Wil je hoger ranken in Google? Dan moet je zorgen dat je content en je website tiptop in orde zijn. Maar daarnaast heeft de keuze voor het juiste hostingbedrijf en -abonnement ook een grote invloed op je vindbaarheid in zoekmachines. Dit is waarom SEO en hosting meer met elkaar te maken hebben dan je denkt.
Het ligt misschien niet zo voor de hand, maar je webhoster heeft grote invloed op hoe jij scoort in zoekmachines. Zeker als je voor de rest alles al hebt gedaan voor een goede vindbaarheid. SEO is immers een spel van centimeters. De kleinste ‘winst’ kan het verschil maken tussen een plek op de eerste of tweede zoekpagina. En daarmee tussen veel of nauwelijks bezoek.
SEO-hosting? Dit zijn de factoren
Kort gezegd heeft een hostingbedrijf op twee manieren invloed op de SEO van je website:
1. Snelheid
De snelheid van je website hangt voor een groot deel af van de hosting. Zij bezitten en beheren immers de servers die de webpagina serveren aan je bezoekers. Die snelheid is weer cruciaal voor een goede score in zoekmachines. Die hebben namelijk een grote voorkeur voor rappe websites. Zij willen bezoekers niet verwijzen naar trage webpagina’s. In deze blog lees je alles over optimalisatie van de websitesnelheid.
2. Uptime
Een andere belangrijke rankingfactor is de uptime van je website. Anders gezegd: de mate waarin deze bereikbaar is. Ligt je website plat? Dan kunnen bezoekers niet bij jou vinden wat ze zoeken. Google straft websites die vaak ‘offline’ zijn dan ook af met een lagere positie. Je hostingpartij bepaalt deze uptime, tenzij je jouw website natuurlijk door bijvoorbeeld een configuratiefout zelf op zwart zet.
Licht je huidige hoster door
Wil je jouw hostingbedrijf eens kritisch doorlichten op deze zaken? Maak dan gebruik van onafhankelijke meettools. Zo kun je met de dienst Pingdom de uptime van je website meten. Een goede tool voor het in kaart brengen van je websitesnelheid is Google Pagespeed Insights. Hiermee meet je onder andere de reactietijd van de server, ofwel de tijd die zit tussen een verzoek van je websitebezoeker en een serverrespons. Deze factor geeft een goede indicatie van de snelheid van je hostingpakket.
Zo zorg je voor SEO-proof hosting
Wil je zeker weten dat jouw hostingpartij de goede voorwaarden biedt voor mooie posities in de zoekresultaten? Volg dan onderstaand stappenplan:
1. Kies het juiste abonnement
De snelheidsverschillen tussen verschillende hostingabonnementen zijn doorgaans groot. Kies in ieder geval niet voor hosting een gedeelde server (“shared hosting”), maar ga voor een eigen (virtuele) server (VPS). De snelheid van een gedeelde server is doorgaans niet bijster hoog. Bovendien is deze afhankelijk van de ‘drukte’ op andere websites die ervan gebruikmaken.
Hosters bieden VPS’en aan in allerlei soorten en maten. Vaak geldt: hoe sneller, hoe duurder het abonnement. Voor websites met relatief weinig verkeer zit er een limiet aan het nut van extra capaciteit en rekenkracht. Houd in de keuze dan ook rekening met bijvoorbeeld met jouw bezoekersaantallen en de ‘zwaarte’ van je website.
2. Maak gebruik van ‘boosterfuncties’
De meeste hostingbedrijven bieden middelen aan voor het versnellen van je website, al dan niet voor een (kleine) meerprijs. Denk bijvoorbeeld aan caching. Ook bieden ze vaak automatische instellingen voor je CMS-systeem die de snelheid vergroten. Niet alle functies bieden voor alle websites dezelfde meerwaarde. Vaak is de enige manier simpelweg door ze te proberen. Doe dat vooral.
3. Zet een Content Delivery Network in
Heb je een website met veel multimediale elementen en/of veel bezoekers? Dan is een Content Delivery Network (CDN) een goede optie. Hierbij worden afbeeldingen en video’s op een netwerk van razendsnelle servers geplaatst. Deze staan geografisch over de hele wereld verspreid. Afhankelijk van de locatie van je bezoeker schakelt dit netwerk automatisch de dichtstbijzijnde server voor de weergave van deze content.
Maak je gebruik van een internationale hostingpartij? Dan kun je soms gebruikmaken van hun eigen CDN. Lokale hostingbedrijven hebben doorgaans geen CDN. Zij bieden vaak wel functies om jouw website er gemakkelijk op aan te sluiten. Maak daarvan zo nodig gebruik.
Wisselen van provider: 3 aandachtspunten
Ben je ontevreden over de SEO-prestaties van je huidige hostingabonnement? Dan kan het de moeite waard zijn je website te migreren. Houd daarbij de volgende zaken in het achterhoofd:
1. Verdiep je in de markt
De keuze voor een goede SEO-hosting begint eenvoudigweg bij goed marktonderzoek. Zet verschillende mogelijkheden op een rij en lees bijvoorbeeld recensies. Sommige hostingbedrijven bieden naar eigen zeggen ‘SEO-vriendelijke hosting’. Een mooie claim, maar controleer goed wat dit in de praktijk precies betekent.
2. Vergelijk het uptimepercentage
De meeste hostingbedrijven garanderen een uptime van minstens 99%. Dat is ook wel echt het absolute minimum, wil een bezoekje aan jouw website niet steeds een wilde gok zijn. Het is daarom vooral van belang welk getal ze achter de komma communiceren. Vergelijk claims en lees vooral ook recensies en ervaringen van anderen.
3. Kijk naar hulp en voorzieningen bij storingen
Ligt je website in storing door bijvoorbeeld een cyberaanval of technisch mankement aan je website? Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk weer ‘up and running’ bent. En niet alleen voor SEO, uiteraard. Een goed bereikbare helpdesk en zaken als goede back-up- en restorevoorzieningen helpen daarbij.
Quickscan van jouw website
Wil je eens sparren over de SEO van jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met me op via raymond@co-workx.nl, of vraag onze gratis en vrijblijvende quickscan aan.
Raymond Luijbregts is een ervaren SEO- en contentspecialist met een achtergrond in journalistiek en digitale media. Hij is oud-hoofdredacteur van diverse technologie- en businessmagazines.