7,5 miljoen. Dat is het aantal nieuwe blogartikelen dat dagelijks online verschijnt. Je wilt natuurlijk wel dat de lezer jouw pareltje er tussenuit pikt. Met deze tips vergroot je die kans.
1. Verras
“Omdat het vandaag je laatste dag is, zal ik je sparen.” Met deze intrigerende zin opende W.F. Hermans zijn ‘Ik heb altijd gelijk’. De zin roept direct verbazing op, of nieuwsgierigheid. Als lezer ben je misschien zelfs wel een beetje overrompeld. Het boek nu nog wegleggen, is geen optie meer. Je moet weten wat er aan de hand is.
Voor romanschrijvers is de openingszin heilig. Maar dat geldt eigenlijk ook wel voor schrijvers van bijvoorbeeld blogartikelen. Alleen al op WordPress gaan er – volgens datzelfde WordPress – iedere maand 70 miljoen nieuwe berichten live. En dit is nog maar een fractie van alle content die wordt geproduceerd. Dan valt het niet mee om op te vallen.
Zorg ervoor dat je met de kop en de openingszin de aandacht trekt. Dat doe je niet door aan het begin te vermelden dat jouw bedrijf ‘onlangs product x heeft geïntroduceerd’. Is jouw oplossing bijvoorbeeld het antwoord op een maatschappelijke uitdaging? Dan heb je stof voor een overtuigende openingszin.
2. Houd het kort
Lange zinnen helpen niet bij het verleiden van de lezer. En al helemaal niet lange lijdende zinnen. Een bekend voorbeeld: ‘de bakker bakt het brood’ leest een stuk prettiger dan ‘het brood wordt door de bakker gebakken’. En ‘Microsoft introduceert een noodpatch’ een stuk prettiger dan ‘Microsoft heeft een noodpatch geïntroduceerd’.
Zorg er met name voor dat de openingszin en de eerste inleidende alinea kort zijn. Zelf hanteren wij als uitgangspunt dat voor het intro 50 woorden meer dan genoeg is. Zo maak je de drempel voor de lezer zo laag mogelijk.
Het advies ‘houd het kort’ geldt overigens niet per se voor de totale lengte van het artikel. Sterker nog: langere artikelen die diepgang suggereren scoren doorgaans beter dan korte artikelen. De lezer maakt waarschijnlijk de afweging dat hij weinig gaat leren van een artikel dat uit slechts enkele alinea’s bestaat.
3. Doe een belofte
De lezer is geprikkeld door de kop en de openingszin? De zinnen waren allemaal behapbaar en het intro niet te lang? Dan is het aan het einde van het intro tijd om de lezer definitief over de streep te trekken.
Na de eerste paar zinnen wil de lezer weten waar hij of zij aan toe is. Loont het om verder te lezen? Wat levert het lezen van dit artikel mij op? Dit is het moment dat je als schrijver de lezer een belofte doet. “Wil je weten hoe je snel miljonair wordt? We geven je 5 tips.” Je vertelt met andere woorden wat de lezer kan verwachten. En uiteraard: belofte maakt schuld.
4. Gebruik beeld
Uit onderzoek blijkt dan mensen 80 procent onthouden van wat ze zien. Van wat ze lezen blijft slechts 20 procent hangen. Reden genoeg om je boodschap in een visual te verpakken, of dat nu een foto, screenshot, grafiek, diagram, tabel of andere visual is.
Maar het gebruik van beeld heeft nog meer voordelen. Een visual zorgt voor ‘lucht’ in een artikel en vergroot de kans dat de lezer verder leest. En ook niet onbelangrijk: afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat je artikel hoger ‘rankt’ in de Google-zoekresultaten. Bijvoorbeeld het gebruik van de juiste zoekwoorden in de ‘alt text’ van de afbeelding helpt daarbij.
5. Show, don’t tell
Je kunt vertellen dat je software al 371 klanten ondersteunt in hun business transformation, dat een oplossing het resultaat is van jarenlange co-innovatie en dat een samenwerking nieuwe mogelijkheden schept voor klanten. Maar eerlijk gezegd: dat is best wel saai.
Een concreet voorbeeld spreekt veel meer tot de verbeelding, net zoals een foto meer zegt dan 1000 woorden. Laat bijvoorbeeld zien wat een klant doet met jouw software, en daar nu de vruchten van plukt. Een potentiële klant weet dan wat hij kan verwachten. Show, don’t tell.
6. Ga voor de koppositie
Je wil dat zoveel mogelijk lezers jouw artikel lezen. Dan helpt het natuurlijk als jouw content hoog scoort bij relevante zoekvragen in Google. Dat bereik je met Search Engine Optimization (SEO).
SEO is meer dan zoveel mogelijk populaire zoekwoorden in je content stoppen. De techniek moet kloppen. Er moeten genoeg links verwijzen naar je content. En die content zelf moet aan allerlei spelregels voldoen. Met de juiste mix zorg je voor een constante stroom bezoekers naar je content.
Meer weten over zoekmachineoptimalisatie en content die scoort? We vertellen er bij een kop koffie graag meer over.
Raymond Luijbregts is een ervaren SEO- en contentspecialist met een achtergrond in journalistiek en digitale media. Hij is oud-hoofdredacteur van diverse technologie- en businessmagazines.