Microblogging: zo pak je het effectief aan

Facebook
Twitter
LinkedIn

Met minimale inspanning een maximaal resultaat. Klinkt bijna te mooi om waard te zijn? Toch bereik je met microblogging precies dat. Met deze tips en inzichten haal je het onderste uit de kan.

Wat is microblogging?

Microblogging is een vorm van contentmarketing waarbij je korte berichten deelt met je publiek, bijvoorbeeld via X of Linkedin. Je deel daarbij bijvoorbeeld vakinhoudelijke kennis, successen die je hebt gerealiseerd bij klanten, of nieuws en updates uit je vakgebied.

Waarom is microblogging waardevol?

Microblogging is momenteel weer helemaal terug van (nooit) weggeweest en kun je dus met recht een contentmarketingtrend noemen. Er is een aantal goede redenen om microblogging op te nemen in je contentmarketingstrategie:

  • Reden 1: Het vergroot je autoriteit en zichtbaarheid

Als IT-bedrijf wil je natuurlijk opvallen tussen de vele concurrenten die ook online actief zijn. Microblogging kan je helpen om jouw zichtbaarheid te vergroten en je expertise te tonen. Door regelmatig korte berichten te posten over je projecten, je diensten, je klanten of je branche, laat je zien wat jouw bedrijf in huis heeft.

Microblogging: zo pak je het effectief aan

Hierboven een voorbeeld van een microblog, waarin de auteur specialistische vakkennis deelt. Op die manier vergroot je je zichtbaarheid en autoriteit.

  • Reden 2: Het versterkt je relatie met je doelgroep

Microblogging is niet alleen een manier om informatie te zenden, maar ook om interactie aan te gaan met je doelgroep. Door vragen te stellen, polls te houden, feedback te vragen of reacties te geven, zet je een dialoog op met je potentiële en bestaande klanten. Zo krijg je meer inzicht in hun behoeften, wensen en uitdagingen, en kun je daarop inspelen met je aanbod. Ook kun je zo meer vertrouwen en loyaliteit opbouwen. Je laat zien dat je luistert naar je doelgroep en waardeert wat ze te zeggen hebben.

  • Reden 3: Microblogging past bij een drukbezette businessdoelgroep

Korte berichten vragen weinig tijd en inspanning van je doelgroep. Dat is vooral een groot voordeel richting sectoren als IT en de b2b-branche, waar mensen permanent kampen met tijdtekort. Dat maakt microblogging voor jouw doelgroep een welkome afwisseling van meer long-formcontent zoals blogs, whitepapers en artikelen.

  • Reden 4: Je kunt bestaande content effectief recyclen

Met microblogging haal je meer uit je bestaande content. Heb je bijvoorbeeld een e-book of blog met tips? Dan kun iedere tip afzonderlijk als korte ‘kennisnugget’ publiceren. Dat geeft je bovendien de gelegenheid het oorspronkelijke artikel opnieuw onder de aandacht te brengen.

  • Reden 5: Microblogging kost relatief weinig tijd

De beste voorspeller voor falende contentmarketing? Volgens onderzoek is dat inconsistentie. Contentmarketing is een kwestie van een lange adem, maar laten we eerlijk zijn: het maanden- of zelfs jarenlang regelmatig publiceren van content is niet eenvoudig. Content ontwikkelen is simpelweg hard werken. Er gaan al snel veel manuren zitten in het schrijven van een blog of het opnemen van een podcast of video.

Bij microblogging valt dat allemaal heel erg mee. Het opstellen van een korte post kost simpelweg veel minder werk. Zeker als je de inhoud put uit bestaande content (zie vorig punt). Met microblogging creëer je dan ook op een laagdrempelige manier consistentie en regelmaat in je contentstrategie. Dat versterkt je kans op resultaten.

  • Reden 6: Microblogging is ‘mobile friendly’

Vooropgesteld: er is helemaal niets mis met lange blogs en uitgebreide whitepapers. Sterker nog: deze content scoort gemiddeld beter in zoekmachines en geeft een boost aan je autoriteit en geloofwaardigheid. Maar echt lekker lezen op de mobiel is er bij dit soort content niet bij.

Microblogging daarentegen past uitstekend bij het mobiele tijdperk. De korte berichten zijn heel geschikt voor die momenten dat mensen ‘even hun mobiel checken’. En laten we dat met zijn allen nu massaal de hele dag door doen.

