EEAT: hierom doet een auteursvermelding ertoe

Facebook
Twitter
LinkedIn

Wil je als je bedrijf jouw content beter vindbaar en overtuigender maken voor Google en je doelgroep? Dan is het belangrijk dat je die content zichtbaar koppelt aan specialisten met autoriteit in hun vakgebied. Google let namelijk niet alleen op de inhoud, maar kijkt ook naar door wie deze geschreven is. Dit moet je weten over EEAT en een auteursvermelding.

Sinds enige tijd draait SEO voor een belangrijk deel om je ‘EEAT‘. Dit staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness. Deze vier factoren gebruikt Google om de kwaliteit en relevantie van webpagina’s te beoordelen.

EEAT uitgelegd

Dat vraagt om meer uitleg. EEAT is een afkorting van vier begrippen:

Expertise: de mate waarin de auteur over de nodige kennis en vaardigheden beschikt rondom het besproken onderwerp.

Experience: de praktische ervaring die de auteur heeft met het besproken onderwerp. Dit is een belangrijke ‘onderbouwing’ cq. bewijs van de expertise.

Authoritativeness: de mate waarin de auteur erkend wordt als een betrouwbare bron van informatie door andere experts, organisaties of gebruikers.

Trustworthiness: de mate waarin de auteur eerlijk, transparant en nauwkeurig is in het verstrekken van informatie, en netjes omgaat met zaken als de veiligheid en privacy van bezoekers.

Overal waar je ‘auteur’ leest, mag je ook ‘website’ lezen. In deze blog concentreer ik me echter op het eerste aspect.

Autoriteit van de auteur

Google let steeds beter op wie er achter gepubliceerde content zit. Niet zonder reden. Kort door de bocht: een auteur met een hoge autoriteit verbetert de vindbaarheid van het artikel. Dit is voor Google zelfs van doorslaggevende factor voor artikelen rondom gezondheid, financiën en juridische zaken, de zogeheten YMYL-onderwerpen (Your Money or Your Life). Maar ook voor andere onderwerpen is die auteursautoriteit van groot belang.

Nog veel belangrijker dan de ‘mening’ van Google, is die van jouw doelgroep. Uiteindelijk produceer die content namelijk voor mensen en niet voor zoekmachines. Lezers vinden een artikel geloofwaardiger op het moment dat het zichtbaar geschreven is door een expert met een bewezen staat van dienst. Dat mes snijdt aan twee kanten: een gedegen artikel is een heel goed middel om de autoriteit van die expert te verbeteren. Daarmee verbetert bovendien de reputatie van het bedrijf van waar deze persoon werkbaar is.

Tips voor betere EEAT

Hoe je jouw artikelen via een auteursvermelding optimaliseert voor EEAT? Natuurlijk start het allemaal bij nuttige, geloofwaardige, foutloos en toegankelijk geschreven en feitelijk juiste content. De volgende tips hebben geen enkele waarde als de artikelen bol staan van onwaarheden, onleesbare zinnen, overdreven commerciële boodschappen, typo’s of misleidende informatie.

Is dat allemaal op orde? Met deze tips versterk je via de auteursvermelding de EEAT verder:

1. Maak gebruik van auteursprofielen

Zorg er ervoor dat elk artikel of blog een duidelijke vermelding heeft van de auteur. Geef een link naar een profielpagina met meer informatie. Dat is niet alleen zijn of haar naam, maar ook een foto, een biografie, contactgegevens, links naar socialmedia-accounts, referenties, publicaties en eventuele awards.

2. Bewijs de geclaimde expertise

Bewijs dat de auteur over de nodige kennis en ervaring beschikt die belangrijk zijn voor het onderwerp dat je in het artikel behandelt. Bijvoorbeeld door het vermelden van bijvoorbeeld relevante opleidingen, behaalde certificaten, werkgeschiedenis, portfolio en testimonials van klanten/partners.

