren van kwaliteit. Zo hanteren we strikt het ‘four eyes’-principe: al ons werk is minstens door een collega gecontroleerd.

Flexibiliteit

De behoeften van onze klant staan centraal. Daarom vind je bij ons bijvoorbeeld geen dichtgetimmerde abonnementsmodellen. We stellen ons flexibel op: de klantvraag is leidend voor onze dienstverlening.

Open dialoog

Die flexibiliteit betekent niet dat we overal ‘ja en amen’ op zeggen. Denken we dat het beter kan, of zijn we het ergens niet mee eens, dan zeggen we dat eerlijk. Dan durven we tegengas te geven. Maar we zijn ook niet te beroerd om toe te geven als we er een keer naast zaten. Uiteindelijk telt voor ons kwaliteit, niet ons gelijk.

FAQ: Pr

Pr staat voor public relations en wordt vaak ook persrelaties genoemd. Al klopt deze laatste benoeming niet helemaal. Onder pr vallen namelijk alle acties die je onderneemt om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten en om de mening van je stakeholders om te vormen. Dat kan met meer dan alleen maar persrelaties. Het grote verschil met marketing is dat dat puur gericht is op het bevorderen van de verkoop van je producten of diensten.
Bij pr moet je eigenlijk een onderscheid maken tussen internet en externe pr. Bij interne pr moet je onder meer denken aan communicatie binnen je eigen bedrijf. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Bij de communicatie buiten je bedrijf draait het om alles dat naar buiten toe wordt gecommuniceerd en alles dat van buitenaf over je wordt geschreven/gezegd.

IT-organisaties bieden veelal software en diensten aan. Dat is best lastig verkopen, want je kunt niet iets tastbaars tonen. Dat betekent ten eerste dat je doelgroep je moet kennen. Onbekend maakt immers onbemind. Ten tweede moet je een betrouwbaar imago hebben. Je kunt zelf natuurlijk hard roepen dat je fantastische oplossingen verkoopt, maar dat wil niet zeggen dat je doelgroep dit gelooft. Sterker nog, Nederlanders geloven daar helemaal niets van. Maar als journalisten over je schrijven, wordt het opeens een heel ander verhaal. Want die worden als objectiever gezien. En daar kun jij awareness mee genereren én je imago op een slimme manier mee sturen.

Public relations is puur gericht op het profileren van een bedrijfsimago. Marketing wordt ingezet voor het verhogen van de verkoop. Het mag dus duidelijk zijn: combineer je pr met marketing, dan heb je een gouden combinatie te pakken.

Nice to know: het inzetten van pr is een stuk goedkoper dan marketing.

Daar zijn veel verschillende manieren voor. We zetten de meest gebruikte vormen op een rij:
  • Versturen van een persbericht.
  • Aanleveren van een kant-en-klaar artikel.
  • Indienen van een blog.
  • Via een case study, ook wel referentieartikel genoemd.
  • Pitchen van journalisten. Dat wil zeggen dat je ze probeert te interesseren voor een interview.
  • Organiseren van een persevenement. Dat kan zowel on- als offline.

We beginnen met iets wat je zal aanspreken: de relatief lage kosten. Bij een goede tekst kun je ervan uitgaan dat meerdere media je bericht publiceren. Daarmee krijg je dus veel zichtbaarheid voor een kleine prijs.

Voor de SEO-experts: een persbericht versturen kan ook een goede zet zijn voor zoekmachineoptimalisatie. Als organisaties online gaan zoeken naar een oplossing, kun je via IT- of businessmedia snel gevonden worden. Het helpt echter niet mee om je website naar een hogere plek te krijgen in de zoekmachines. Daarvoor is linkbuilding belangrijk. En uitgevers willen nog wel de link naar je homepage opnemen, maar subpagina’s zijn uitgesloten bij free publicity (met een enkele uitzondering daargelaten).

Ben je een nog relatief onbekend bedrijf? Dan is de kans vrij klein dat journalisten je persbericht oppakken – tenzij je echt iets spectaculairs te melden hebt. En versie 3.2.1 van je product is dat niet (sorry, don’t shoot the messenger). Daarnaast maken journalisten natuurlijk niet echt kennis met jouw organisatie. Als je veel persberichten op een dag ontvangt, blijft er natuurlijk weinig hangen van het nieuws dat jij te brengen hebt. Zeker ook omdat ze het nieuws niet exclusief ontvangen, aangezien een persbericht wijdverspreid wordt.

