Experttips: zo haal je meer uit linkbuilding

Facebook
Twitter
LinkedIn

Wil je aan de slag met linkbuilding? Met deze 8 experttips haal je meer uit je inspanningen.

Voordat je aan de slag gaat met linkbuilding is het goed om een stap terug te doen. Wat wil je eigenlijk bereiken? Wil je specifieke pagina’s boosten? Of wil je meer bezoekers richting de homepage? Wil je op korte termijn leads genereren voor een campagne? Wil je een betere zichtbaarheid van een specifieke product- of dienstenpagina? Hoe scherper je de waarom-vraag kunt beantwoorden, hoe gerichter je linkbuilding kunt inzetten.

Heb je de doelstellingen scherp? Dan is de volgende stap het bepalen welke specifieke webpagina’s je wilt boosten. Dat kan de homepage zijn, een landingspage, of een combinatie van meerdere pagina’s.

Tip 2: Kies voor betekenisvolle ankertekst

Het is belangrijk dat zoekmachines begrijpen waar jouw webpagina’s over gaan. Zo kunnen zij deze gerichter aanbieden bij relevante zoekvragen. Via betekenisvolle ankerteksten kun je zoekmachines daarbij helpen.Ankerteksten zijn de woorden waaronder de link geplaatst is. Zorg dat deze woorden duidelijk maken waar de achterliggende pagina over gaat. Zo begrijpen zoekmachines beter de betekenis en inhoud van jouw webpagina’s. Ook komen bezoekers met een duidelijke ankertekst niet voor verrassingen te staan. Vermijd nietszeggende ankerteksten als ‘Klik hier’.

Tip 3: Maak gebruik van link juice-calculators

Links geven SEO-waarde door. In vakjargon noemen we dat ook wel ‘link juice’. Niet alle links geven evenveel juice door, en bovendien kunnen jouw webpagina’s ook weer juice ‘weglekken’ door links naar andere pagina’s of websites te geven.

Hoe zorg je ervoor dat de juiste pagina’s maximaal profiteren van alle binnenkomende link juice? Daarvoor bestaan speciale tools. Deze maken inzichtelijk hoeveel SEO-waarde in en uit een pagina stroomt. Ga je serieus met linkbuilding aan de slag, dan kunnen deze tools een belangrijk verschil maken.

Tip 4: Vergeet ook interne linkbuilding niet

Linkbuilding gaat in eerste instantie over het vergaren van backlinks. Maar er is nog een ander element dat marketeers regelmatig over het hoofd zien: de linkstructuur van de eigen website. Ook die links dragen bij aan een betere SEO.

Dat heeft twee redenen. Zoekmachines zien webpagina’s met veel verwijzingen vanuit de eigen site als belangrijker. Daarnaast is de kans groter dat de zoekmachinebots de pagina regelmatig bezoeken. Zeker voor pagina’s die regelmatig updates ontvangen, is dat een belangrijk gegeven.

Is het dan een kwestie van de belangrijke pagina’s veel links geven? Zo simpel is het helaas niet. Interne linkbuilding is een ingewikkelde discipline. De reden is de in de tip hierboven genoemde ‘link juice’. Onzorgvuldig strooien met links zorgt ervoor dat de pagina die de link geeft, daalt in SEO-waarde.

Wel kun je via interne links de link juice strategisch over je site verdelen. Heb je heel veel waardevolle backlinks naar je homepage? Dan kun je de daar opgespaarde juice via backlinks laten (door)stromen naar onderliggende pagina’s.

Tip 5: Maak gebruik van domeinautoriteit

Niet iedere backlink is even waardevol. Een belangrijke indicator is de autoriteit van een website. Zoekmachines geven hier geen universele maatvoering (meer) voor. Wel hebben diverse SEO-tools hun eigen autoriteitsscore ontwikkeld. Een daarvan heeft veel autoriteit in de markt: Domain Authority (DA) van Moz.com. Deze score loopt van 1 tot 100, waarbij de best beoordeelde websites het dichtst tegen de 100 zitten.

De DA van een website geeft een goede indicatie van de mate waarin zoekmachines hen bestempelen als waardevol en toonaangevend. Links afkomstig van websites met een hoge DA-score zijn over het algemeen waardevoller dan links afkomstig van laag scorende sites. Je kunt de DA van een website gratis checken via de website van Moz.

Tip 6: Zorg voor een natuurlijk backlinkprofiel

Met bovenstaande tip in het achterhoofd, ben je misschien geneigd om enkel nog op jacht te gaan naar links van de hoogst scorende websites. Toch is dat niet per se verstandig. Zoekmachines kijken naar alle backlinks en maken vervolgens de balans op: hoe geloofwaardig is dit backlinkprofiel?
Heb je enkel links van de hoogst scorende sites? Dan kan dat duiden op bewuste manipulatie en ingekochte links. Een natuurlijk ogend ‘linkprofiel’ is daarom belangrijk. Dat maakt je website geloofwaardiger. Daarom is een mix van links afkomstig van goed en van minder goed scorende websites waardevol.

Daarbij is het ook van belang dat de websites die naar jou linken, relevant zijn voor jouw business. Krijg jij als leverancier van werkplekken in de cloud een link van een bekende dierentuin? Dan mag die link qua domeinautoriteit nog zo waardevol zijn, veel zal het niet doen voor je website.

Tip 7: Zorg voor actuele links

Het mag duidelijk zijn: zoekmachines wegen links niet allemaal even zwaar. Naast domeinautoriteit is ook de actualiteit van een link belangrijk. In het kort: hoe actueler de link, hoe waardevoller voor SEO. Linkbuilding is daarom geen eenmalige oefening, maar een discipline die je moet blijven volhouden.

Waardevolle Links uit het verleden bieden een goede SEO-basis, maar zorg dus wel dat je ook actuele links blijft scoren. Ook hier is een goede mix belangrijk. Zoekmachines zien dat als een teken van een natuurlijk verworven backlinkprofiel, en bovendien als een aanwijzing dat je website of webpagina ook nu nog relevant is.

Tip 8: Wees beducht op spamlinks

Niet alle backlinks dragen bij aan het succes van je webpagina of -site. Sommige backlinks zijn juist schadelijk voor SEO. Dat zijn links afkomstig van domeinen die bij zoekmachines bekendstaan als ‘spammy’. Denk bijvoorbeeld aan linkfarms. Dit zijn vaak websites die enkel en alleen zijn opgericht voor SEO-manipulatie. Zoekmachines weten deze links feilloos te herkennen.

Spamlinks spoor je op met SEO-tools als Majestic of Moz. Deze oplossingen kunnen een volledig overzicht geven van alle backlinks, inclusief ‘spamscore’. Spamlinks herken je zo eenvoudig doordat deze tools ze aanmerken als zodanig.

Heb je last van spamlinks? Neem altijd contact op met de sitebeheerder met het verzoek de links te verwijderen. Lukt dat niet? Dan kun je via de gratis SEO-tool Google Search Console verzoeken deze links te negeren. Dat doe je via een ‘disavow’-verzoek. Geef hier altijd volledige domeinen door, en geen afzonderlijke links. Zo weet je zeker dat alle links afkomstig van die site een disavow krijgen.

Wil jij meer weten over linkbuilding? Behoefte aan hulp bij je linkbuildingactiviteiten, of deze misschien zelfs helemaal uitbesteden? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Meer artikelen:

Laat je persberichten beter opvallen met deze tips

Zo vallen je persberichten wél op

Journalisten ontvangen tot wel honderd persberichten per week, of zelfs nog meer. En detijd ontbreekt om al die berichten op waarde te

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *