Als marketeer in een b2b-organisatie is het belangrijk dat je aansluiting houdt bij de belevingswereld en behoeften van je doelgroep. Doe je dat niet, dan ben je ze al snel kwijt aan de concurrentie. Dat betekent ook dat jouw contentmarketing ‘spot on’ moet zijn en met alle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen moet mee-evolueren. Dit zijn de contentmarketingtrends die cruciaal zijn voor succes. Nu, maar zeker in de nabije toekomst.
1. Data-driven campagnes
De honger naar data en aantoonbare resultaten gaat ook aan de contentmarketingwereld niet voorbij. En terecht, want natuurlijk wil je dat campagnes aantoonbare resultaten opleveren en dat iedere marketingeuro rendeert. Bovendien kun je door het meten van de prestaties continu verbeteringen in je campagnes doorvoeren. Zo kun je meten welke soort koppen of welke onderwerpen het beste presteren en daar continu je strategie op aanpassen.
De mogelijkheden op dit gebied zijn enorm. Denk aan A/B-testen waarmee je de effectiviteit van bepaalde keuzes in een campagne vergelijkt. Of aan de analyse van het aantal kliks, bezoekersaantallen, time-on-site en conversieratio’s voor het optimaliseren van je verkeer naar je content. Ook voor de budgetverantwoording is het vaak waardevol als je met een strakke rapportage de effecten van contentmarketing kunt aantonen.
2. Visuele content
De populariteit van snelle, gemakkelijk te consumeren content stijgt. Niet voor niets: onze gemiddelde aandachtsspanne neemt af, en we raken gewend aan de visuele eye candy die platforms als YouTube en Instagram ons voorschotelen.
Voor de b2b-markt geldt deze trend in contentmarketing in iets mindere mate. Toch spreken ook voor deze markt de cijfers boekdelen. Zo krijgen artikelen met afbeeldingen 94% meer bezoekers. Dit wil overigens niet zeggen dat de ‘traditionele’ whitepapers en uitgebreide artikelen bij het grofvuil kunnen. Bijvoorbeeld met infographics, video en andere aantrekkelijke visuals kun je die ook visueel aantrekkelijk maken. Op die manier houd je de aandacht van bezoekers beter vast.
Daarnaast kan het geen kwaad te experimenteren met korte video’s. Bijvoorbeeld om producten of diensten op een originele en bondige manier te promoten, of tips te geven rondom topics waarop jouw organisatie graag autoriteit wil uitstralen.
Content met veel visuele elementen trekt meer bezoekers, houdt de aandacht van de lezer beter vast en zorgt voor meer social shares.
3. AI-powered contentmanagement
Niemand kon de afgelopen tijd om ChatGPT heen. Deze krachtige tekstgenerator is ook populair binnen marketingafdelingen. Het nadeel: de interface is spartaans en de kwaliteit staat of valt met het geven van de juiste prompts.
Dat ongemak gaat veranderen. De komende tijd zal deze technologie steeds vaker terug te zien zijn in uitgebreide, gebruiksvriendelijke contentmarketingtools. Met deze tools kun je op een eenvoudige en geïntegreerde wijze contentstrategieën plannen, opzetten en uitwerken. Denk aan het uitvoeren van keywordonderzoek en genereren van ideeën tot aan het uitwerken van de artikelen en bijbehorende promotieposts voor social media.
4. Hyperpersonalisatie
Consumenten raken steeds meer gewend aan het idee dat de gehele klantervaring op hun persoonlijke voorkeur is afgestemd. Content moet specifiek zijn afgestemd op de wensen, voorkeuren en gedragingen van de individuele bezoeker. Die verwachting druppelt door naar klanten in de b2b-sector.
AI-gedreven oplossingen kunnen helpen bij het ‘hyperpersonaliseren’ van content. Wel staat of valt de effectiviteit van die oplossingen met hoeveel jouw organisatie van iedere afzonderlijke klant weet. Het creëren van een gedetailleerd klantbeeld is dan ook een absolute must.
5. Interactieve content
In een tijd waarin merken vechten om iedere seconde aandacht, is interactieve content een slimme toevoeging aan je contentmarketing. Hierbij heeft de ontvanger een actieve rol. Daardoor beklijft de content beter, vergroot je de interactie met je merk en val je bovendien beter op.
Denk bijvoorbeeld aan interactieve infographics waarin gebruikers door verschillende lagen van informatie kunnen navigeren en zelf de gewenste details kunnen ontdekken. Dit helpt niet alleen bij een beter begrip van complexe onderwerpen, maar biedt tegelijkertijd een boeiende ervaring. Bied je complexe producten of diensten aan? Met interactieve configurators en calculators krijgen gebruikers een indruk van wat deze in hun situatie kunnen betekenen.
6. Microblogging
Een van de wat oudere contentmarketingtrends die momenteel weer in zwang raakt, is microblogging. Daarbij deel je korte tips of inzichten die je integraal publiceert op bijvoorbeeld LinkedIn. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je voorziet in de behoefte aan ‘snelle’ content en omzeilt de hekel van sociale media aan externe links.
Natuurlijk kun je deze microblogs apart produceren, maar je kunt ze ook destilleren uit bestaande content. Zo kun je een blog met 7 tips gemakkelijk ‘ophakken’ en iedere tip apart op social media publiceren.
Het delen van korte ‘kennisnuggets’, ofwel microblogging, zit sterk in de lift.
7. Speed, speed, speed
We consumeren content tegenwoordig overal, met allerlei apparaten. Tegelijkertijd wordt content steeds visueler en krijgen multimediale elementen de overhand. In die combinatie schuilt ook een gevaar: die content kost als je niet oppast enorm veel (mobiel) dataverkeer. Dat gaat ondanks steeds snellere apparaten en internetverbindingen ten koste van de snelheid en daarmee de gebruikservaring. Bovendien hebben zoekmachines een broertje dood aan trage, onnodig ‘zware’ pagina’s.
Genoeg redenen dus om van snelheidsoptimalisatie een topprioriteit te maken. Dat begint al bij de juiste hosting. Niet alleen voor SEO, maar zeker ook voor gebruikers. De meeste mensen haken namelijk al na een laadtijd van 3 seconden af. Eeuwig zonde van je sterke content natuurlijk.
8. Kwaliteit boven kwantiteit
Een neveneffect van de populariteit van generatieve AI-tools? De hoeveelheid content neemt alleen nog maar meer toe. En dat in een wereld waarin we al overspoeld zijn door prikkels.
Houd daar rekening mee in je contentplanning. Het heeft niet heel veel zin om je doelgroep te overladen met content, zeker niet als deze vrij generiek is. Kies bijvoorbeeld liever voor een heel sterk verhaal waarin je storytellingtechnieken en eigen research verweeft dan voor tien generieke blogs die ook elders in iets andere vorm te vinden zijn. Of maak content rondom kennis die alleen jouw organisatie heeft. Bedenk ook altijd: heeft mijn doelgroep hier echt iets aan?
Pro-tip: kijk altijd even naar wat de concurrentie over het beoogde onderwerp al geschreven heeft, en doe het beter, uitgebreider en mooier.
9. Samensmelting van machine en mens
AI-tools als hulpmiddel bij het creëren van content worden steeds populairder. Handig, maar zonder menselijke inmenging is door AI gegenereerde content vaak ook saai, generiek of zelfs feitelijk onjuist. AI levert zonder menselijke tussenkomst zelden content waarmee je potten gaat breken bij je doelgroep of zoekmachines.
Dat betekent niet dat je het kind met het badwater weg moet gooien. ChatGPT en andere AI-tools zijn van grote toegevoegde waarde. Simpelweg omdat ze sommige dingen veel sneller kunnen dan mensen. Denk aan zoekwoordenonderzoek, het genereren van contentideeën en het maken van artikel-outlines. Menselijke expertise en creativiteit blijven vervolgens wel degelijk nodig om content de grijze middelmaat te laten ontstijgen. De meest succesvolle contentmarketeers weten AI-technologie dan ook naadloos te combineren met menselijke creativiteit, kennis en inzicht.
10. Podcasts
Podcasts zijn booming. In 2022 luisterde volgens onderzoek 49% van de Nederlanders boven de 18 jaar weleens naar een podcast. 23% doet dit wekelijks of zelfs dagelijks. Bovendien blijkt dat zeker voor nichemarkten en -onderwerpen podcasts enorm kansrijk zijn.
Helemaal geen gek idee dus, om podcasts in je contentmarketingplan op te nemen. Het is bovendien een ideaal medium om je expertise op een bepaald onderwerp te etaleren. Bijvoorbeeld via een soort opgenomen interviews of zelfs rondetafelsessies met experts. Het regelmatig publiceren van podcasts is een goede manier om de doelgroep aan je te binden. Ook is het een heel geschikt medium om verdieping te bieden bij bijvoorbeeld korte blogs of microblogging-postings.
Hulp nodig?
We kunnen ons zo voorstellen dat je deze trends niet ‘even’ in je contentmarketingplan opneemt. Heb je hulp nodig, wil je eens sparren over de mogelijkheden of wil je meer weten over bepaalde trends en ontwikkelingen? Neem gerust eens contact met ons op, we helpen je graag!
Raymond Luijbregts is een ervaren SEO- en contentspecialist met een achtergrond in journalistiek en digitale media. Hij is oud-hoofdredacteur van diverse technologie- en businessmagazines.