Contentmarketing uitbesteden: zo kies je het juiste bureau

Facebook
Twitter
LinkedIn

Het creëren van kwalitatief hoogwaardige en boeiende content is een vak apart. Misschien beschikt jouw marketingafdeling niet over de juiste kennis hiervoor. Of ontbreekt het vooral aan voldoende tijd. Daarom wil je je contentmarketing uitbesteden. Maar hoe maak je de keuze voor het juiste bureau? We geven je 10 tips voor het maken van die keuze.

Waarom contentmarketing uitbesteden?

Er zijn een aantal goede redenen waarom het uitbesteden van contentmarketing een goed idee is:

1. Expertise

Door het uitbesteden van contentmarketing aan specialisten, kun je profiteren van hun specifieke kennis en ervaring op dit gebied. Dit betekent dat ze in staat zijn om effectieve strategieën te ontwikkelen en uit te voeren die resultaten opleveren.

2. Tijd en middelen

Het creëren en beheren van effectieve contentmarketing-strategieën vereist veel tijd en middelen. Door dit uit te besteden, kun je je focus op andere belangrijke aspecten van je bedrijf richten, terwijl de contentmarketing specialisten deze taak voor je uitvoeren.

3. Objectiviteit

Interne teams hebben vaak een subjectieve blik op de onderneming en kunnen zich richten op aspecten die niet noodzakelijk prioriteit hebben. Door het uitbesteden, krijg je toegang tot objectieve input en analyse van een externe partij.

Kiezen van het juiste contentmarketingbureau

Dit zijn de belangrijkste factoren waarmee je rekening moet houden bij het uitbesteden van je contentmarketing aan een bureau:

1. Beoordeel de deskundigheid op het gebied van contentmarketing

Begin met het selecteren van een bureau voor contentmarketing dat ervaring heeft in de b2b-markt. De producten en diensten zijn in deze markt namelijk veel complexer dan die voor consumenten. Je moet in je content dus meer uitleggen en onderbouwen, het draait minder om emotie en beleving. Daarnaast is het contentformaat heel anders. In de b2b-markt zet je bijvoorbeeld regelmatig whitepapers in, terwijl consumenten daar nauwelijks interesse in hebben.

Uiteraard moet je contentmarketingbureau ervaring met en kennis van de IT-markt hebben. Voor het maken van relevante en nauwkeurige content over IT-gerelateerde onderwerpen is het cruciaal dat ze de technologie en de ICT-markt begrijpen. Ook moeten ze complexe informatie kunnen vertalen op een begrijpelijke manier. Zeker als je je op de business richt.

2. Bekijk het contentmarketing-portfolio

Natuurlijk check je de klanten van het bureau. Maar wat misschien nog belangrijker is om te controleren: hoe lang werkt het bureau al voor zijn klanten? Een referentie van een IT-bedrijf dat nog maar 1 jaar met het bureau werkt, is minder betrouwbaar dan van al bedrijf dat al jarenlang klant is. Bij een contentbureau dat vooral relatief nieuwe klanten heeft, terwijl ze al langer bestaan, gaan natuurlijk al je alarmbellen af.

3. Vraag naar referenties van oud-klanten rondom contentmarketingprojecten

Vergeet ook niet om referenties van oud-klanten op te vragen. Klanten stappen namelijk echt niet alleen maar op omdat ze ontevreden zijn. In sommige gevallen heeft het hoofdkantoor besloten om voor een internationaal bureau te kiezen en heeft de Nederlandse vestiging geen keuze. Of is de organisatie overgenomen door een private-equitybedrijf. Doordat zij op de kosten moeten letten, besparen ze geld door externe bureaus eruit te gooien.

Omdat oud-klanten geen nauwe band meer hebben met het contentmarketingbureau, durven ze vrijuit te praten. Zijn ze nog steeds enthousiast over het bureau? Dan zegt dat al veel over de kwaliteit.

4. Communicatie en samenwerking met het contentmarketingbureau

Bij Co-Workx zijn we van mening dat het uitbesteden van contentmarketing alleen succesvol kan als je goed samenwerkt. Dat is alleen mogelijk door zo transparant mogelijk te werken. Daarom werken we bijvoorbeeld met een projectmanagementtool. Handig, want daarin kunnen klanten precies zien wat de laatste status van een project is. Scheelt je meteen een hoop telefoontjes of mailtjes.

5. Vraag naar eventuele inzage in uren

Vraag de geselecteerde bureaus ook hoe ze omgaan met de gemaakte uren. Krijg jij een rapportage met daarbij een nauwkeurige omschrijving van wat ze precies voor je gedaan hebben? Dan wekt dat meer vertrouwen dan wanneer je budget niet verantwoord wordt. Met zo’n rapportage weet je gewoonweg zeker dat jouw budget ook daadwerkelijk opgaat aan nuttig en effectief werk.

6. Beoordeel prijzen voor contentcreatie en andere contentactiviteiten

We merken nog wel eens dat IT-bedrijven onze uurtarieven opvragen en gaan vergelijken met andere bureaus. Maar wat zegt een uurtarief over de kosten als het ene bureau 10 uur vraagt voor het schrijven van een blog en het andere bureau 6 uur?

Vraag dus niet om tarieven, maar wat het gemiddeld kost om bijvoorbeeld een artikel te schrijven, een video te maken of een persbericht te versturen. Op die manier kun je de prijzen van contentbureaus goed met elkaar vergelijken. En zoals voor alles geldt: goedkoop is soms duurkoop.

7. Vergelijk de contentmarketingstrategie en -aanpak

Wat voor strategie en aanpak hanteert het bureau voor contentmarketing? Deze vraag is relevant, want je moet er zeker van zijn dat het bureau begrijpt hoe ze jouw doelen kunnen bereiken. Een belangrijk aspect is dat het bureau niet alleen maar nieuwe content voorstelt. Want als niemand het leest, heb je er ook weinig aan. Let er daarom op dat het bureau duidelijk maakt hoe ze zorgen dat de content ook daadwerkelijk jouw doelgroep bereikt.

8. Mogelijkheid tot recyclen

Je weet dat contentmarketing uitbesteden geld kost. Dan is het prettig als het contentmarketingbureau het budget zo effectief mogelijk inzet. Natuurlijk zijn er bureaus voor contentmarketing die vooral aan hun eigen portemonnee denken. Ze willen vooral meer, meer en nog meer content maken. Maar wist je dat content regelmatig gerecycled kan worden? Door bijvoorbeeld een tekst net wat anders op papier te zetten, kun je deze voor verschillende doelstellingen gebruiken en deze SEO-proof maken. Een goed bureau denkt niet alleen aan zichzelf, maar ook aan jouw organisatie.

9. Flexibiliteit

Het is belangrijk dat het bureau flexibel is. Kan het zich aanpassen in wijzigingen in jouw doelen of aanpak? Kunnen ze snel reageren op veranderende omstandigheden en nieuwe kansen? Als het antwoord op deze vragen ‘ja’ is, weet je dat ze beter in staat zijn om jouw doelen te bereiken en waardevolle content te creëren voor jouw doelgroep.

10. Vraag om het team

Zorg er bij de selectie van een boeiend bureau voor contentmarketing voor dat je kennismaakt met het team dat voor je gaat werken. Het komt vaak voor dat bureaus hun beste salesmanagers naar voren schuiven, maar die gaan natuurlijk niet voor jou werken.

Is er een klik met dat team? Zitten er ervaren mensen in? Verlopen de contacten vooral met junioren? Of krijg je te maken met een ervaren rot in het vak, die niet alleen maar opdrachten uitvoert, maar je ook advies geeft?

More articles:

Laat je persberichten beter opvallen met deze tips

Zo vallen je persberichten wél op

Journalisten ontvangen tot wel honderd persberichten per week, of zelfs nog meer. En detijd ontbreekt om al die berichten op waarde te

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *