Meer leads genereren? Volg deze 7 tips

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leadgeneratie is een belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie. Het doel is om potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten, te identificeren en aan te trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw leadgeneratiecampagnes meer leads genereren, en dat deze leads bovendien waardevol zijn? Hieronder vind je tips.

Waarom zijn meer waardevolle leads belangrijk?

1. Verhoogde kans op conversie

Goede leads zijn meer geneigd om in actie te komen en daadwerkelijk een aankoop te doen. Dit verhoogt de kans op conversie en leidt tot meer inkomsten voor je bedrijf.

2. Betere klantrelaties

Waardevolle leads zijn meer betrokken bij je producten of diensten en zijn daarom meer geneigd om langdurige klantrelaties aan te gaan.

3. Vermindering van tijd- en middelenverspilling

Door te focussen op hoogwaardige leads, wordt de tijd en middelen die worden besteed aan het genereren van leads efficiënter benut. Dit bespaart je bedrijf tijd en geld.

4. Verbetering van de reputatie van het bedrijf

Sterke leads resulteren in tevreden klanten die je producten of diensten aanbevelen bij anderen. Dit verbetert de reputatie van het bedrijf en leidt tot nieuwe klanten.

Hoe scoor je meer leads?

Voor het genereren van meer en nuttige leads is een aantal aandachtspunten belangrijk:

1. Ken je doelgroep

Het begrijpen van je doelgroep is cruciaal bij het genereren van waardevolle leads. Maak gebruik van onderzoeksgegevens en klantprofielen om de behoeften, verlangens en uitdagingen van je doelgroep beter te begrijpen. Probeer te achterhalen waar jouw potentiële klanten wakker van liggen.

Hoe je achter die behoeften en verlangens komt? Bijvoorbeeld door je te verdiepen in de vakliteratuur die zij lezen. Door te vragen aan salesmanagers wat uit verkoopgesprekken naar voren komt. En door te onderzoeken welke zoektermen zij gebruiken in Google, via een zoekwoordenonderzoek. Met deze opgedane inzichten kun je de content in jouw campagne beter afstemmen op hun behoeften. Dat trekt weer de leads aan waar jij echt iets aan hebt.

2. Maak gebruik van een aantrekkelijke aanbieding

Een aantrekkelijke aanbieding kan helpen om meer leads aan te trekken. Denk aan een gratis e-book met tips, of een proefabonnement op een waardevolle dienst. Kom niet in de verleiding om brochures of andere commerciële content aan te bieden in ruil voor persoonsgegevens. Je lead zal zich bekocht voelen en in de toekomst niet meer ingaan op dergelijke aanbiedingen.

3. Zet verschillende kanalen in

Een goede leadgeneratiecampagne bestaat vrijwel altijd uit een slimme mix van kanalen. Denk bijvoorbeeld aan sociale media, e-mailmarketing en online advertenties. Bedenk van tevoren goed waar je doelgroep zich bevindt en hoe ze gebruikmaken van deze kanalen. Zo vergroot je de kans dat jouw boodschap bij een groter publiek terechtkomt. Uiteindelijk resulteert dat in waardevollere leads.

4. Zorg voor een goede landingpage

Zorg voor een aantrekkelijke en effectieve landingpage die aansluit bij je doelgroep en hen aanzet tot actie. Gebruik bijvoorbeeld visuele elementen zoals foto’s en video’s, en zorg voor een krachtige CTA waarmee je bezoekers verleidt tot actie.

5. Maak gebruik van SEO

Zorg ervoor dat je website en inhoud geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, zodat je beter vindbaar bent. Juist door in te zetten op zoekvragen van jouw doelgroep, zal het verkeer dat je genereert richting je landingpages ook relevanter voor jou zijn. Zo genereer je niet alleen meer traffic, maar zijn de leads ook relevanter.

6. Maak gebruik van vervolgacties

Stel gebruikers in staat om verder te gaan met het koopproces door middel van een aanvraagformulier, demo-aanvraag of andere vervolgacties. Met een slimme ‘flow’ in je campagne zorg je ervoor dat je herhaaldelijk bij je doelgroep op het netvlies komt en potentiële klanten aan je bindt.

7. Volg de resultaten op

Houd de resultaten van je leadgeneratiecampagne nauwkeurig bij en maak aanpassingen waar nodig om nog beter te presteren. Converteert jouw landingpage niet zoals je had verwacht? Analyseer dan waar en waarom bezoekers afhaken. Andersom zijn goed scorende landingpages een dankbare bron van kennis. Ze tonen welke dingen juist wel werken. Door continu een vinger aan de pols te houden, haal je het meeste uit je werk en je investeringen. En voorkom je dat je steeds dezelfde fouten maakt.

Meer artikelen:

Laat je persberichten beter opvallen met deze tips

Zo vallen je persberichten wél op

Journalisten ontvangen tot wel honderd persberichten per week, of zelfs nog meer. En detijd ontbreekt om al die berichten op waarde te

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *