Als IT-bedrijf wil jij natuurlijk je merk en producten bekendheid geven. Ook wil je je reputatie veranderen of verbeteren. Daarom zet je public relations (pr) in. Maar hoe kun je je pr-strategie verbeteren? We leggen het je in deze blog uit.
Waarom is pr belangrijk voor IT-bedrijven?
Een sterke pr-strategie is cruciaal voor IT-bedrijven omdat het je de mogelijkheid biedt om je producten en diensten onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Je weet jouw doelgroep te overtuigen van de waarde van je ICT-oplossingen. Daarmee versterk je meteen jouw merkreputatie, omdat je een positief beeld van je bedrijf toont.
Door het delen van waardevolle informatie bouw je vertrouwen op bij je doelgroep. Want als journalisten positieve informatie over je delen, is dat betrouwbaarder dan als je het zelf doet. Daarnaast moeten IT-bedrijven aantonen dat ze op de hoogte zijn van de nieuwste IT-trends en technologieën. Hier kun je met name thought leadership voor inzetten.
Hoe kun je als IT-bedrijf je pr-strategie verbeteren?
We geven je een aantal tips:
- Continuïteit
Communiceer continu over de laatste trends en nieuwste ontwikkelingen in de IT-branche. Wil je als thought leader gezien worden in jouw vakgebied, dan heeft het geen zin om heel af en toe een artikel erover te publiceren.
Op het moment dat je in de media steeds communiceert over de trends en ontwikkelingen, weten journalisten je op een gegeven moment zelf te vinden als ze behoefte hebben aan input van een expert. - Gepeperde mening
Een eigen mening hebben is goed. Zeker als je een stevige mening hebt die afwijkt van wat je concurrentie denkt. Nederlandse journalisten zijn vooral geïnteresseerd in kritische mensen. Let hierbij wel op dat de mening aansluit bij de mening van het bedrijf waar je voor werkt. - Werk samen met klanten
Werk op pr-gebied samen met je klanten. Denk hierbij aan referentieartikelen – ook wel cases genoemd – waarin je omschrijft hoe projecten succesvol zijn uitgevoerd. Daar kun je er niet genoeg van de wereld inslingeren. Want jouw klanten zijn jouw brand ambassadors.
- Zet industrie-experts in
Een samenwerking met een industrie-expert kan erg waardevol zijn. Gebruik bijvoorbeeld een quote van zo’n expert in een persbericht. Dat komt betrouwbaarder over dan als je iets beweert waar je zelf baat bij hebt.
Degenen die al wat ouder zijn, herkennen vast de uitspraak: “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”. Dat wil zeggen dat als je je eigen product gaat aanprijzen, je niet bepaald geloofwaardig overkomt. - Combineer met andere marketingmiddelen
Natuurlijk is pr een nuttig communicatiemiddel. Maar je bereikt veel meer als je een combinatie maakt met je andere marketingmiddelen. Dus communiceer je een boodschap naar de media toe, gebruik deze dan ook voor onder meer social media, contentmarketing en leadgeneratiecampagnes.
- Recycle content
Je stopt veel werk in het creëren van persberichten, artikelen en case studies. Dan is het toch zonde als het daarmee ophoudt? Recycle je content voor andere doelen. Zo kost het weinig moeite om een opinieartikel te herschrijven tot een unieke blog voor je website. Dan maak je meteen twee keer kans dat jouw doelgroep je via Google weet te vinden. - Meet je resultaten
Blijf je pr-resultaten meten en evalueren. Met die resultaten kun je je pr-strategie aanpassen als dat nodig blijkt te zijn.
Natuurlijk hebben we nog veel meer tips voor je als het gaat om een goede pr. Dus ben je een ICT-bedrijf dat zijn pr-strategie wil verbeteren? Laat het ons dan weten, we helpen je graag.
Aleksandra Andjelic is eigenaar van Co-Workx. Haar specialismen zijn PR, marketingcommunicatie en e-mailmarketing.