Weet ook dat je met persberichten redelijk kleine berichten als resultaat krijgt. Wil je dus dat je doelgroep goed geïnformeerd wordt over de uitdagingen die je voor ze kunt oplossen? Dan is een persbericht niet het juiste middel.

Journalisten worden dagelijks overspoeld met persberichten. Niet voor niets scannen ze de meeste van die berichten vluchtig. Ze lezen de berichten niet van voor naar achteren – tenzij ze in het begin geprikkeld worden om verder te lezen. Zorg daarom in eerste instantie dat je het ook echt nieuws te bieden hebt en dat het persbericht het juiste middel hiervoor is. Je wilt ze immers niet lastigvallen met nutteloos nieuws.

Vervolgens bedenk je een ijzersterke kop en inleiding. Gaat dat stukje mis, dan belandt jouw persbericht al snel in de virtuele prullenbak. Vermijd vooral ook woorden als ’toonaangevende leverancier’ en ‘unieke oplossing’. Journalisten krijgen echt kromme tenen van dit soort teksten.

Een persbericht is relatief kort en bondig (er zijn uitzonderingen mogelijk). Hanteer een logische structuur. Meld daarin eerst het kernnieuws en wijd daarna uit over randzaken. Een ezelsbruggetje hiervoor is om de 5W’s en 1H in gedachten te houden: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe?

Tot slot geven we je nog de tip om tussenkopjes te gebruiken. Want: het brengt structuur aan in een tekst én is goed voor SEO. Ben je op zoek naar meer tips voor het schrijven van een persbericht? Laat het ons dan vooral weten en dan helpen we je op weg.

In een artikel kun je dieper op de inhoud ingaan dan bij een persbericht. Het grote verschil met persberichten is dat je niet per definitie een groot of erg bekend bedrijf hoeft te zijn. Zolang je maar een interessant verhaal te vertellen hebt wat er toe doet voor de doelgroep van de publicatie.

Niet alle media accepteren artikelen gratis. Het is ook logisch dat je er voor moet betalen, want een uitgeverij moet ergens van leven. En dat is best lastig in een advertentiemarkt die wordt gedomineerd door de Google’s en Facebooken van deze wereld.

Net als bij een persbericht geldt dat een journalist je bedrijf niet echt leert kennen als je een artikel aanlevert. Bij een interview komt hij of zij veel meer te weten over je bedrijf en die informatie blijft langer hangen.

Qua inhoud moet een artikel redactioneel opgesteld zijn. Het gaat er dus niet om wat voor IT-bedrijf je bent en wat voor IT-producten of -diensten je biedt. Het gaat bijvoorbeeld wel om tips die je lezers kunt bieden, om een visie of opinie die je wilt etaleren of om te laten zien hoe bedrijven omgaan met hun uitdagingen en hoe ze dit oplossen (referentieartikel).

Veel mensen denken bij pr vooral aan free publicity die je verkrijgt door bijvoorbeeld journalisten die over je schrijven. Het grootste voordeel hiervan is dat als journalisten positief over je schrijven, dit vele malen sterker is dan reclame. Dit is echter maar een klein onderdeel van je public relations. Zo zijn het krijgen van likes, shares, reageren en retweeten ook mogelijkheden om de aandacht voor je bedrijf of merk te vergroten.

Wat de laatste jaren steeds populairder is geworden binnen de pr-wereld, is het betalen voor mediapublicaties. Het prijskaartje voor de meeste businessmedia is helaas niet mals. Dat geldt echter niet voor de IT-titels. Voor een vaak redelijke prijs mag je je redactionele artikel plaatsen. En wat hier nu echt het fraaiste voordeel van is: je mag er ook meerdere links naar subpagina’s van je eigen website in verwerken. Dat betekent dat je er meteen mooi aan je linkbuilding kan werken, zodat jouw website beter in zoekmachines wordt gevonden.

Nog wel een opmerking: we hebben het hier over media-artikelen, maar paid media kan net zo goed bestaan uit onder meer Google Adwords, mediabanners of Linkedin-ads.

Talloze pr-bureaus zullen je vertellen dat je niet moet kiezen voor paid media. Logisch, want hier verdienen zij veel minder aan. Bij Co-Workx zijn we wél een grote fan van deze manier van werken. Wij gunnen onze klanten dat ze goed gevonden worden in zoekmachines en we gunnen uitgeverijen ook hun business.

De IT-pers publiceert content die organisaties moet helpen bij al hun IT-dilemma’s. En hoe kun je ze beter helpen dan te schrijven over hoe andere organisaties hun uitdagingen hebben opgelost?! Een case study, ook wel referentieartikel genoemd, kan dus op de nodige aandacht rekenen van de pers en hun lezers. Het is een mooie manier om jezelf te profileren en te laten zien wat je in huis hebt. Het kan zelfs als een magneet voor nieuwe klanten werken.

Er zijn IT-journalisten die zo nu en dan bedrijven nabellen waar ze een referentieverhaal over hebben geschreven. Niet ieder project blijkt in de praktijk even succesvol te zijn afgerond. Zoals je vast al weet, scoort negatief nieuws beduidend beter dan positief nieuws. Dus je snapt het al: op het moment dat een klant achteraf toch niet zo tevreden was, gaan ze soms helemaal los tegen een journalist. Alle positieve pr is daarmee omgezet naar negatieve pr.

Als je als journalist iedere dag persberichten naar je toegestuurd krijgt, gaat alles op een gegeven moment erg op elkaar lijken. Maar leuke, interessante interviews met woordvoerder van bedrijven blijven wel beklijven. En bleek het te gaan om een sterke woordvoerder, dan willen ze deze persoon nog wel eens vaker bellen om te vragen over zijn/haar mening over een specifiek onderwerp. Dat levert dan mooi weer free publicity op.

Soms blijkt een woordvoerder geen goed verhaal te hebben. Journalisten onthouden deze situaties beter dan als ze wel een goed gesprek hebben gehad. Dus wat gebeurt er als je volgende keer echt interessant nieuws hebt? Precies, dan gooien journalisten sneller de deur je dicht. Ze zullen dan ook je persberichten minder snel oppakken.

En oh ja, ook nog belangrijk om te vermelden: niet ieder interview leidt tot een publicatie. Dat betekent dat je er veel tijd in hebt gestoken en er geen resultaat uithaalt.

Dat is een lastig te beantwoorden vraag. Een pr-bureau kan heel duur zijn. Ze zitten bijvoorbeeld in een fancy kantoor of maken deel uit van een internationaal concern dat hoge uurtarieven hanteert om zoveel mogelijk marge te maken.

Natuurlijk zijn er ook pr-bureaus die normale tarieven hanteren. Maar omdat de IT-markt geen hele eenvoudige sector is, liggen kundige pr-adviseurs niet voor het grijpen. Dat maakt dat pr voor de IT-branche duurder is dan voor bijvoorbeeld de modebranche.

Staar je overigens niet blind op de uurtarieven zelf, maar vraag vooral ook hoeveel tijd een bureau denkt te besteden aan pr-activiteiten zoals het schrijven van een persbericht of artikel of voor het pitchen van interviews.

Om even een grove schatting te geven: voor circa 2.500 euro per maand, kun je al de nodige resultaten behalen met pr-activiteiten.

FAQ: Leadgeneratie

E-mailmarketing is een marketingvariant waarbij je jouw doelgroep benadert via mailings. In deze e-mails kun je je doelgroep informeren, een product of dienst onder de aandacht brengen, of hen activeren tot bijvoorbeeld een aankoop of deelname aan een evenement.

E-mailflow

Een goede e-mailmailflow bestaat vaak uit een opeenvolgende reeks van verstuurde mailings, in een strategische volgorde en met een specifieke opbouw. We noemen dat ook wel een ‘e-mailflow’. Een veelgebruikte strategie voor zo’n flow is het volgen van een opbouw die (grofweg) overeenkomst met een typische customer journey. In een blog hebben we enkele tips voor een goede e-mailflow op een rij gezet.

Marketing automation

Een goede e-mailflow is vaak niet statisch. Via marketing automation voeg je de nodige intelligentie toe en speel je in op interesse bij individuele ontvangers. Denk daarbij aan het versturen van een mailing naar iedereen die een eerdere mailing niet of juist wel geopend heeft, of op bepaalde links in de mailing heeft geklikt. Zo’n aanpak vergroot de kans dat je doelgroep mailings ontvangt die voor hem of haar relevant zijn en passen bij de fase van zijn of haar customer journey. Ook kan zo’n e-mailflow zelf onderdeel zijn van een grootschaligere marketing automation-campagne. Denk aan de bezoeker die zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper of e-book, en vervolgens mailings ontvangen die het specifieke onderwerp verder uitdiepen.

FAQ: Contentmarketing

Jouw doelgroep zit vaak met dé nodige zakelijke vragen. En hoe mooi zou het zijn als jij hier dan proactief een antwoord op geeft met behulp van waardevolle content?! Zodat prospects zien welke kennis jij in huis hebt. En dat jij bij uitstek de partij bent om ze te helpen. Dat doe je natuurlijk niet door hard te roepen hoe fantastisch jouw bedrijf of oplossing is. Maar wel door op de inhoud in te gaan. Dat doe je precies op het juiste moment en via de juiste kanalen. Dat noemen we contentmarketing.
Een partij die al decennia geleden goed heeft begrepen hoe contentmarketing werkt, is Michelin. In plaats van het plat verkopen van hun autobanden, hebben zij de Michelin-gids gecreëerd. Omdat zij wilden laten weten dat je met Michelin-banden de hele wereld over kan rijden, deelden ze een gratis gids uit met de beste restaurants en hotels van het land. Daarmee hebben ze inmiddels hun naam goed op de kaart gezet.

Onbekend maakt onbemind. Waarom zou een bedrijf voor jouw organisatie kiezen als ze nog nooit van je gehoord hebben? En nauwelijks informatie over je kunnen vinden? Het is dus cruciaal dat jouw doelgroep je leert kennen. Dat kan met content, je genereert hiermee awareness.

Je wilt een connectie aangaan met je doelgroep. Zij moeten je gaan zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Ofwel: laat met contentmarketing zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied.

Waarom dat vertrouwen zo belangrijk is? Heel simpel: je kunt hiermee een prospect makkelijker omzetten in een lead. En een lead weer eenvoudiger converteren tot klant. Maar contentmarketing helpt ook bij het binden van bestaande klanten. Met een goede contentmarketingstrategie worden prospects klanten, en klanten ambassadeurs.

Jazeker! Sterker nog, er is nauwelijks een branche te bedenken waar contentmarketing niet voor werkt. Of het nu om een groot of klein bedrijf gaat. Of om een B2C- of B2B-bedrijf. Wel is voor iedere markt een andere aanpak en strategie vereist. Werk je voor een IT-bedrijf? Dan weet Co-Workx als geen ander wat wel of niet werkt.

Om je boodschap te verspreiden, kun je veel verschillende vormen van content inzetten. Denk aan klantverhalen, whitepapers, webpagina’s, (longcopy)artikelen, nieuwsbrieven, brochures en blogs. Of aan infographics, video’s, e-books, magazines, socialmediaposts en podcasts.

Welk soort content het best bij je doelgroep past? Dat is weer afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep. Ben je niet zeker van je zaak, laat je dan informeren door een expert. Want het zou wel erg jammer zijn als je veel geld besteedt aan content die uiteindelijk niet aanslaat.

Weet wat er leeft bij je doelgroep. Een manier om dat te achterhalen, is door te kijken wat veelgezochte vragen op Google zijn. Weet ook dat sommige contentinsteken erg populair zijn. Denk hierbij aan de 5 tips, de 7 best practices of de 10 beste voorbeelden.

Maar… wil jij wel exact hetzelfde doen als jouw concurrenten? Of wil je dat jouw content eruit springt? Want soms is het echt nodig om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken.

We herhalen het nog maar eens: door je doelgroep te kennen. Ons advies is om er één onderwerp uit te pikken en daar meerdere stukken content voor te creëren. Het heeft immers geen zin om van hot naar her te gaan. Maak er dus een soort van campagne van en stem je andere marketingactiviteiten hier ook op af. Want herhaling zorgt ervoor dat je doelgroep je boodschap ook echt gaat geloven.

Absoluut! Sommige content is meer geschikt om awareness te creëren, maar andere werken als een magneet om leads te genereren. We herhalen het maar weer: voorwaarde hiervoor is dat je je doelgroep goed kent en dat je onderscheidende content weet te ontwikkelen. Zorg er ook voor dat de content op meerdere manieren en via de juiste kanalen wordt aangeboden aan je doelgroep.

Het antwoord op deze vraag, en je voelt ‘m al aankomen, is niet zo eenvoudig. Want wederom: het is afhankelijk van je doelstelling en doelgroep.

We kunnen wel een voorbeeld geven. Een blog kun je natuurlijk plaatsen op je website en promoten via een nieuwsbrief en je socialmediakanalen. Maar je wilt dat deze ook gevonden wordt via zoekmachines. Daarom zal je de tekst altijd moeten schrijven met de SEO-regels in je achterhoofd.

Omdat het schrijven van een blog soms met bloed, zweet en tranen gepaard gaat, wil je er natuurlijk het uiterste uit halen. Denk daarom ook eens aan andere mogelijkheden. Zoals een herschreven versie van de blog plaatsen in de media via free publicity of betaalde mogelijkheden.

Op deze manier kies je voor paid media (je betaalt voor de plaatsing), earned media (je verdient de plaatsing) en owned media (die je volledig in eigen beheer hebt).

Oef, dit is weer een vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Het ligt namelijk aan de business waar je in zit en wat de grootte van je bedrijf is. We kunnen je wel meegeven dat enige continuïteit in de content belangrijk is. Maar we vinden het eigenlijk belangrijker dat je vooral veel energie steekt in de distributie van content, dan in de hoeveelheid. Want: als niemand je content leest, heb je er ook weinig aan.

Het is vrij eenvoudig om te achterhalen hoeveel mensen de content hebben gelezen/gehoord/gezien. Denk hierbij aan websitetraffic of cijfers zoals de open rate en CTR die je kunt genereren uit je mailing- of marketingautomationtool.

Daarnaast kun je zien hoe vaak een socialmediapost is gedeeld of geliked. In de online media kun je de cijfers opvragen bij uitgevers, verzamelen via specifieke knipseldiensten of zelf meten met gratis tools zoals Hypestat.

Het is echter lastiger om te bepalen hoe je imago vanwege contentmarketing is veranderd of hoeveel meer bekendheid je hebt opgebouwd. Om dit te achterhalen, moet je onderzoek laten doen. En dan hebben we het opeens over hele andere bedragen. Het is aan jou om te bepalen of je dit de moeite waard vindt.

Het internet staat vol met tips als je aan de slag wilt gaan met contentmarketing voor consumentenproducten. Helaas, voor B2B-bedrijven in de IT-markt is het hele andere koek. Zo zijn diensten veel lastiger te verkopen dan producten, omdat je niets concreet te tonen hebt. Daarnaast zijn de prijzen voor deze diensten aanzienlijk hoger. Voor grote aankopen moet je nou eenmaal harder werken. Dat geldt dus ook voor je contentstrategie.

Niet iedereen die betrokken is bij de aankoop van IT-oplossingen heeft een technische achtergrond. Is je content te ingewikkeld? Dan haakt een businessdoelgroep zeker af. Ze willen immers weten hoe een oplossing kan helpen om hun bedrijfsuitdagingen op te lossen. Dan moet je niet verzanden in de technische details.

Is de content te algemeen? Dan denkt de doorgewinterde IT’er dat je hem/haar niet serieus neemt. Zij willen juist wel alles van de bits & bytes afweten. Je zult dus precies moeten weten op wie je je richt en wat hun kennisniveau is.

Als je wilt dat je content op een organische manier via zoekmachines gevonden wordt, zul je de content moeten ontwikkelen met de regels voor zoekmachineoptimalisatie in gedachten. Je moet dan rekening houden met onder meer de titel van je artikel, de tussenkopjes, multimediale elementen, de vragen die leven bij de doelgroep over het betreffende onderwerp – want daar moet je de content op afstemmen – en voor zowel interne als externe links zorgen. Dit advies is overigens wel vrij kort door de bocht, want SEO is behoorlijk complex.

FAQ: SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachinesoptimalisatie. Het is een verzamelterm voor alle activiteiten die gericht zijn op het verbeteren de positie van je bedrijf in zoekmachines.

SEO zorgt voor goede positie in de zoekmachines op relevante zoekvragen. Check. Maar: wat heb je daar eigenlijk aan? Het antwoord: een continue stroom van relevante bezoekers naar jouw website en/of je content?!