Tips voor effectieve microblogging

Overtuigd? Met deze tips haal je nog meer uit je inspanningen:

Tip 1: Maak een contentkalender

Om consistent en relevant te blijven met je microblogging, is het handig om een contentkalender te maken. Hierin kun je plannen wat voor soort berichten je wilt delen, op welke platforms, op welke dagen en tijden, en met welke doelen. Zo kun je vooruitwerken en voorkomen dat je zonder inspiratie komt te zitten. Ook kun je zo beter inspelen op actuele gebeurtenissen, feestdagen of trends die relevant zijn voor jouw branche of doelgroep.

Tip 2: Analyseer je resultaten

Het belangrijk om je resultaten te analyseren. Alleen door analyse weet je of de inspanning het gewenste effect hebben. De meeste platforms bieden statistieken aan waarmee je kunt zien hoeveel mensen je berichten hebben gezien, geliket, gedeeld of gereageerd. Zo kun je meten wat voor soort berichten het beste werken, op welke platforms, op welke dagen en tijden, en voor welke doelen. Zo kun je ook bijsturen als iets niet goed werkt of juist meer doen van wat wel beklijft.

Tip 3: gebruik visuele elementen en gaze cueing

Mensen verwerken visuele informatie veel sneller dan tekst. Neurowetenschappers van MIT hebben ontdekt dat de hersenen beelden in slechts 13 milliseconden kunnen verwerken. Dat is veel potentiële berichtgeving die je mist als je geen afbeeldingen gebruikt in je microblogs. Bovendien vallen je microblogs beter op als je ze voorziet van visuele elementen.

Naast afbeeldingen kun je ook gebruikmaken van bijvoorbeeld emoticons of pijlen. Op die manier trek je op een subtiele manier de aandacht. Denk aan een lampje bij een tip (💡). Je kunt met visuele elementen bovendien de aandacht van de lezer in de gewenste richting sturen. Denk aan een wijsvinger die richting een link wijst (👉). We noemen dat ‘gaze cueing’.

Microblogging: zo pak je het effectief aan

Met visuele elementen zoals emoticons vallen jouw microblogging-inspanningen beter op en voeg je wat speelsheid en enthousiasme toe aan je post.

Tip 4: Wees authentiek en enthousiast

De beste manier om succesvol te zijn met microblogging is door authentiek en enthousiast te zijn. Laat zien wie je bent als bedrijf, wat je drijft, waar je trots op bent en waar je plezier in hebt. Wees niet bang om een persoonlijke touch toe te voegen aan je berichten. Bijvoorbeeld via een kijkje achter de schermen of een compliment aan een collega of klant. Wees ook niet bang om emotie te tonen, bijvoorbeeld door blijdschap, dankbaarheid of verwondering te uiten. Zo kun je je doelgroep meer betrekken bij je verhaal en een positieve indruk achterlaten. Let op dat je niet overdrijft: verval niet in geslijm of ronkende, commerciële boodschappen.

Tip 5: Maak gebruik van tags en hashtags

Zowel Linkedin als X ondersteunen het gebruik van hashtags en het taggen van personen en bedrijven. Maak hiervan gebruik, want op die manier vergroot je de kans dat je op de radar komt van mensen buiten je directe netwerk. Overdrijf niet: meer dan drie hashtags oogt al snel als spam.

Tip 6: Vermijd een productpush

De effectiviteit van microblogging staat of valt met die van de kwaliteit en het nut van je boodschap. Berichten waarin je enkel jouw producten of dienstverlening ophemelt doen meer kwaad dan goed. Blijf inhoudelijk en vermijd commerciële boodschappen. Het doel van microblogging is het vergroten van je autoriteit en zichtbaarheid, en dat doe je niet met verkapte reclameboodschappen. Deel inspiratie, inzichten en/of tips waar je doelgroep echt iets aan heeft.

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over dit onderwerp, of kun jij wel wat hulp gebruiken bij de strategie of de uitvoering van je microblogging-activiteiten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we zitten voor je klaar!

Meer artikelen:

Laat je persberichten beter opvallen met deze tips

Zo vallen je persberichten wél op

Journalisten ontvangen tot wel honderd persberichten per week, of zelfs nog meer. En detijd ontbreekt om al die berichten op waarde te

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *