Scoren met contentmarketing

Je wilt potentiële klanten bereiken, aan je binden, converteren en behouden. Contentmarketing is hiervoor een van de meest waardevolle instrumenten. Tenminste, als je het goed aanpakt. Je moet natuurlijk wel een andere strategie hanteren dan je concurrenten, anders val je niet op. Bovendien moet je content aantrekkelijk zijn om te lezen, zien of horen. Tot slot moet je doelgroep deze content ook kunnen vinden.

Heb je hier als IT-bedrijf hulp bij nodig? Dan is Co-Workx jouw antwoord.

Schiet raak met contentmarketing

Onze contentmarketing-
diensten

Copywriting

Onze scherpe teksten maken we goed vindbaar en conversiegericht.

Ghostwriting

Je hebt een scherpe mening? Wij hebben de skills om dat op papier te zetten.

Blogging

Laat zien wie je bent. Bouw naamsbekendheid op en kom in beeld bij je doelgroep.

SEO-optimalisatie

Met onze content ga je niet alleen een band aan met je doelgroep, maar ook met de zoekmachines.

Lead generating content

Met goede content brengen we jouw doelgroep in beweging en veranderen we bezoekers in leads.

Contentstrategie

Waarmee je vertelt wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet.

Zo blijf je
top of mind

Vrijwel ieder bedrijf is op zoek naar leads. De juiste content kan daarvoor zorgen. Maar dan moet je met je content wel boven het maaiveld uitsteken. Dat vereist zowel een praktische als een creatieve manier van denken en doen. Dat is nou precies de expertise van Co-Workx.

Contentmarketing zorgt ervoor dat je boven het maaiveld uitsteekt

Met deze skills
laten wij jou schitteren

IT-kennis

We hebben geen lange briefing van je nodig. Vaak hebben we aan 1 woord genoeg.

Gedreven

We zijn perfectionisten en lopen daarom altijd een stapje harder dan van ons wordt gevraagd.

Snel

Heb je een spoedklus? Geen probleem, we kunnen snel schakelen.

Kennis & kunde

Bij ons werken alleen zeer ervaren mensen. Omdat we ervan overtuigd zijn dat we daarmee het beste voor jou realiseren.

Flexibel

Geen wurgcontracten. En jouw budgetten zetten we in waar dat nodig is, niet wat binnen onze procedures past. Lekker makkelijk dus.

FAQ: Contentmarketing

Jouw doelgroep zit vaak met dé nodige zakelijke vragen. En hoe mooi zou het zijn als jij hier dan proactief een antwoord op geeft met behulp van waardevolle content?! Zodat prospects zien welke kennis jij in huis hebt. En dat jij bij uitstek de partij bent om ze te helpen. Dat doe je natuurlijk niet door hard te roepen hoe fantastisch jouw bedrijf of oplossing is. Maar wel door op de inhoud in te gaan. Dat doe je precies op het juiste moment en via de juiste kanalen. Dat noemen we contentmarketing.
Een partij die al decennia geleden goed heeft begrepen hoe contentmarketing werkt, is Michelin. In plaats van het plat verkopen van hun autobanden, hebben zij de Michelin-gids gecreëerd. Omdat zij wilden laten weten dat je met Michelin-banden de hele wereld over kan rijden, deelden ze een gratis gids uit met de beste restaurants en hotels van het land. Daarmee hebben ze inmiddels hun naam goed op de kaart gezet.

Onbekend maakt onbemind. Waarom zou een bedrijf voor jouw organisatie kiezen als ze nog nooit van je gehoord hebben? En nauwelijks informatie over je kunnen vinden? Het is dus cruciaal dat jouw doelgroep je leert kennen. Dat kan met content, je genereert hiermee awareness.

Je wilt een connectie aangaan met je doelgroep. Zij moeten je gaan zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Ofwel: laat met contentmarketing zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied.

Waarom dat vertrouwen zo belangrijk is? Heel simpel: je kunt hiermee een prospect makkelijker omzetten in een lead. En een lead weer eenvoudiger converteren tot klant. Maar contentmarketing helpt ook bij het binden van bestaande klanten. Met een goede contentmarketingstrategie worden prospects klanten, en klanten ambassadeurs.

Jazeker! Sterker nog, er is nauwelijks een branche te bedenken waar contentmarketing niet voor werkt. Of het nu om een groot of klein bedrijf gaat. Of om een B2C- of B2B-bedrijf. Wel is voor iedere markt een andere aanpak en strategie vereist. Werk je voor een IT-bedrijf? Dan weet Co-Workx als geen ander wat wel of niet werkt.

Om je boodschap te verspreiden, kun je veel verschillende vormen van content inzetten. Denk aan klantverhalen, whitepapers, webpagina’s, (longcopy)artikelen, nieuwsbrieven, brochures en blogs. Of aan infographics, video’s, e-books, magazines, socialmediaposts en podcasts.

Welk soort content het best bij je doelgroep past? Dat is weer afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep. Ben je niet zeker van je zaak, laat je dan informeren door een expert. Want het zou wel erg jammer zijn als je veel geld besteedt aan content die uiteindelijk niet aanslaat.

Weet wat er leeft bij je doelgroep. Een manier om dat te achterhalen, is door te kijken wat veelgezochte vragen op Google zijn. Weet ook dat sommige contentinsteken erg populair zijn. Denk hierbij aan de 5 tips, de 7 best practices of de 10 beste voorbeelden.

Maar… wil jij wel exact hetzelfde doen als jouw concurrenten? Of wil je dat jouw content eruit springt? Want soms is het echt nodig om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken.

We herhalen het nog maar eens: door je doelgroep te kennen. Ons advies is om er één onderwerp uit te pikken en daar meerdere stukken content voor te creëren. Het heeft immers geen zin om van hot naar her te gaan. Maak er dus een soort van campagne van en stem je andere marketingactiviteiten hier ook op af. Want herhaling zorgt ervoor dat je doelgroep je boodschap ook echt gaat geloven.

Absoluut! Sommige content is meer geschikt om awareness te creëren, maar andere werken als een magneet om leads te genereren. We herhalen het maar weer: voorwaarde hiervoor is dat je je doelgroep goed kent en dat je onderscheidende content weet te ontwikkelen. Zorg er ook voor dat de content op meerdere manieren en via de juiste kanalen wordt aangeboden aan je doelgroep.

Het antwoord op deze vraag, en je voelt ‘m al aankomen, is niet zo eenvoudig. Want wederom: het is afhankelijk van je doelstelling en doelgroep.

We kunnen wel een voorbeeld geven. Een blog kun je natuurlijk plaatsen op je website en promoten via een nieuwsbrief en je socialmediakanalen. Maar je wilt dat deze ook gevonden wordt via zoekmachines. Daarom zal je de tekst altijd moeten schrijven met de SEO-regels in je achterhoofd.

Omdat het schrijven van een blog soms met bloed, zweet en tranen gepaard gaat, wil je er natuurlijk het uiterste uit halen. Denk daarom ook eens aan andere mogelijkheden. Zoals een herschreven versie van de blog plaatsen in de media via free publicity of betaalde mogelijkheden.

Op deze manier kies je voor paid media (je betaalt voor de plaatsing), earned media (je verdient de plaatsing) en owned media (die je volledig in eigen beheer hebt).

Oef, dit is weer een vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Het ligt namelijk aan de business waar je in zit en wat de grootte van je bedrijf is. We kunnen je wel meegeven dat enige continuïteit in de content belangrijk is. Maar we vinden het eigenlijk belangrijker dat je vooral veel energie steekt in de distributie van content, dan in de hoeveelheid. Want: als niemand je content leest, heb je er ook weinig aan.

Het is vrij eenvoudig om te achterhalen hoeveel mensen de content hebben gelezen/gehoord/gezien. Denk hierbij aan websitetraffic of cijfers zoals de open rate en CTR die je kunt genereren uit je mailing- of marketingautomationtool.

Daarnaast kun je zien hoe vaak een socialmediapost is gedeeld of geliked. In de online media kun je de cijfers opvragen bij uitgevers, verzamelen via specifieke knipseldiensten of zelf meten met gratis tools zoals Hypestat.

Het is echter lastiger om te bepalen hoe je imago vanwege contentmarketing is veranderd of hoeveel meer bekendheid je hebt opgebouwd. Om dit te achterhalen, moet je onderzoek laten doen. En dan hebben we het opeens over hele andere bedragen. Het is aan jou om te bepalen of je dit de moeite waard vindt.

Het internet staat vol met tips als je aan de slag wilt gaan met contentmarketing voor consumentenproducten. Helaas, voor B2B-bedrijven in de IT-markt is het hele andere koek. Zo zijn diensten veel lastiger te verkopen dan producten, omdat je niets concreet te tonen hebt. Daarnaast zijn de prijzen voor deze diensten aanzienlijk hoger. Voor grote aankopen moet je nou eenmaal harder werken. Dat geldt dus ook voor je contentstrategie.

Niet iedereen die betrokken is bij de aankoop van IT-oplossingen heeft een technische achtergrond. Is je content te ingewikkeld? Dan haakt een businessdoelgroep zeker af. Ze willen immers weten hoe een oplossing kan helpen om hun bedrijfsuitdagingen op te lossen. Dan moet je niet verzanden in de technische details.

Is de content te algemeen? Dan denkt de doorgewinterde IT’er dat je hem/haar niet serieus neemt. Zij willen juist wel alles van de bits & bytes afweten. Je zult dus precies moeten weten op wie je je richt en wat hun kennisniveau is.

Als je wilt dat je content op een organische manier via zoekmachines gevonden wordt, zul je de content moeten ontwikkelen met de regels voor zoekmachineoptimalisatie in gedachten. Je moet dan rekening houden met onder meer de titel van je artikel, de tussenkopjes, multimediale elementen, de vragen die leven bij de doelgroep over het betreffende onderwerp – want daar moet je de content op afstemmen – en voor zowel interne als externe links zorgen. Dit advies is overigens wel vrij kort door de bocht, want SEO is behoorlijk complex.