Met SEO creëer je op die manier een positieve zichtbaarheid voor je bedrijf, je website en/of een specifieke landingpage bij je doelgroep. Met voor je doelgroep relevante producten en oplossingen, of juist met antwoorden op prangende vragen en hulp bij uitdagingen. Oh, en prettige bijvangst: je krijgt via zoekvraagonderzoek een scherper beeld van de behoeften en uitdagingen van je doelgroep.

De IT-sector is bij uitstek een branche die te maken heeft met ingewikkelde kwesties. De razendsnelle technologische ontwikkelingen maken veel mogelijk, maar roepen ook vragen op. Welke oplossingen zijn geschikt voor mijn situatie? Of enger: wat is de beste firewall voor het mkb? Of breder: hoe haal ik businesswaarde uit die enorme hoeveelheid data waarover mijn bedrijf beschikt? Wat is het nut van IoT voor mijn bedrijf?

De uitdagingen raken niet alleen techniek, maar ook de business. Zeker nu dienstverlening in een halsbrekend tempo digitaliseert.

SEO is de verbinding tussen al die uitdagingen en de antwoorden en oplossingen die jouw organisatie kan bieden. Het maakt inzichtelijk waar jouw doelgroep mee worstelt, en welke vragen bij hen leven. Het zorgt er ook voor door dat diezelfde doelgroep jou weet te vinden als jij over de juiste antwoorden en oplossingen beschikt.

Content is een krachtig vehikel waarmee je antwoorden kunt geven. De ene keer is dat een technische whitepaper over een IT-oplossing, de andere keer een case story of een uitleganimatie. Met SEO zorg je ervoor dat jouw content ‘aankomt’ bij de juiste doelgroep en de juiste mensen jou erkennen als autoriteit in de markt. Ondertussen zorgt SEO ook voor een constante stroom bezoekers naar jouw website en jouw content. Mooi toch?

SEA staat voor Search Engine Advertizing, ofwel adverteren binnen zoekmachnines. Bij SEA betaal je voor een plek in de zoekmachines. Een plek die bovendien duidelijk afwijkt van de ‘organische’ zoekresultaten. Veel bezoekers herkennen de betaalde plek als een advertentie, en dat maakt deze minder waardevol.

In tegenstelling tot SEA is SEO er op gericht om op een ‘natuurlijke’ wijze een goede plek te veroveren, zonder daar advertentieruimte voor in te kopen. Dat biedt een aantal voordelen:

  1. Langdurige resultaten

    In tegenstelling tot SEA kun je met een relatief kleine SEO-inspanning langdurige resultaten behalen. Een SEA-campagne kan weliswaar bezoekers trekken, maar iedere bezoekers kost geld. Een plek in de organische zoekresultaten via SEO zorgt voor een ‘gratis’ bezoekersstroom. Een die bovendien jarenlang kan aanhouden, lang nadat je SEO-inspanning is voltooid.

  2. Gunstige ROI

    Deze hangt samen met het vorige punt. Doordat investeringen in SEO zich gedurende lange tijd kunnen terugbetalen, is de ROI over het algemeen gunstig.

  3. Beter zicht op je doelgroep

    Door zoekwoordenonderzoek krijg je zicht op de problemen en vraagstukken waar je doelgroep mee worstelt. Dat is niet alleen vanuit marketingperspectief gunstig, maar kan ook zorgen voor nieuwe inzichten die je producten of dienstverlening verbeteren.

Let wel: SEA is niet ‘slechter’ dan SEO. De kracht van SEA is dat je in relatief korte tijd campagnematig bezoekers kan trekken naar bijvoorbeeld een landingpage. Deze twee disciplines vormen dan ook een goede aanvulling op elkaar.

Welke instrumenten zetten jullie in voor SEO?
  1. Content, content, content

    Content vormt de basis van alles wat wij doen. Voor SEO geldt dat niet anders: contentmarketing is de belangrijkste ‘driver’ van onze SEO-inspanningen. Zowel kwalitatieve content op de eigen website als op blogs en sites van derden kan de positie van jouw bedrijf in de zoekresultaten verbeteren. Met beide gaan we dan ook graag aan de slag. Dankzij slimme trucs knopen we bovendien waar mogelijk de content op je eigen website en die in de media aan elkaar. Ook weten we precies waar content aan moet voldoen en optimaliseren we deze waar mogelijk. Zodat die content hoog scoort bij de relevante zoekvragen.
  2. Technische optimalisaties