3. Bouw reputatie op

Zorg ervoor dat de auteur erkend wordt als een betrouwbare bron van informatie door andere experts, organisaties of gebruikers. Bijvoorbeeld door gastblogs (onder zijn of haar naam!) te schrijven voor gerenommeerde websites en de (vak)media. Maar ook door bijvoorbeeld interviews te geven, webinars te organiseren of te spreken op evenementen. De antennes van zoekmachines reiken ver.

4. Verwijs naar betrouwbare bronnen:

Een auteur kan natuurlijk allerlei beweringen doen, maar zorg er wel voor dat feiten en meningen niet door elkaar lopen. Ondersteun feitelijke beweringen met statistieken, onderzoeken of citaten van gezaghebbende bronnen. Vermeld die bronnen altijd met links.

Niet zeker of een bron een gezaghebbende bron is? Controleer dan de ‘domain authority’-score van de website. Dat is een score van SEO-tool Moz tussen de 0 en 100 die iets zegt over de betrouwbaarheid en autoriteit van een domein of webpagina. Websites met scores boven de pakweg 50 mag je als gezaghebbend beschouwen. Een lagere score wil uiteraard niet zeggen dat informatie op die website onjuist is. De domain authority kun je controleren met een gratis Moz-tool.

5. Wees consistent en actueel:

Zorg ervoor dat de auteur regelmatig nieuwe en relevante content publiceert, en dat bestaande content van die auteur up-to-date blijft met de laatste ontwikkelingen en trends. Het opbouwen van EEAT is een kwestie van een lange adem. Verwacht dus niet dat een expert met het publiceren van een aantal blogs direct een sterke reputatie heeft. Het opbouwen van auteursautoriteit is een marathon, geen sprint.

Bonustip: maak gebruik van structured data

Structured data is een manier om informatie over je webpagina toe te voegen, zodat zoekmachines beter begrijpen waar de gepubliceerde content over gaat. Via structured data die de auteur beschrijft, kun je de zoekmachines een handje helpen bij het vaststellen van de auteur en zijn of haar autoriteit. Zo kun je bijvoorbeeld de naam, foto, biografie en sociale media links van de auteur toevoegen aan je webpagina. Op die manier haal je het giswerk bij de zoekmachines weg en heb je meer controle over je EEAT.

Let wel: structured data heeft alleen zin als de informatie die je daarin geeft aan zoekmachines ook zichtbaar voor bezoekers is. Vertel je Google wel wat het Linkedin-adres van de auteur is, maar toon je die niet aan je lezers? Dan heeft dat geen enkele nut. Bedenk altijd dat je content in eerste instantie waarde moet bieden voor mensen, niet voor zoekmachines.

Een codevoorbeeld van hoe de structured data voor dit artikel eruit zou zien. Deze code vertelt zoekmachines ondubbelzinnig wie ik ben, dat ik dit artikel geschreven heb, wat mijn socialmediakanalen zijn en wat mijn achtergrond is.

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "BlogPosting",
  "headline": "EEAT: hierom doet een auteursvermelding ertoe",
  "datePublished": "2023-10-24",
  "author": {
    "@type": "Person",
    "name": "Raymond Luijbregts",
    "image": "https://co-workx.nl/wp-content/uploads/raymond.jpg",
    "description": "Raymond Luijbregts is een ervaren SEO- en contentspecialist. Hij is oud-hoofdredacteur van diverse technologie- en businessmagazines en heeft een journalistieke achtergrond.",
    "sameAs": [
      "https://x.com/rluijbregts",
      "https://www.linkedin.com/in/raymondluijbregts"
    ]
  }
}
</script>

Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je blog voor EEAT? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij zijn gespecialiseerd in contentmarketing en SEO, en we kunnen je helpen om je blog naar een hoger niveau te tillen.

Meer artikelen:

Laat je persberichten beter opvallen met deze tips

Zo vallen je persberichten wél op

Journalisten ontvangen tot wel honderd persberichten per week, of zelfs nog meer. En detijd ontbreekt om al die berichten op waarde te

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *