Backlinks zijn waardevol: ze zorgen voor direct verkeer en geven een boost aan je zichtbaarheid in zoekmachines. De ‘catch’? Ze ontstaan niet vanzelf. Sterker nog: een levensvatbare backlinkstrategie vraagt een doordachte aanpak. Wij geven je 5 vruchtbare methoden.
Je hebt het ongetwijfeld eens gehoord uit de mond van een marketeer: linkbuilding is dood. Toch is niets minder waar. Sterker nog: we durven te beweren dat linkbuilding de meest effectieve manier is voor het verbeteren van je positie in zoekmachines en het vergroten van het directe verkeer naar je website. Wel is de focus in de afgelopen jaren verlegd van kwantiteit naar kwaliteit. Dat vraagt om een doordachte strategie. Wij geven dan ook 5 methoden die anno 2022 effect sorteren.
Backlinks: wat en waarom?
Laten we eerst even een stap terugnemen. Wat is een backlink en waarom is die waardevol? Een backlink is een hyperlink naar jouw website, afkomstig van een andere site. Backlinks dragen op twee manieren bij aan je marketingstrategie:
1. Ze zorgen voor direct verkeer
Links naar jouw website zorgen voor direct bezoekersverkeer. Dat hoeven we niet uit te leggen. Dat effect is natuurlijk sterker bij links op veelbezochte websites.
2. Ze verbeteren je positie in zoekmachines
Zoekmachines zien links van kwalitatieve websites naar die van jou als een soort voorkeursstemmen. Logisch: als een gerenommeerde website naar een pagina van jou linkt, dan heb je klaarblijkelijk echt wat te melden. Zoekmachines plaatsen websites met veel van die inkomende links daarom hoger in de zoekresultaten.
Effectieve linkbuildingmethoden
Hieronder schetsen we vijf effectieve methoden die de tand des tijds glansrijk hebben doorstaan.
1. Plaats gastblogs
Het schrijven en (laten) plaatsen van gastblogs is een van de meest voorkomende en effectieve linkbuildingmethoden. Kort gezegd komt het erop neer dat je een niet-commercieel blog of artikel schrijft. Zorg dat dit artikel waardevol is voor je doelgroep. Toon jouw expertise met tips, geef een mening over een actueel onderwerp uit je branche. Of schets bijvoorbeeld achtergronden bij relevante ontwikkelingen.
Veel platforms in de IT-sector vragen een vergoeding in ruil voor plaatsing van links. Ook zij moeten immers ergens van leven. De advertentie-inkomsten zijn voor hen vaak niet kostendekkend, laat staan winstgevend. Ook zijn er websites die uit journalistiek principe geen links plaatsen naar commerciële pagina’s. Wees daarop beducht: voor linkbuilding zijn dergelijke websites uiteraard waardeloos.
Weet wel dat Google officieel het betalen voor links afraadt. Het kan resulteren in een penalty of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten. Onze ervaring leert dat het geen kwaad kan, zolang je inkoopt bij journalistieke platforms en linkfarms vermijdt (zie bonustip 2).
Heft in eigen hand
Is het plaatsen van gastblog altijd veel ‘leuren’ en ‘goodwill’? Nee hoor. Er zijn diverse platforms waarbij je zelf de regie volledig in handen hebt en van een (gratis!) plaatsing bent gegarandeerd. Zonder dat je goedkeuring of zelfs maar medewerking van een ander nodig hebt. Een goed voorbeeld is LinkedIn Pulse. Op deze ‘blogsite’ van LinkedIn plaats je zelf jouw blogs. Een ander voorbeeld is Medium. Dit platform staat bekend om zijn langere verhalen.
Deze methode heeft een ‘maar’. De links naar je website genereren weliswaar direct verkeer, maar tellen (bijna) niet mee voor SEO. Dat komt omdat dergelijke platforms automatisch het attribuut ‘nofollow’ toevoegen aan alle links. Die toevoeging vertelt zoekmachines dat ze die link moeten negeren. De reden ligt voor de hand: bedrijven zouden deze platforms anders massaal misbruiken voor het boosten van hun SEO.
2. Verstuur persberichten
Persberichten? Is dat niet iets uit de vorige eeuw? Nou, nee. Zeker IT- en technologiebedrijven versturen nog volop persberichten. De reden is eenvoudig: het werkt. Redacties van veel vakmedia zijn onderbemand, en nemen persberichten maar al te graag over. Vaak zonder er ook maar een letter aan te wijzigen.
Dat biedt kansen. Wat niet alleen de tekst, maar ook de links die je in persberichten plaatst, belanden zo op waardevolle mediakanalen.
3. Ruil links met businesspartners
Dit is de meest laagdrempelige manier om backlinks te genereren. Spreek simpelweg met businesspartners af dat je naar elkaar linkt op de eigen website, met de voorwaarde dat zij ook een link naar jou geven. Een logische plek hiervoor is de partner- of klantpagina. Dergelijke links zijn niet het meest waardevol, maar ook zeker niet nutteloos.
Kleed de link aan met een korte tekst waarin je toelicht wat je voor elkaar betekent. Zo krijgt de link meer betekenis en voorkom je dat zoekmachines de links zien als platte uitruil puur voor SEO-optimalisatie. Dat werkt namelijk averechts.
4. Pitch een interview bij een online medium
Een van de lastigste, maar tegelijkertijd in potentie waardevolste linkbuildingmethoden is het regelen van interviews bij media. Is dat niet een pr-klus? Jazeker, maar pr en linkbuilding gaan dan ook hand in hand.
Overigens is het niet per se gegarandeerd dat een interview ook daadwerkelijk gepaard gaat met een link. Het is dan ook belangrijk dat je eerst vooronderzoek doet. Hoe gaan de verschillende media om met links? Moet je er (extra) voor betalen? Hangt het af van de goodwill van de redacteur of journalist? Is er misschien een ‘biografie- of voorstel-kader’ waarin ze een link naar je bedrijf geven? Goede afspraken hierover voorkomen teleurstelling.
5. Ontwikkel case stories
Uitgeschreven klantverhalen zijn een dankbaar middel voor waardevolle links naar je website. Dit zijn verhalen waarin jouw klant vertelt hoe jouw product, dienst of oplossing heeft bijgedragen aan hun succes. Voorzie deze verhalen van een link naar je website en biedt ze aan ter publicatie op de website van je klant. Zo genereer je niet alleen een betekenisvolle backlink, maar ook waardevolle pr.
Bonustip 1: recycle content
Een sterke linkbuildingstrategie kan niet zonder content. Een interview, persbericht, blog of whitepaper vormt een natuurlijke en zeker voor SEO zeer waardevolle ‘habitat’ voor een link naar jouw website. Maar content creëren kost tijd en/of geld.
Toch kun je dat efficiënt aanpakken. Hoe? Door content meerdere malen te hergebruiken. Zo kun je uit een whitepaper vaak wel 4 of 5 blogs destilleren. Ook kun je blogs herschrijven in andere bewoordingen. Op die manier kun je bijvoorbeeld een gastblog relatief goedkoop aan meerdere sites aanbieden.
Bonustip 2: Vermijd ‘linkfarms’
Een beruchte methode voor linkbuilding is het plaatsen van content op zogeheten ‘linkfarms’. Dat zijn frauduleuze websites met een lage autoriteit. Deze zijn opgericht met maar een doel: links verkopen. Vaak zijn ze in handen van schimmige bedrijfjes die zich profileren als linkbuilding-experts.
Deze bedrijfjes herken je gelukkig vrij eenvoudig. Ze bieden ‘blogs met waardevolle links’ aan tegen een ‘geringe vergoeding’. Daarbij hanteren ze een vrij agressieve verkoopstrategie via koude acquisitie op bijvoorbeeld LinkedIn. Ook zijn de contactpersonen die je benaderen vaak afkomstig uit Aziatische landen.
Ons advies is simpel: ga niet met dergelijke fraudeurs in zee. De content en de links die zij verkopen doen meer kwaad dan goed. Zoekmachines straffen dergelijke links af met een lagere positie in de zoekresultaten of zelfs complete verwijdering van je website uit de zoekresultaten.
Bonustip 3: Zorg voor een hoge ‘omgevingskwaliteit’
Niet iedere link naar jouw website is even waardevol. Zelfs niet iedere link afkomstig van een en dezelfde site is even waardevol. De kwaliteit en diepgang van de ‘omgeving’ van die link is een belangrijke factor. Zo doet een link in een footer van een website of achter een bedrijfslogo veel minder voor SEO dan een link in een doorwrocht blog. Kort gezegd: hoe inhoudelijk sterker en waardevoller de directe omgeving van de link, hoe sterker het positieve effect op je SEO.
Kun jij hulp of advies gebruiken bij jouw linkbuilding? Of wil je het zelfs geheel uitbesteden? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag!
Raymond Luijbregts is een ervaren SEO- en contentspecialist met een achtergrond in journalistiek en digitale media. Hij is oud-hoofdredacteur van diverse technologie- en businessmagazines.