    Een goede websitetechniek biedt een solide basis voor goede SEO. We kunnen de gehele website doorlichten op verbeterpunten en waar nodig – in samenspraak met webontwikkelaars – verbeteringen (laten) doorvoeren. Ook kunnen we zorgen voor een goede interne linkstructuur, zodat de juiste pagina’s goed vindbaar zijn.
  3. Linkbuilding

    Links zijn nog altijd een van de meest krachtige kwaliteitssignalen voor zoekmachines. Zij bepalen de waarde van je content en webpagina’s namelijk voor een groot deel aan de hand van de hoeveelheid en kwaliteit van de verwijzende links. Die links komen niet vanzelf. Het bouwen en onderhouden van een krachtig linkprofiel vergt een lange adem. Wij kunnen daarbij helpen of dit zelfs geheel uit handen nemen.
Lastige vraag. Zoals vaak hangt het helemaal van je doelstellingen en je behoeften af. Aan het eenmalig doorlichten van een website op vindbaarheid hangt natuurlijk een ander prijskaartje dan een langdurig SEO-contentproject. Weet wel dat wij altijd transparant zijn in de kosten die wij rekenen. Doordat SEO voor langdurige resultaten kan zorgen, is de ROI doorgaans goed.

Je positie in Google is continu aan verandering onderhevig. Niet alleen verandert het algoritme regelmatig, ook je concurrentie zit natuurlijk niet stil. SEO niet daarom niet een eenmalige activiteit, maar een doorlopend proces. Ook vanuit een goede uitgangspositie is het belangrijk te blijven werken aan goede posities in zoekmachines op relevante zoekvragen.

Hoe? Bijvoorbeeld door continu te blijven spotten naar nieuwe kansrijke zoekwoorden. Of door goed scorende content nog verder te optimaliseren. Door te zorgen dat de website technisch tiptop in orde blijft. En door nieuwe content te ontwikkelen die is geoptimaliseerd voor zowel bezoekers als zoekmachines.

Nee, en je moet bedrijven die dat wel doen direct wantrouwen. SEO is geen exacte wetenschap en goede posities zijn nooit gegarandeerd. Uiteindelijk weten alleen de ontwikkelaars van de zoekmachines hoe de algoritmes precies werken. Uiteraard kun je met de juiste SEO-strategie de kans op een mooie plek in de zoekresultaten wel flink vergroten.
Daar kunnen we kort over zijn: ga niet op deze aanbiedingen in. Er zijn talloze schimmige bedrijfjes die zogenaamd beschikken over allerlei hoogwaardige domeinen. Door gastblogs aan te bieden of links naar jouw site zouden ze jouw positie in zoekmachines kunnen verbeteren. Zo werk SEO allang niet meer. Google is echter inmiddels zo slim dat het dit soort ‘spamnetwerken’ herkent. Het kan dergelijke activiteiten zelfs bestraffen met een lagere positie of zelfs complete verwijdering uit de zoekresultaten. Een link van een domein uit zo’n netwerk doet dan meer kwaad dan goed.

Daar hebben we meerdere methoden voor. Zo kunnen we op een strategische manier links naar pagina’s verwerken in blogs en/of persberichten. Ook kunnen we links genereren via gastblogs in de media. Nu is het wel zo dat redactionele websites links naar commercieel getinte webpagina’s doorgaans niet toestaan.

Via betaalde plaatsingen (‘paid media’) is dat vaak wel mogelijk. Daarbij gaan we wel uiterst zorgvuldig te werken. We letten goed op dat de plaatsing geen spammy karakter heeft, want dat kan een penalty in de zoekmachines veroorzaken. Uiteindelijk is betalen voor backlinks namelijk een activiteit die zoekmachines afraden. Ook beoordelen we de media via speciale tools op autoriteit, waarde voor SEO in het algemeen en toegevoegde waarde voor het totale backlinkprofiel. Op die manier kunnen we ook vaststellen of de plaatsing waardevol en het gevraagde bedrag realistisch is.

Staat jouw vraag er niet bij?

Geen probleem, neem gewoon contact met ons op.
Dat kan telefonisch, of via het contactformulier.
Email: info@co-workx.nl
Tel: +31(0)6 24 24 56 79

Ons werk

Contact

info@co-workx.nl
+31624245679

Bredewater 26
Unit 2C03
2715 CA Zoetermeer