SEO voor IT-bedrijven

SEO: stijg boven
de rest uit

Je besteedt veel tijd en aandacht aan goede content. Check! Maar hoe zorg je ervoor dat deze ook echt bij je doelgroep terechtkomt? Fact: zoekmachines zijn hiervoor cruciaal. Wij kennen alle SEO-tips en best practices op ons duimpje. Daarmee zorgen we dat jouw webpagina’s, blogs en andere content hoog in Google terechtkomen. Zodat je profiteert van een continue stroom bezoekers. En zonder dat je daarvoor advertentieruimte inkoopt.

Onze SEO-diensten

Zoekwoorden-onderzoek

Waar worstelt jouw doelgroep mee? Wij maken dat inzichtelijk. Zodat jij kunt scoren met kansrijke onderwerpen.

Linkbuilding

Hoe meer links naar jouw content of website, hoe beter deze scoort in zoekmachines. Wij zorgen daarvoor.

Content-optimalisatie

Jij wilt dat jouw content goed vindbaar is. Dan moet die content wel 'SEO-proof' zijn. Wij weten hoe dat moet.

Website-optimalisatie

Een stevig huis bouw je niet op modder. We helpen met de juiste fundering voor betere vindbaarheid.

SEO-scan

SEO is prioriteiten stellen. Wij leggen de belangrijkste verbeterpunten en laaghangend fruit bloot.

SEO-strategie

SEO is geen eenmalige oefening. Het vereist een gedegen aanpak, met de juiste strategie. Die kunnen wij opstellen.

Zo speel je jezelf
in de kijker met SEO

Vroeger was SEO makkelijk: stop zoveel mogelijk populaire zoekwoorden in je content. Tegenwoordig is dat veel lastiger. Zoekmachine-optimalisatie vereist onderzoek, planning, continue bijsturing en de nodige (kostbare) tools.
De techniek moet kloppen. Er moeten genoeg links verwijzen naar je content. En die content zelf moet aan allerlei spelregels voldoen.

Klinkt ingewikkeld? Dat is het ook. Daarom steken wij veel werk in research en blijven we bij met de laatste ontwikkelingen. Zodat jij profiteert van up-to-date SEO-dienstverlening.

SEO
SEO

We spelen het slim

Nee, we zijn geen ‘puur’ SEO-bureau. En dat is ons voordeel. Want omdat wij veel meer doen, kunnen we onze diensten slim combineren. We schrijven content al SEO-proof vanaf de start. We werken via PR aan linkbuilding en autoriteit bij zoekmachines.

Andersom vult SEO onze andere diensten aan. Denk aan leadgeneratie. Onze landingpages converteren niet alleen, ze trekken ook verkeer via Google. Omdat we weten hoe het spelletje werkt.

FAQ: SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachinesoptimalisatie. Het is een verzamelterm voor alle activiteiten die gericht zijn op het verbeteren de positie van je bedrijf in zoekmachines.

SEO zorgt voor goede positie in de zoekmachines op relevante zoekvragen. Check. Maar: wat heb je daar eigenlijk aan? Het antwoord: een continue stroom van relevante bezoekers naar jouw website en/of je content?!

Met SEO creëer je op die manier een positieve zichtbaarheid voor je bedrijf, je website en/of een specifieke landingpage bij je doelgroep. Met voor je doelgroep relevante producten en oplossingen, of juist met antwoorden op prangende vragen en hulp bij uitdagingen. Oh, en prettige bijvangst: je krijgt via zoekvraagonderzoek een scherper beeld van de behoeften en uitdagingen van je doelgroep.

De IT-sector is bij uitstek een branche die te maken heeft met ingewikkelde kwesties. De razendsnelle technologische ontwikkelingen maken veel mogelijk, maar roepen ook vragen op. Welke oplossingen zijn geschikt voor mijn situatie? Of enger: wat is de beste firewall voor het mkb? Of breder: hoe haal ik businesswaarde uit die enorme hoeveelheid data waarover mijn bedrijf beschikt? Wat is het nut van IoT voor mijn bedrijf?

De uitdagingen raken niet alleen techniek, maar ook de business. Zeker nu dienstverlening in een halsbrekend tempo digitaliseert.

SEO is de verbinding tussen al die uitdagingen en de antwoorden en oplossingen die jouw organisatie kan bieden. Het maakt inzichtelijk waar jouw doelgroep mee worstelt, en welke vragen bij hen leven. Het zorgt er ook voor door dat diezelfde doelgroep jou weet te vinden als jij over de juiste antwoorden en oplossingen beschikt.

Content is een krachtig vehikel waarmee je antwoorden kunt geven. De ene keer is dat een technische whitepaper over een IT-oplossing, de andere keer een case story of een uitleganimatie. Met SEO zorg je ervoor dat jouw content ‘aankomt’ bij de juiste doelgroep en de juiste mensen jou erkennen als autoriteit in de markt. Ondertussen zorgt SEO ook voor een constante stroom bezoekers naar jouw website en jouw content. Mooi toch?

SEA staat voor Search Engine Advertizing, ofwel adverteren binnen zoekmachnines. Bij SEA betaal je voor een plek in de zoekmachines. Een plek die bovendien duidelijk afwijkt van de ‘organische’ zoekresultaten. Veel bezoekers herkennen de betaalde plek als een advertentie, en dat maakt deze minder waardevol.

In tegenstelling tot SEA is SEO er op gericht om op een ‘natuurlijke’ wijze een goede plek te veroveren, zonder daar advertentieruimte voor in te kopen. Dat biedt een aantal voordelen:

  1. Langdurige resultaten

    In tegenstelling tot SEA kun je met een relatief kleine SEO-inspanning langdurige resultaten behalen. Een SEA-campagne kan weliswaar bezoekers trekken, maar iedere bezoekers kost geld. Een plek in de organische zoekresultaten via SEO zorgt voor een ‘gratis’ bezoekersstroom. Een die bovendien jarenlang kan aanhouden, lang nadat je SEO-inspanning is voltooid.

  2. Gunstige ROI

    Deze hangt samen met het vorige punt. Doordat investeringen in SEO zich gedurende lange tijd kunnen terugbetalen, is de ROI over het algemeen gunstig.

  3. Beter zicht op je doelgroep

    Door zoekwoordenonderzoek krijg je zicht op de problemen en vraagstukken waar je doelgroep mee worstelt. Dat is niet alleen vanuit marketingperspectief gunstig, maar kan ook zorgen voor nieuwe inzichten die je producten of dienstverlening verbeteren.

Let wel: SEA is niet ‘slechter’ dan SEO. De kracht van SEA is dat je in relatief korte tijd campagnematig bezoekers kan trekken naar bijvoorbeeld een landingpage. Deze twee disciplines vormen dan ook een goede aanvulling op elkaar.

Welke instrumenten zetten jullie in voor SEO?
  1. Content, content, content

    Content vormt de basis van alles wat wij doen. Voor SEO geldt dat niet anders: contentmarketing is de belangrijkste ‘driver’ van onze SEO-inspanningen. Zowel kwalitatieve content op de eigen website als op blogs en sites van derden kan de positie van jouw bedrijf in de zoekresultaten verbeteren. Met beide gaan we dan ook graag aan de slag. Dankzij slimme trucs knopen we bovendien waar mogelijk de content op je eigen website en die in de media aan elkaar. Ook weten we precies waar content aan moet voldoen en optimaliseren we deze waar mogelijk. Zodat die content hoog scoort bij de relevante zoekvragen.
  2. Technische optimalisaties

    Een goede websitetechniek biedt een solide basis voor goede SEO. We kunnen de gehele website doorlichten op verbeterpunten en waar nodig – in samenspraak met webontwikkelaars – verbeteringen (laten) doorvoeren. Ook kunnen we zorgen voor een goede interne linkstructuur, zodat de juiste pagina’s goed vindbaar zijn.
  3. Linkbuilding

    Links zijn nog altijd een van de meest krachtige kwaliteitssignalen voor zoekmachines. Zij bepalen de waarde van je content en webpagina’s namelijk voor een groot deel aan de hand van de hoeveelheid en kwaliteit van de verwijzende links. Die links komen niet vanzelf. Het bouwen en onderhouden van een krachtig linkprofiel vergt een lange adem. Wij kunnen daarbij helpen of dit zelfs geheel uit handen nemen.
Lastige vraag. Zoals vaak hangt het helemaal van je doelstellingen en je behoeften af. Aan het eenmalig doorlichten van een website op vindbaarheid hangt natuurlijk een ander prijskaartje dan een langdurig SEO-contentproject. Weet wel dat wij altijd transparant zijn in de kosten die wij rekenen. Doordat SEO voor langdurige resultaten kan zorgen, is de ROI doorgaans goed.

Je positie in Google is continu aan verandering onderhevig. Niet alleen verandert het algoritme regelmatig, ook je concurrentie zit natuurlijk niet stil. SEO niet daarom niet een eenmalige activiteit, maar een doorlopend proces. Ook vanuit een goede uitgangspositie is het belangrijk te blijven werken aan goede posities in zoekmachines op relevante zoekvragen.

Hoe? Bijvoorbeeld door continu te blijven spotten naar nieuwe kansrijke zoekwoorden. Of door goed scorende content nog verder te optimaliseren. Door te zorgen dat de website technisch tiptop in orde blijft. En door nieuwe content te ontwikkelen die is geoptimaliseerd voor zowel bezoekers als zoekmachines.

Nee, en je moet bedrijven die dat wel doen direct wantrouwen. SEO is geen exacte wetenschap en goede posities zijn nooit gegarandeerd. Uiteindelijk weten alleen de ontwikkelaars van de zoekmachines hoe de algoritmes precies werken. Uiteraard kun je met de juiste SEO-strategie de kans op een mooie plek in de zoekresultaten wel flink vergroten.
Daar kunnen we kort over zijn: ga niet op deze aanbiedingen in. Er zijn talloze schimmige bedrijfjes die zogenaamd beschikken over allerlei hoogwaardige domeinen. Door gastblogs aan te bieden of links naar jouw site zouden ze jouw positie in zoekmachines kunnen verbeteren. Zo werk SEO allang niet meer. Google is echter inmiddels zo slim dat het dit soort ‘spamnetwerken’ herkent. Het kan dergelijke activiteiten zelfs bestraffen met een lagere positie of zelfs complete verwijdering uit de zoekresultaten. Een link van een domein uit zo’n netwerk doet dan meer kwaad dan goed.

Daar hebben we meerdere methoden voor. Zo kunnen we op een strategische manier links naar pagina’s verwerken in blogs en/of persberichten. Ook kunnen we links genereren via gastblogs in de media. Nu is het wel zo dat redactionele websites links naar commercieel getinte webpagina’s doorgaans niet toestaan.

Via betaalde plaatsingen (‘paid media’) is dat vaak wel mogelijk. Daarbij gaan we wel uiterst zorgvuldig te werken. We letten goed op dat de plaatsing geen spammy karakter heeft, want dat kan een penalty in de zoekmachines veroorzaken. Uiteindelijk is betalen voor backlinks namelijk een activiteit die zoekmachines afraden. Ook beoordelen we de media via speciale tools op autoriteit, waarde voor SEO in het algemeen en toegevoegde waarde voor het totale backlinkprofiel. Op die manier kunnen we ook vaststellen of de plaatsing waardevol en het gevraagde bedrag realistisch is.